Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
5 wskazówek w trosce o zdrowe serce

5 wskazówek w trosce o zdrowe serce

Anna Parzych

Problemy z sercem najczęściej pojawiają się bardzo niespodziewanie, zaskakują i niejednokrotnie skłaniają do refleksji i zastanowienia się, czy można im było zapobiec… Otóż okazuje się, że aby utrzymać ten jakże istotny mięsień w dobrym zdrowiu lub też by poprawić jego funkcjonowanie wystarczy zmienić kilka podstawowych, codziennych nawyków. Brak snu, permanentny stres, siedzący „kanapowy” tryb życia – zmiana tych i kilku innych zachowań często wystarcza, by w znacznym stopniu zminimalizować zagrożenia zdrowotne i wzmocnić układ krążenia.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

1. Zredukuj stres

Czynnik niemalże najbardziej istotny, a tak często trudny do zmienienia… Zdajemy sobie sprawę, że praca i „ normalne funkcjonowanie” w dzisiejszym świecie generuje sytuacje stresowe na każdym kroku. A życie w ciągłym napięciu, w stanie gotowości i na „baczność” sprzyja chorobom krążenia, osłabia odporność, niszczy organizm zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

Permanentny stres może nawet o 40% zwiększyć ryzyko zawału serca!

Dlatego warto – choć nie jest to sprawa najłatwiejsza – nie poświęcać pracy całego życia, należy nauczyć się odpoczywać i stawiać wyraźne granice pomiędzy obowiązkami a przyjemnością i relaksem. Na co dzień, gdy dopada nas skrajne zdenerwowanie, pomocne mogą okazać się techniki relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe, spacery.

2. Wprowadź poprawne nawyki żywieniowe

Lenistwo, zamiłowanie do niezdrowych przekąsek i notoryczny brak czasu czy też zorganizowania z pewnością wpływają na nawyki żywieniowe, które – z kolei – mają ogromny wpływ na stan zdrowia naszego serca. Mało zróżnicowana, uboga w kwasy jedno i wielonasycone dieta, brak omega3, niedobory witamin i minerałów przyczynia się do osłabienia układu sercowo-naczyniowego.

3. Ćwicz, ruszaj się, trenuj

Nie ulega wątpliwości, że każda forma ruchu pozytywnie wpływa na układ krążenia. Zamiast wygodnego rozkładania się z pilotem na kanapie wybierz się na długi spacer, basen czy też przejażdżkę rowerową. Jeżeli obejrzenie ulubionego serialu wygrywa z chęcią wyjścia na dwór i dotlenienia organizmu, to otwórz szeroko okno, postaw przez odbiornikiem telewizyjnym rowerek stacjonarny i „przepedałuj” czas trwania serialu. Połącz przyjemne z pożytecznym!

4. Zadbaj o odpowiednią ilość snu

Przewlekły brak snu w bardzo negatywny sposób odbija się na stanie zdrowia. Przemęczenie, podenerwowanie, podwyższone ciśnienie, wyższy poziom cholesterolu, zaburzenia hormonalne to tylko niektóre z nich. Rozwiązanie jest banalne. Po prostu śpij. Zadbaj o niezbyt wysoką temperaturę pomieszczenia, dobrze je wywietrz, ogranicz źródła sztucznego światła, postaraj się wyciszyć przed pójściem do łóżka (nie oglądaj TV, wyrzuć komputer z sypialni). Weź wyciszającą kąpiel, posłuchaj muzyki relaksacyjnej, zamknij oczy i odpoczywaj.

5. Ogranicz używki

Nie jest tajemnicą, że nadmierna konsumpcja napojów alkoholowych oraz palenie tytoniu w ogromnym stopniu odbijają się na zdrowiu, funkcjonowaniu całego organizmu, a co a tym idzie serca także. Spożywanie trunków wysokoprocentowych może przyczynić się do wzrostu ciśnienia tętniczego, zaburzeń rytmu serca. Nikotyna i inne substancje chemiczne zawarte w papierosach prowadzą do zmian miażdżycowych i - podobnie jak alkohol - podnoszą ciśnienie tętnicze krwi.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie