Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Dobra muzyka lepsza od porcji „przedtreningówki”

Dobra muzyka lepsza od porcji „przedtreningówki”

PoTreningu

Jeśli szukasz skutecznego, bezpiecznego i zarazem taniego sposobu na to by podkręcić intensywność treningu i poprawić zdolności wysiłkowe, to wiedz, że jest na to prosty i przyjemny sposób. Okazuje się, że właściwości „dopingujące” może mieć porcja dobrej, energetycznej muzyki. Fakt ten potwierdzają nie tylko codzienne obserwacje i relacje praktyków, ale również eksperymenty naukowe z udziałem sportowców wyczynowych i amatorów!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Wyjątkowa moc muzyki

O tym, że muzyka oddziałuje na nasz nastrój i emocje nie trzeba chyba nikogo specjalnie przekonywać. O tym jak mocny jest to wpływ łatwo się przekonać udając się na koncert ulubionego zespołu, czy chociażby oglądając film grozy, gdzie oprawa muzyczna buduje napięcie i stanowi środek wzmacniający przekaz wizualny. Okazuje się jednak, że unikalne właściwości muzyki można także wykorzystać i w inny sposób. W ostatnich latach pojawiło się wiele interesujących publikacji naukowych traktujących o możliwości zastosowania muzyki w terapii niektórych chorób , łagodzeniu bólu, poprawie funkcji poznawczych oraz… we wspomaganiu zdolności wysiłkowych u sportowców!

Dopingujące właściwości muzyki są faktem naukowym

Przeprowadzone w ostatniej dekadzie badania naukowe potwierdzają, że wpływ słuchania muzyki na wydolność fizyczną jest faktem. Co szczególnie istotne owy wpływ może być albo korzystny, albo – niepożądany. Próba wykonania treningu przy powolnych, melancholijnych utworach może nie tylko obniżyć zdolności wysiłkowe, ale wręcz okazać się niemalże traumatycznym przeżyciem i skończyć - przerwaniem treningu. Kto w to nie wierzy nich spróbuje zrobić trening nóg lub wykonać dłuższy bieg w terenie słuchając np. „VII symfonii Leningradzkiej” Dymitra Szostakowicza… Z drugiej strony jednak sesja treningowa w odpowiednio dobranej, „energetycznej” oprawie muzycznej, może wiązać się z wyraźna poprawa wyników.

Czy wpływ muzyki na wydolność można zmierzyć?

Wydawać by się mogło, że pozytywny wpływ muzyki na nasz zapał do treningu i zdolności wysiłkowe jest tylko złudzeniem, subiektywnym odczuciem, które wymyka się obiektywnym metodom pomiaru. W praktyce jest jednak inaczej. Badania naukowe wskazują, że przy odpowiednio dobranych utworach można uzyskać nawet o 15% lepsze wyniki. To naprawdę sporo, w zasadzie nieporównywalnie więcej niż w przypadku większości suplementów diety dla sportowców i osób aktywnych. Co szczególnie intrygujące, udało się zaobserwować, że słuchając energetycznej, motywującej muzyki nasz organizm lepiej radzi sobie z neutralizacją kwasu mlekowego!!!

Wnioski

Trening z dobrze dobraną muzyką w tle jest zarówno przyjemny, jak i efektywny, Powinny o tym pamiętać przede wszystkim osoby, który trudno się zmotywować do tego, by w pełni zrealizować założenia treningowe bądź też utrzymać odpowiednią intensywność. Z informacji tej mogą skorzystać oczywiście także sportowcy wyczynowi. Odtwarzacz MP3, słuchawki i plik dynamicznych utworów muzycznych mogą bowiem zadziałać lepiej niż porcja dobrego preparatu przedtreningowego.


Źródła: Brown LE, Coburn JW, Judelson DA, Statler TA, Bottaro M, Tran TT, Longo NA. J Strength Cond Res. 2011 Sep 28. Effects of self-selected music on strength, explosiveness, and mood. J Strength Cond Res. 2012 Jul;26(7):1934-8. · Eliakim M, Bodner E, Eliakim A, Nemet D, Meckel Y. Effect of motivational music on lactate levels during recovery from intense exercise. J Strength Cond Res. 2012 Jan;26(1):80-6.


W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Trening