Jak zmniejszyć wydatki na jedzenie?

Za jakość trzeba płacić – to nieuniknione, zasada ta obowiązuje również w przypadku produktów żywnościowych. Wbrew pozorom jednak menu oparte na niskojakościowych produktach też często jest dość kosztowne, a zmiana nawyków żywieniowych na lepsze niekoniecznie musi wiązać się z istotnym zwiększeniem wydatków. Ważne jest jednak by z jednej strony właściwie zaplanować dietę, a z drugiej – by zakupu artykułów spożywczych dokonywać w odpowiedni sposób. W niniejszym poradniku zaproponuję kilka rozwiązań mogących pomóc obniżyć koszt realizacji zdrowej diety w praktyce.

Przeczytaj koniecznie:

Dieta nie musi być droga!

Rozsądnie planuj dietę

Rozsądne planowanie diety polega na odpowiednim jej dostosowaniu zarówno do potrzeb fizjologicznych organizmu jak i zdolności kulinarnych, możliwości czasowych na przygotowywanie i spożywanie posiłków oraz od zdolności finansowych do realizacji żywieniowego planu. Produkty takie jak halibut, łosoś, wołowina, bataty, olej kokosowy bez wątpienia stanowić mogą cenny element diety, jednakże ze względu na cenę, nie każdy i nie zawsze jest w stanie sobie na nie pozwolić. Jeśli więc przykładowo jesteś studentem na utrzymaniu rodziców, lepiej będzie oprzeć codzienne menu na bardziej ekonomicznych odpowiednikach.

Ryż, płatki owsiane i ziemniaki, to tanie i dobre źródła węglowodanów, udka z kurczaka, podroby, jaja, wieprzowina, a dodatkowo także  twaróg, stanowić mogą przystępne cenowo źródło pełnowartościowego białka, a smalec, olej rzepakowy  -  niskobudżetowe źródła tłuszczu. Warto o tym pamiętać, gdyż umiejętny dobór produktów żywnościowych może pozwolić zmniejszyć koszty związane z dietą nawet o połowę!

Rozsądnie planuj zakupy

Jeśli żywisz się wg zaplanowanego schematu, nic nie stoi na przeszkodzie byś na zakupy udawał się z listą zawierającą nie tylko nazwy produktów jakie musisz kupić, ale również potrzebną ich ilością na określony czas. Optymalną jednostką będzie tutaj tydzień. Tak więc ryż, mięso, jaja, ryby, nabiał i im podobne produkty możesz kupować w takiej ilości by starczała na siedem dni. Jeśli wprowadzisz w życie taką zasadę, to unikniesz kupowania produktów, które „kiedyś mogą się przydać”. Zdecydowanie należy też porównywać ceny produktów tej samej kategorii, zwracając uwagę przede wszystkim na gramaturę i skład.

Niekiedy okazać się może, że promocyjne produkty wypadają drożej niż ich nieobjęte promocjami odpowiedniki. Z cennych informacji przypomnę jeszcze tylko, że na zakupy warto iść po posiłku lub - po treningu, badania wskazują, że w takim stanie dokonujemy bardziej racjonalnych wyborów. Wędrówka po supermarkecie powinna odbywać się zaplanowaną wcześniej trasą, a za zakupy lepiej płacić jest gotówką niż kartą.

Staraj się nie marnować jedzenia

Regularna lustracja zawartości lodówki i umiejętne obchodzenie się żywnością są dość ważna dla ogólnie poje tego rachunku ekonomicznego. Niestety prawda jest taka, że mamy w zwyczaju marnować spore ilości jedzenia. Związane jest to z jednej strony z nieumiejętnym planowaniem zakupów i kupowaniem „na zapas” produktów o niskiej trwałości (często kupujemy więcej skuszeni promocjami), z drugiej natomiast wynika z nieumiejętnym przechowywaniem żywności.

Nie bez znaczenia jest też nasze zapominalstwo, niekiedy po prostu nie pamiętamy co mamy w lodówce i zapominamy sprawdzić… Wystarczy jednak przez kilka tygodni zliczać ile jedzenia ląduje w koszu, by zmienić swoje podejście do tej kwestii. Okazuje się bowiem, że przeciętny mieszkaniec naszego kraju marnuje w ten sposób około 8zł dziennie. W skali miesiąca daje to 240zł, w skali roku 2900zł. To spory budżet na dietę.

Podsumowanie

Zdrowa dieta nie musi być droższa od niezdrowej, ważne jest jednak by dokonywać odpowiedniego wyboru pokarmów, odpowiednio planować zakupy oraz starać się nie marnować jedzenia.