Ananas – kilka ciekawostek

Ananas to wyjątkowo nietypowy owoc – twardy na zewnątrz, wewnątrz posiadający niejadalny „rdzeń”. Smakuje orzeźwiająco i przywodzi na myśl wakacje w tropikach. Jest chętnie wykorzystywany jako składnik owocowych deserów, koktajli, świetnie komponuje się także z daniami mięsnymi i mięso- warzywnymi. Na jakie korzyści zdrowotne mogą liczyć wielbiciele tego niezwykłego owocu?

Przeczytaj koniecznie:

Dlaczego warto jeść owoce?

Wartość odżywcza

Warto podkreślić, iż mówiąc o walorach prozdrowotnych ananasów mam na myśli świeży owoc – wersje puszkowane cechują się znacznie mniejszą wartością odżywczą – z racji choćby dodatku znacznych ilości cukru czy strat witamin oraz innych cennych dla zdrowia składników. Świeże ananasy można bez trudy dostać  w większości sklepów – dlatego warto zrezygnować z wersji puszkowanych i wybrać opcję mniej przetworzoną. Tym bardziej, iż świeży owoc posiada wiele do zaoferowania. Stanowi źródło manganu, miedzi, potasu, witaminy C, błonnika oraz mniejsze ilości witamin z grupy B, wapnia, beta-karotenu, cynku. Jest niskokaloryczny z racji tego, iż miąższ składa się z dużej ilości wody – mogą więc zatem spożywać również osoby redukujące zbędną tkankę tłuszczową.

Wpływ na aparat ruchu

Z racji tego, iż owoc ten stanowi źródło manganu, witaminy C i związków posiadających działanie przeciwutleniające, może korzystnie wpływać na kondycję kości-  zmniejszając ich kruchość i podatność na złamania, a także pozytywnie wpływa na stan ścięgien. Jest to szczególnie istotna wiadomość dla osób prowadzących aktywny tryb życia, które  narażone są na występowanie różnego typu urazów oraz osób w podeszłym wieku. Związkom zawartym w ananasie przypisuje się także zdolność do zmniejszana obrzęków i siniaków, nasila procesy regeneracyjne i przyspiesza gojenie się ran.

Wpływ na procesy trawienne

W ananasie znajdziemy również interesujące związki określane wspólną nazwą – bromelaina, stanowiące mieszaninę enzymów proteolitycznych, posiadających zdolność trawienia białek. O uwzględnieniu ananasa w diecie powinny zatem pomyśleć osoby, których jadłospis obfituje w znaczne ilości białka, w celu łagodzenia objawów ewentualnego dyskomfortu w przewodzie pokarmowym. Bromelaina może być pomocna w zapobieganiu takim dolegliwości jak: wzdęcia, bóle brzucha, uczucie pełności.

Wpływ na odporność organizmu

Zarówno witamina C, bromelaina i inne związki zawarte w ananasie, mogą być pomocne we wzmacnianiu odporności organizmu. Wskazuje się między innymi na antybiotyczne właściwości bromelainy – zwłaszcza w przypadku infekcji górnych dróg oddechowych, a także jej zdolność do rozrzedzania śluzu i łagodzenia dokuczliwych objawów zapalenia zatok.

Wpływ na naczynia krwionośne i serce

Witamina C, której w ananasie znajduje się całkiem sporo korzystnie wpływa na kondycję naczyń krwionośnych, zapobiegając ich kruchości. Dodatkowo wskazuje się iż bromelaina posiada zdolność do zmniejszania lepkości płytek krwi, zapobiegając tworzeniu skrzepów i zmniejszając ryzyko wystąpienia zawału serca. To cenna informacja dla osób, które zmagających się z problemami sercowo-naczyniowymi.

Podsumowanie

Ananas stanowi źródło cennych dla zdrowia związków, dlatego warto uwzględnić go w swoim jadłospisie. Substancje zawarte w tym egzotycznym owocu mogą korzystnie wpływać na aparat ruchu, kondycję układu sercowo-naczyniowego, funkcjonowanie mechanizmów odpornościowych oraz na przebieg procesów trawiennych.