Wieczorne napady głodu – z czego wynikają i jak sobie z nimi radzić?

Napady wieczornego łakomstwa to problem niezwykle powszechny, który jak na ironię w szczególności dotyka osoby odchudzające się, chcące poprawić estetykę sylwetki. Skutkiem takich epizodów często bywa nielimitowane łakomstwo, którego następstwem jest nie tylko zahamowanie postępów lub wręcz przyrost masy ciała, ale przede wszystkim – poczucie bezsilności i zmniejszenie motywacji do walki z nadprogramowymi kilogramami. Skąd biorą się owe napady i jak im skutecznie zaradzić?

Przeczytaj koniecznie:

Emocjonalne podjadanie

Wieczorne napady głodu w praktyce

Wieczorne napady głodu mogą mieć różne nasilenie i różne skutki. W niektórych przypadkach pojawia się jedynie drobny dyskomfort związany z niezbyt natarczywą potrzebą konsumpcji, w innych jednak jego nasilenie może być na tyle duże, że prowadzi do niepohamowanego objadania się niskojakościowymi i wysokokalorycznymi produktami takimi jak słodycze. Charakterystycznym zjawiskiem jest fakt, że pragnienie sięgnięcia po coś do zjedzenia pojawia się nie w ciągu dnia a w godzinach wieczornych. Dla osób dbających o zdrowie i przywiązujących wagę do kompozycji sylwetki, a zwłaszcza odchudzających się jest to naprawdę duży i trudny do rozwiązania problem. Tymczasem jego przyczyny najczęściej są banalne i łatwo je rozwiązać.

Przyczyna pierwsza – niedostateczne spożycie energii

Zdecydowanie najczęstszą przyczyną wieczornych napadów głodu jest niedostateczne spożycie energii w ciągu dnia. Mówiąc wprost problem ten dotyka osoby, które przez większą część doby po prostu się głodzą, bądź to świadomie – realizując założenia przesadnie restrykcyjnej diety, bądź też przez zaniedbanie, nie przywiązując odpowiedniej uwagi do tego by posiłki było odpowiednio w energię zasobne. W takich wypadkach w godzinach wieczornych organizm próbuje skompensować sobie kaloryczne braki, a że czasu jest mało a deficyt – spory, pojawia się przesadnie silna potrzeba kompensacji. W takich wypadkach rozwiązanie jest stosunkowo proste: należy zweryfikować swoje podejście starając się tak zmodyfikować skład posiłków by charakteryzowały się one odpowiednio wysoką wartością energii. Wyznaczenie optymalnych pułapów jest oczywiście kwestią indywidualną i wymaga obliczenia dziennego zapotrzebowania kalorycznego uwzględniającego umiarkowany deficyt energetyczny.

Przyczyna druga – nieprawidłowy dobór pokarmów

Niekiedy też zdarza się tak, że wieczorne napady głodu nie są powiązane ze zbyt niskim spożyciem energii ogółem, a z niewłaściwym doborem pokarmów. Warto bowiem wiedzieć, że produkty żywnościowe różnią się pomiędzy sobą tym jak ich konsumpcja wpływa na uczucie sytości. Wysoko przetworzona żywność zazwyczaj na krótko tłumi uczucie głodu i po jej spożyciu szybko stajemy się głodni. Jeśli potrzeba konsumpcji nie zostanie w porę zaspokojona dochodzi do jej wieczornej kumulacji. Skutek jest oczywisty. Rozwiązaniem tego problemu jest położenie odpowiedniego nacisku na jakościowy dobór pokarmów tak by podstawę diety stanowiły produkty nisko przetworzone charakteryzujące się wysoką wartością odżywczą.

Przyczyna trzecia - stres

Czasem bywa i tak, że wieczorne napady głodu powiązane są z koniecznością „rozładowania napięć dnia codziennego”. Stres towarzyszący w pracy może doprowadzać do zaburzenia funkcjonowania mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolę łaknienia. Nieraz skutkuje to natychmiastową potrzebą konsumpcji, a niekiedy też uczucie głodu pojawia się z opóźnieniem, w godzinach wieczornych. Problem jest dość skomplikowany i trudny do rozwiązania. Nie ulega jednak wątpliwości, że są skuteczne sposoby na to by z nadmiarem stresu nauczyć sobie radzić. Kluczowe w tym kontekście są umiejętności organizowania sobie czasu pracy i asertywność pozwalająca unikać spiętrzenia obowiązków i zobowiązań względem innych osób i podmiotów. Duże znaczenie ma także zdolność rozładowywania napięć poprzez zapewnienie sobie czasu na relaks i odpoczynek.

Podsumowanie

Wieczorne napady głodu mogą mieć różne, niekiedy wręcz banalne podłoże, niemniej w każdym wypadku istnieje możliwość rozwiązania problemu. Należy w tym celu jednak skoncentrować się na przyczynie problemu i w konstruktywny sposób do niego podejść. Zapewnienie odpowiedniej podaży energii, zwrócenie uwagi na jakość spożywanych pokarmów oraz wprowadzenie przemyślanych strategii zarządzania stresem mają w tym względzie kluczowe znaczenie.