Ryzyko nagłej śmierci sercowej sportowca

Z powodów chorób serca umiera wielu młodych ludzi, jednak problem nagłej śmierci sercowej dotyka osób z różnych grup wiekowych. Zagrożeni są szczególnie intensywnie trenujący 35-50 latkowie i osoby w podeszłym wieku.

Do najważniejszych czynników ryzyka należą:

  • stosowanie środków pobudzających, stymulujących, uzależniających (leków, narkotyków, silnych termogeników, alkoholu, papierosów; w tym amfetaminy, kokainy, efedryny, pseudo-efedryny, nikotyny, dużych dawek kofeiny i innych niebezpiecznych substancji),
  • wrodzona wada serca (kardiomiopatia przerostowa, anomalie naczyń wieńcowych i inne),
  • zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej,
  • niewystarczająca ilość snu,
  • przeciążenia sportowe (tzw. serce sportowca, kardiomiopatia przerostowa?),
  • stosowanie sterydów anabolicznych i innych form dopingu (może wiązać się z przerostem mięśnia sercowego, nadciśnieniem tętniczym, zmianami w poziomach cholesterolu i LDL => zmiany miażdżycowe itd.)
  • nadmierne obciążenia sportowe (zbyt ciężkie treningi względem wieku, wagi, poziomu tkanki tłuszczowej),

Jak wykrywać i zapobiegać nagłej śmierci sercowej?

1.W pierwszej kolejności wykonujemy badania serca u specjalisty, w tym: wywiad, osłuchiwanie, spoczynkowe EKG, wysiłkowe EKG, wg wskazań lekarza np. echo serca, 24 h EKG, rezonans (MR).
2.Badania krwi, w tym stężenie cholesterolu całkowitego, stężenie cholesterolu HDL, stężenie cholesterolu LDL, stężenie trójglicerydów.
3.Jeśli mieliśmy przypadki chorób serca w rodzinie – przydatne mogą być badania genetyczne,
4.Okresowo badamy ciśnienie krwi oraz serce u lekarza specjalisty,
5.Dostosowujemy trening do naszych możliwości fizycznych, wieku, poziomu tkanki tłuszczowej, sprawności,
6.Diagnozujemy wszelkie bóle w klatce piersiowej, zasłabnięcia, kołatania serca itd.
7.Jeśli mamy nadciśnienie – leczymy je, unikamy treningu siłowego; ćwiczymy raczej umiarkowanie, aerobowo (biegi, marsze, pływanie), tak aby nie powodować nadmiernego wzrostu ciśnienia,
8.Dostosowujemy strój i rozgrzewkę do warunków otoczenia, zapewniamy sobie wodę i węglowodany na każdą godzinę pracy, unikamy przegrzania, chronimy głowę i skórę przed nadmierną ekspozycją na promienie UV,
9.Unikamy środków pobudzających (leków, narkotyków), palenia papierosów, alkoholu i innych używek.
10.Dostosowujemy dietę do swojego wieku, aktywności fizycznej, poziomu tkanki tłuszczowej i poziomu cholesterolu (wg badań krwi),
11.Jeśli mamy nadwagę – staramy się jej pozbyć, modyfikując dietę i trening,
12.Stosujemy leki służące obniżeniu ciśnienia tętniczego (leczymy skutki), nie zapominając o jego przyczynie,
Literatura:

1.MEDYCYNA SPORTOWA pod red. K. Klukowskiego;
2.„Nagły zgon sercowy sportowca" prof. dr. hab. A. Jegier UM w Łodzi