Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Zmęczenie – stan, którego nie należy ignorować

Zmęczenie – stan, którego nie należy ignorować
Poczucie zmęczenia, braku sił i chęci do wykonywania jakichkolwiek czynności znane jest każdemu. Jeżeli bez problemu potrafmy wskazać jego przyczynę, np.: niewyspanie, intensywny i długotrwały wysiłek fizyczny czy też wyjątkowo ciężka lub nużąca praca, o nie ma problemu do zmartwień, gdyż doskonałym rozwiązaniem będzie odpoczynek i relaks. Być może – poza wymienionymi ewentualnościami – cierpimy na niedobry witamin, minerałów, czyli wina leży w sposobie odżywiania – na co oczywiście mamy wpływ i możemy bez większego problemu zmodyfikować Gorszą i trudniejszą do rozwiązania jest sytuacja, gdy ciężko nam sprecyzować, w czym może tkwić przyczyna.

Stan permanentnego zmęczenia może być wynikiem szeregu różnych – niejednokrotnie ściśle ze sobą połączonych czynników (np. niewyspanie, stres w pracy oraz jedzenie w biegu tego, co się akurat „nawinie” pod rękę) oraz spowodowane być może stanami chorobowymi. Poniżej wypisane i pokrótce scharakteryzowane zostały najczęściej występujące przyczyny prowadzące do stałego, długotrwałe utrzymującego się poczucia zmęczenia.

Stan zmęczenia – objawy

Organizm, chcąc nas uchronić przed nadmiernym wysiłkiem, wysyła sygnał „stop!”, informując w ten sposób, że najwyższa pora na zaprzestanie aktywności i czas na odpoczynek i zebranie nowych sił do działania. Zaobserwowanie tego mechanizmu jest niezmiernie proste. Gdy jesteśmy niewyspani, to – nawet, gdy dość długo w sztuczny sposób pobudzamy ciało do pracy – przychodzi moment, że zaczynamy zasypiać praktycznie na stojąco. Dodatkowo odnotowujemy problemy z koncentracją, wyziębienie organizmu, brak energii, zwiększona wrażliwość na bodźce (światło, ból), ogólną nadwrażliwość. Jeżeli nie pozwolimy ciału na regenerację, to wyżej wymienione dolegliwości będą się nasilały, a zmęczenie krótkotrwałe przybierze charakter chronicznego.

Badania kontrolne i wizyta u lekarza – kiedy?

W przypadku, gdy ani wysypianie się, ani ograniczenie pracy, orzeźwiający prysznic czy też regularna aktywność fizyczna (niezbyt wycieńczająca) nijak nie zmniejszają poczucia zmęczenia, należy udać się do lekarza, który z pewnością zleci – jako jedno z pierwszych i podstawowych badań – morfologię. Jeżeli istnieje możliwość, to dobrze byłoby spisać swoją dietę z kilku dni (czyli wszystko to, co konsumujemy) i skonsultować swoje nawyki żywieniowe z kompetentnym dietetykiem. Bardzo często okazuje się, że wielu osobom tylko wydaje się, że ich odżywianie jest zdrowe i zbilansowane, a w rzeczywistości cierpią na niedobry wielu witamin i składników mineralnych.

Istotne znaczenie może mieć również fakt, czy stan zmęczenia nie jest spowodowany problemami natury psychicznej – stres, kłopoty, nadwrażliwość, nerwowość, stany lękowe i depresja – są przyczyną nie tylko pogorszenia ogólnego stanu organizmu, lecz także wpływają na zaburzenia snu, a te z kolei, jak łatwo się domyślić, przekłada się na jakość snu i poziom wypoczęcia o poranku. W takiej sytuacji, gdy samodzielne poradzenie sobie ze stresem jest niemożliwe, a z dnia na dzień czujesz się coraz bardziej apatyczny, korzystne byłoby zwrócenie się o pomoc do psychologa.

Stany chorobowe a uczucie zmęczenia

Zmęczenie może być wynikiem takich dolegliwości i stanów chorobowych jak:

  • Anemia (niedokrwistość) – jej najczęstszą przyczyną jest niedobór żelaza i it. B12. Zadbaj o to, by Twoja dieta była bogata w produkty takie jak czerwone mięso, jaja, ziarna roślin strączkowych, warzywa.

  • Choroby zakaźne, np. grypa, zapalenie płuc, AIDS – część z chorób zakaźnych jest ciężka w zdiagnozowaniu, jej objawy potrafią rozwijać się nawet prze kilka miesięcy, dlatego warto nalegać (jeżeli lekarz bagatelizuje problem) na dokładne badania.

  • Choroby metaboliczne, np. niedoczynność tarczycy, cukrzyca

  • Nowotwory – w tym przypadku dodatkowo poczucie zmęczenia może potęgować leczenie poprzez chemioterapię

  • Choroby psychiczne, np. depresja

  • Bezdech senny – próby złapania powietrza wybudzają, sprawiają, że sen jest bardziej płytki, przerywany, uniemożliwiający organizmowi odpowiedniej regeneracji. Dodatkowo osoby cierpiące na tę dolegliwość często skarżą się na bóle i zawroty głowy zarówno podczas wstawania, jak i w ciągu dnia. Bezdech może być zintensyfikowany poprzez m.in. spożywanie alkoholu oraz otyłość.

Podsumowując…

Aby uniknąć doprowadzenia do stanu przemęczenia należy przede wszystkim zadbać o odpowiednią ilość snu. Siedzący styl życia, konsumpcja napojów wysokoprocentowych oraz innych używek, stresująca praca, przejadanie się na noc, otyłość, fatalna dieta, stan znudzenia i marazmu, brak świeżego powietrza/wentylacji z całą pewnością również przyczyniają się do utrzymania i pogłębienia tego stanu. Zmęczenie może być także sygnałem - dla pań - by wykonać test ciążowy. Przyszłe mamy bardzo często narzekają na słabe samopoczucie i niewyspanie.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę