Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Cynk a spadek formy psychicznej

Cynk a spadek formy psychicznej

Tadeusz Sowiński

Nie należy lekceważyć przedłużających się w czasie okresów kiepskiego samopoczucia, dotkliwego smutku czy też słabej odporności na stres. W przypadku ich długotrwałego występowania, warto skonsultować się z odpowiednim specjalistą – psychologiem lub psychiatrą, a także zrewidować swój dotychczasowy sposób odżywiania. Być może Twoja dieta jest deficytowa w ważne składniki pokarmowe, w tym np. cynk?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Kogo dotyczą niedobory cynku?

Ponieważ zasadniczym źródłem pokarmowym cynku jest mięso oraz ryby, to jego niedobory obserwowane są najczęściej u niektórych wegan, a także u osób stosujących rygorystyczne diety redukcyjne, osób nadużywających alkoholu, chorych na anemię i cukrzycę. Deficyt tego pierwiastka zanotowano także u ludzi, którzy swoje codzienne menu opierają na przetworzonej żywności – fast foodach, słodyczach i innych potrawach stanowiących przede wszystkim źródło tzw. pustych kalorii. Naukowcy zwracają także uwagę, że o niedobór tego pierwiastka stosunkowo łatwo w sytuacji, gdy w organizmie zachodzą przewlekłe stany zapalne – wówczas dość mocno wzrasta na niego zapotrzebowanie.

Niedobór cynku a depresja

Okazuje się, iż pomiędzy spadkiem formy psychicznej, przewlekłym zmęczeniem, stanami depresyjnymi a deficytem cynku w organizmie istnieje dość ścisła zależność. Badania wskazują, iż u osób chorych na depresję czy posiadających objawy depresyjne ilość cynku w surowicy krwi jest istotnie obniżona w porównaniu z osobami nie posiadającymi zaburzeń nastroju. Przypuszcza się, że im cięższe stadium depresji klinicznej tym poziom cynku w danym organizmie jest niższy. Wykazano także, że suplementacja tym pierwiastkiem może pozytywnie wpływać na efektywność działania leków przeciwdepresyjnych. Warto przypomnieć, iż coraz częściej mówi się o tym, iż depresja to choroba, której towarzyszy uogólniony stan zapalny organizmu – osoby dotknięte tą chorobą, niezależnie od wieku czy płci, posiadają podwyższony poziom niektórych białek prozapalnych (IL-6, TNF- alfa)  – zarówno we krwi jak i płynie rdzeniowo-mózgowym.

Przewlekłym stanom zapalnym sprzyja niewłaściwy sposób odżywania, występowanie niektórych metabolicznych dolegliwości oraz przewlekły stres. Z kolei zmiana sposobu odżywiania (uwzględniająca z jednej strony zmniejszenie podaży związków nasilających stany zapalne np. kwasów tłuszczowych trans, rafinowanych cukrów, a z drugiej zwiększająca podaż związków działających przeciwzapalnie, takich jak omega 3, cynk, witamina D, etc.), normalizacja masy i składu ciała, zmiana trybu życia to czynniki pełniące istotną rolę w łagodzeniu skutków i objawów depresji oraz w jej profilaktyce.

Podsumowanie

Obniżony poziom cynku w organizmie może objawiać się między innym spadkiem kondycji psychicznej, drażliwością, przewlekłym zmęczeniem oraz słabszą odpornością na stres, a przez specjalistów kojarzony jest z istotnym ryzykiem występowania depresji. W trosce o zdrowie psychiczne i samopoczucie należy zrewidować swoje menu pod kątem występowania niedoborów tego pierwiastka, a w razie konieczności rozważyć jego suplementację.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie Suplementy i odżywki