Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Ryzyko nagłej śmierci sercowej sportowca

Ryzyko nagłej śmierci sercowej sportowca

PoTreningu

Z powodów chorób serca umiera wielu młodych ludzi, jednak problem nagłej śmierci sercowej dotyka osób z różnych grup wiekowych. Zagrożeni są szczególnie intensywnie trenujący 35-50 latkowie i osoby w podeszłym wieku.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Do najważniejszych czynników ryzyka należą:

  • stosowanie środków pobudzających, stymulujących, uzależniających (leków, narkotyków, silnych termogeników, alkoholu, papierosów; w tym amfetaminy, kokainy, efedryny, pseudo-efedryny, nikotyny, dużych dawek kofeiny i innych niebezpiecznych substancji),
  • wrodzona wada serca (kardiomiopatia przerostowa, anomalie naczyń wieńcowych i inne),
  • zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej,
  • niewystarczająca ilość snu,
  • przeciążenia sportowe (tzw. serce sportowca, kardiomiopatia przerostowa?),
  • stosowanie sterydów anabolicznych i innych form dopingu (może wiązać się z przerostem mięśnia sercowego, nadciśnieniem tętniczym, zmianami w poziomach cholesterolu i LDL => zmiany miażdżycowe itd.)
  • nadmierne obciążenia sportowe (zbyt ciężkie treningi względem wieku, wagi, poziomu tkanki tłuszczowej),

Jak wykrywać i zapobiegać nagłej śmierci sercowej?

1.W pierwszej kolejności wykonujemy badania serca u specjalisty, w tym: wywiad, osłuchiwanie, spoczynkowe EKG, wysiłkowe EKG, wg wskazań lekarza np. echo serca, 24 h EKG, rezonans (MR).
2.Badania krwi, w tym stężenie cholesterolu całkowitego, stężenie cholesterolu HDL, stężenie cholesterolu LDL, stężenie trójglicerydów.
3.Jeśli mieliśmy przypadki chorób serca w rodzinie – przydatne mogą być badania genetyczne,
4.Okresowo badamy ciśnienie krwi oraz serce u lekarza specjalisty,
5.Dostosowujemy trening do naszych możliwości fizycznych, wieku, poziomu tkanki tłuszczowej, sprawności,
6.Diagnozujemy wszelkie bóle w klatce piersiowej, zasłabnięcia, kołatania serca itd.
7.Jeśli mamy nadciśnienie – leczymy je, unikamy treningu siłowego; ćwiczymy raczej umiarkowanie, aerobowo (biegi, marsze, pływanie), tak aby nie powodować nadmiernego wzrostu ciśnienia,
8.Dostosowujemy strój i rozgrzewkę do warunków otoczenia, zapewniamy sobie wodę i węglowodany na każdą godzinę pracy, unikamy przegrzania, chronimy głowę i skórę przed nadmierną ekspozycją na promienie UV,
9.Unikamy środków pobudzających (leków, narkotyków), palenia papierosów, alkoholu i innych używek.
10.Dostosowujemy dietę do swojego wieku, aktywności fizycznej, poziomu tkanki tłuszczowej i poziomu cholesterolu (wg badań krwi),
11.Jeśli mamy nadwagę – staramy się jej pozbyć, modyfikując dietę i trening,
12.Stosujemy leki służące obniżeniu ciśnienia tętniczego (leczymy skutki), nie zapominając o jego przyczynie,
Literatura:

1.MEDYCYNA SPORTOWA pod red. K. Klukowskiego;
2.„Nagły zgon sercowy sportowca" prof. dr. hab. A. Jegier UM w Łodzi



W artykule mówimy o: Zdrowie Poprawa kondycji Recover 40+