„Złapał mnie skurcz!”

Jest środek nocy, twoje ciało regeneruje się i odpoczywa podczas snu, gdy nagle z tego błogostanu wyrywa cię ogromny ból łydki. Zrywasz się, łapiesz obolały mięsień próbując go jak najszybciej rozmasować i czujesz, że jest twardy jak skała. Znasz to uczucie? Większość z nas doświadczyła choć raz niekontrolowanego, bolesnego skurczu mięśni. Jaka jest przyczyna i czy można temu zapobiec – zapraszamy do lektury.

Przeczytaj koniecznie:

Jak rozpoznać przetrenowanie

Skurcze mięśni – przyczyny:

  • Niedobór potasu, niskie stężenie wapnia i/lub magnezu we krwi - charakterystyczne podczas ciąży, u osób starszych, sportowców, osób biorących diuretyki, a także u wszystkich innych, które nie dostarczają odpowiedniej ilości tych minerałów w diecie,

  • Odwodnienie organizmu – sprzyjają temu :intensywna aktywność fizyczna powodująca intensywne pocenie, przyjmowanie niektórych leków (m.in. moczopędnych), czy też niska podaż płynów,

  • Wysoka aktywność fizyczna połączona dodatkowo z brakiem rozgrzewki oraz rozluźnienia, rozciągnięcia mięśni po treningu; nadmierna aktywność ruchowa,

  • Stany chorobowe – problemy z krążeniem, tarczycą, choroby nerek, stwardnienie rozsiane,

  • Przyjmowanie niektórych leków (m.in. moczopędnych, antykoncepcyjnych, sterydy),

  • Pozostawanie długi czas w jednej pozycji, niewygodna pozycja podczas snu.
     

Skurcze mięśni – jak sobie z nimi radzić i jak im zapobiegać
 

  • W momencie wystąpienia skurczu koniecznością będzie rozmasowanie, rozciągniecie mięśnia, jego rozgrzanie,

  • Świetnie sprawdzi się też rozluźniająca kąpiel w siarczanie magnezu, czyli w soli gorzkiej (Epsom) – specyfik ten można kupić w większości aptek z preparatami medycyny naturalnej. Pomocne będzie także skorzystanie z ciepłego prysznica lub termofora ułożonego na mięśniach,

  • W przypadku, gdy skurcze wynikają z niedoborów minerałów i witamin w diecie konieczne jest uzupełnienie jej w produkty bogate przede wszystkim w wapń, potas i magnez,

  • Bardzo przydatna będzie kontrola spożywanych płynów i spożywanie odpowiedniej ilości napojów,

  • Odpowiednie przygotowanie ciała do treningu (rozgrzewka), a także jego rozciągniecie na koniec każdej sesji ćwiczeń nie tylko zminimalizuje ryzyko „złapania” przez skurczu, lecz także będzie skuteczną bronią przed kontuzją i może w znacznym stopniu przełożyć się na efekty treningowe,

  • Leki powinno się przyjmować zgodnie z zaleceniami lekarza, wg wskazówek zawartych w ulotce/na etykiecie. Jeżeli odnosisz wrażenie, że skurcze są efektem przyjmowania konkretnego preparatu, to koniecznie zgłoś się do specjalisty w celu zmiany leku na inny, lub też dostosowania odpowiedniej dawki.

Gwałtowne skurcze, choć bolesne i mało przyjemne, są przejściowymi, szybko mijającymi uciążliwościami. Najczęściej w ich pozbyciu się pomaga nawodnienie organizmu, uzupełnienie niedoborów w diecie oraz rozgrzewka i stretching na zakończenie sesji treningowej. Jeżeli jednak stale się powtarzają i ciężko wyjaśnić ich przyczynę, to należy sprawdzić, czy nie są sygnałem problemu zdrowotnego i skonsultować się z lekarzem