Kreatyna nie działa na mężczyzn w średnim i podeszłym wieku

Najnowsze badania naukowe (marzec 2014 roku) przynoszą dość szokujące dane – jak się okazało, kreatyna nie musi działać na mężczyzn w średnim i podeszłym wieku. W eksperymencie zastosowano monohydrat – czyli wg badań najlepszą formę kreatyny. Przykładowo kiedyś wykazano, że wg reklam „kilkadziesiąt razy lepsza forma kreatyny” (CEE, etylowy ester kreatyny), okazała się mało skuteczna w porównaniu do monohydratu [ 4]. Podobnie nieskuteczna okazała się kreatyna buforowana (np. kre-alkalyn). Nie wykazano też, aby jabłczan lub inne formy miały jakąkolwiek przewagę nad monohydratem. W kilkudziesięciu badaniach przeprowadzonych w latach 1996-2003 wykazano, że kreatyna nie musi się sprawdzać np. w pływaniu (krótkie dystanse), testach Wingate, jeździe na rowerze (sprinty), bieganiu na bieżni i w terenie (sprinty) – a nawet treningu siłowym! [ 5].

Przeczytaj koniecznie:

Kreatyna dla zdrowia i urody

W eksperymencie z 2014 roku wzięło udział 28 zdrowych mężczyzn w wieku 55-70 lat. 8 z nich nie było w stanie ukończyć badania (zbyt duże obciążenie - 4, konieczność poddania się biopsji – 2, kontuzje – 2). 20 mężczyzn ukończyło testy. Mężczyźni prowadzili rekreacyjną aktywność fizyczną (1-2 razy w tygodniu), jednak nie byli wytrenowani pod względem siłowym (nie prowadzili regularnego treningu oporowego w ostatnim roku).  Z badania wykluczono osoby które palą papierosy, używały suplementów lub androgenów w ostatnich 6 miesiącach, stosują statyny, miały raka, chorobą neurologiczną, arytmię, chorobę serca, nerek itd.

Przydzielono ich losowo do grup:
 

  • Monohydrat kreatyny + węglowodany (20 g kreatyny monohydratu w fazie nasycenia + 5 węglowodanów, przez 7 dni; następnie 0,1 g / kilogram masy ciała monohydratu praz 5 g węglowodanów; średnio 8,8 g w dni treningowe)

  • Placebo (identyczne dawkowanie 20 g glukozy przez 7 dni, następnie w dni treningowe 5 g glukozy),

Zastosowano kreatynę firmy Alschem (Degussa Inc., Atlanta, GA) oraz glukozę (DGC AST Sport Science, Golden, CO). Kreatynę podawano w fazie ładowania w 4 porcjach po 5 g. Badanych zaopatrzono w odmierzone dawki suplementów oraz shaker.

Trening:

  • badani wykonywali wyciskanie leżąc, ściąganie drążka wyciągu, uginanie ramion, prostowanie ramion na wyciągu, wyciskanie nogami, uginanie nóg leżąc oraz prostowanie nóg siedząc (rodzaj FBW),

  • każdego ćwiczenia 3 serie po 10 powtórzeń z ciężarem 75% maksymalnego,

  • trening prowadzono 3 dni w tygodniu, przez 12 tygodni,

  • w trakcie pierwszych 7 dni badani mieli stosować suplement 60 minut po zakończeniu treningu,

Zbadano:

  • skład ciała,

  • siłę mięśni,

  • krew (testosteron, IGF-1),

  • vastus lateralis (mięsień obszerny, boczny) – biopsja,

Pomiary prowadzono przed, po 4 tygodniach, 8 i 12 tygodniach.

Uwarunkowania dietetyczne:

  • w grupie kreatyny i węglowodanów mężczyźni dostarczali: 2,127 ± 423 kcal (na początku) oraz 2,024 ± 490 kcal (na koniec eksperymentu),

  • w grupie placebo mężczyźni dostarczali: 1,889 ± 374 na początku oraz 2,432 ± 680 kcal (na koniec),