Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Zmęczenie – reaguj na sygnały swojego ciała

Zmęczenie – reaguj na sygnały swojego ciała

Ruda

Uczucie zmęczenia jest naturalnym stanem organizmu informującym, że potrzebuje odpoczynku lub też ma niedobory jakiegoś istotnego czynnika niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania, np.: składników odżywczych czy też snu. Poza spadkiem sił fizycznych dopada nas apatia, zniechęcenie oraz spadek sprawności umysłowej.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Życie na wysokich obrotach, stres, praca, dom, nauka, treningi sprawiają, że ciało w pewnym momencie mówi: stop i daje sygnały, że pora odpocząć.

Uczucie zmęczenia może również wynikać z różnych stanów chorobowych, m.in. przyczynić się do tego mogą problemy z tarczycą, czy też anemia. W takich przypadkach konieczne jest skorzystanie z fachowej pomocy lekarskiej.

Przyczyny zmęczenia:
 

  • Brak zbilansowanej diety – niedobór składników odżywczych i minerałów, witamin; odwodnienie

  • Nadużywanie alkoholu i innych używek

  • Niska aktywność ruchowa, a co za tym idzie nadwaga/otyłość

  • Brak snu

  • Sytuacje stresowe, przepracowanie, ale także „nic nie  robienie”

  • Przebywanie w zanieczyszczonych, nieklimatyzowanych pomieszczeniach

  • Ciąża, okres dojrzewania, przekwitania

  • Stany chorobowe: infekcje wirusowe i bakteryjne, niskie ciśnienie krwi, choroby metaboliczne, choroby psychiczne, anemia, nowotwory, alergie

  • Skutek uboczny niektórych leków

Co zrobić, gdy czujesz się zmęczony?

W przypadku, gdy zmęczenie dopada cię nagle i nie ma konkretnej, prostej do wyjaśnienia przyczyny, to konieczna będzie wizyta u lekarza i przeprowadzenie podstawowych badań (m.in.badania krwi), zdiagnozowanie oraz podjęcie leczenia.

Jeżeli jednak wiesz, że zmęczenie wynika z niedoborów snu czy też jest wynikiem przepracowania lub stresu w miejscu nauki/pracy, to jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie próba całkowitego wyeliminowania lub też zminimalizowania tego czynnika.

Jak sobie pomóc?
 

  • Wysypiaj się

  • Ogranicz do minimum czynniki, które doprowadzają cię do stanu zdenerwowania, zmęczenia psychicznego

  • Zastąp produkty niezdrowe, wysoko przetworzone zrównoważoną, wysokoodżywczą żywnością.

  • Nawadniaj organizm.

  • Wprowadź aktywność fizyczną; znajdź taką jej formę, która sprawi przyjemność, a nie dodatkowym czynnikiem stresogennym. Trenuj regularnie, ale miej na uwadze, że nadmiar ruchu i brak czasu na regenerację również może prowadzić do zmęczenia.

  • Cierpisz na nadwagę/otyłość – zacznij działać i wprowadź w życie dwa powyższe punkty. Zobaczysz, jak szybko naładujesz baterie!

  • Jeżeli to możliwe, to działaj wg codziennej rutyny dostosowanej do twojego zegara biologicznego; działasz lepiej,wydajniej wieczorem i w nocy – pozwól swojemu organizmowi zregenerować się, nie zrywaj się o świcie  i pośpij dłużej

  • Unikaj alkoholu oraz papierosów

  • Unikaj substancji pobudzających, one dadzą tylko chwilowy efekt, nie rozwiążą jednak problemu

  • Weź rano chłodny, pobudzający prysznic. Pobudzi krążenie i zwiększy chęci do działania.


Najlepszym sposobem na zmęczenie jest odpoczynek, relaks, zatroszczenie się o siebie i własne potrzeby. Choć to takie proste w teorii, to jednak o wiele trudniejsze, gdy przychodzi konieczność wprowadzenia w życie…



W artykule mówimy o: Zdrowie