4 rzeczy, które powinieneś przestać robić, aby skutecznie się odchudzić

Wiosna sprzyja podejmowaniu decyzji, które będą miały na celu przygotować ciało do zaprezentowania się w sezonie plażowym w jak najlepszej formie. Zaczynamy się obawiać tego jak będziemy wyglądać w kostiumie kąpielowym, a myśl o odstającym brzuchu i wydatnych boczkach wzbudza często uczucie paniki. Czego zatem nie powinieneś na pewno robić, aby cieszyć się odmienioną sylwetką w sezonie letnim?

Nie używaj braku czasu jako wymówki – im wcześniej podejmiesz decyzję o konieczności wprowadzenia modyfikacji swojego dotychczasowego sposobu odżywiania, tym na lepsze efekty możesz liczyć. Same wyobrażenia i chęci nie wpłyną w żaden sposób na redukcję tkanki tłuszczowej – weź byka za rogi i rozpocznij przygotowania z prawdziwego zdarzenia, najlepiej z pomocą doświadczonych osób – dietetyka, trenera czy osób na forum sportowym. Pomocne będzie prowadzenie dziennika żywieniowo- treningowego i konsultacje z osobami, które posiadają podobne problemy. Gdy będziesz zwlekał, prawdopodobnie zabraknie Ci czasu i w ramach desperacji zdecydujesz się na mało efektywne zabiegi typu głodówki, a także będziesz bardziej podatny na wszelkie marketingowe buble, gwarantujące utratę 15k w ciągu tygodnia. Wyrzucenie pieniędzy w błoto plus wyniszczenie organizmu, na pewno nie uczynią Cię szczęśliwszym człowiekiem.

Nie wyznaczaj sobie nierealnych celów i nie bądź niewolnikiem wagi - dieta oraz trening powinny być dopasowane do indywidualnych możliwości organizmu. W oczekiwaniu na wymierne efekty diety warto zweryfikować swoje podejście. Często wybieramy docelową wagę w oparciu o wyobrażenia, np. wydaje nam się, że skoro 5 lat temu, ważąc 10kg mniej wyglądaliśmy bardzo dobrze, to teraz również powinniśmy dążyć do tego wyniku.  Tymczasem zapominamy bardzo często o ważnym czynniku jakim jest skład ciała –  zazwyczaj o tym, że nie jesteśmy zadowoleni ze swego wyglądu decyduje nadmiar tkanki tłuszczowej, a nie magiczna liczba, którą pokazuje waga. Można ważyć 60 kg (w przypadku Pań) i wyglądać zgrabnie i proporcjonalnie, a można też ważyć 60 kg i wyglądać źle – z racji odstających boczków i brzucha. Dlatego priorytet powinien być wyznaczony na poprawę składu ciała, a  nie określony wynik na wadze. Efekty podjętych starań warto mierzyć – notując zmiany w obwodzie pasa, bioder, uda czy klatki piersiowej.

Przestań się bać prosić o pomoc – wsparcie potrzebne jest niemal na każdym etapie podjętych starań. Problemów z motywacją za pewne nie unikniesz, a w takich sytuacjach pomoc osób doświadczonych lub takich, które przezwyciężyły podobne trudności jest po prostu nieoceniona. Niezwykle ważne- dla komfortu psychicznego jest także poczucie bliskości i akceptacji – warto zatem polegać na rodzinie i przyjaciołach, którym przecież zależy na naszym szczęściu i zadowoleniu. Izolowanie się z problemami i złymi emocjami doprowadzi Cię tylko do niepotrzebnych frustracji.

Nie oczekuj, że wszystko pójdzie gładko – wbrew marketingowym opisom „cudownie odchudzających” preparatów czy diet musisz mieć świadomość, że uzyskanie wymarzonej sylwetki będzie wiązało się z nakładem pracy, wyrzeczeniami i wieloma trudnościami, których początkowo nie jesteś w stanie przewidzieć. Nie mam zamiaru nikogo zastraszać, jednakże realizm w podejściu do spraw związanych z odmianą wyglądu  jest kwestią niezwykle istotną. Warto jednak nie zapominać o optymistycznym podejściu i pogodzie ducha – bo przecież walka z własnymi słabościami daje bardzo wiele satysfakcji, kształtuje charakter oraz pozytywnie odbija się na innych aspektach życia.

Podsumowanie

Każdy chciałby, aby jego ciało w kostiumie kąpielowym wzbudzało na plaży ogólny podziw i zazdrość, jednakże nie każdy decyduje się odpowiednio wcześnie na podjęcie należytych kroków. Wymówki i skłonność do poszukiwania natychmiastowych rozwiązań nie związanych z koniecznością podjęcia wysiłku sprawią, że i w tym roku większość osób skończy na wyobrażeniach, prezentując na plaży „oponki”, odstające boczki czy inne mankamenty. A wystarczyłby realizm w podejściu, konsekwentne zwalczanie swoich słabości (również z pomocą doświadczonych osób) oraz odpowiednio wczesna interwencja…