Cynk a spadek formy psychicznej

Nie należy lekceważyć przedłużających się w czasie okresów kiepskiego samopoczucia, dotkliwego smutku czy też słabej odporności na stres. W przypadku ich długotrwałego występowania, warto skonsultować się z odpowiednim specjalistą – psychologiem lub psychiatrą, a także zrewidować swój dotychczasowy sposób odżywiania. Być może Twoja dieta jest deficytowa w ważne składniki pokarmowe, w tym np. cynk?

Przeczytaj koniecznie:

Cynk, magnez i melatonina poprawiają jakość snu

Kogo dotyczą niedobory cynku?

Ponieważ zasadniczym źródłem pokarmowym cynku jest mięso oraz ryby, to jego niedobory obserwowane są najczęściej u niektórych wegan, a także u osób stosujących rygorystyczne diety redukcyjne, osób nadużywających alkoholu, chorych na anemię i cukrzycę. Deficyt tego pierwiastka zanotowano także u ludzi, którzy swoje codzienne menu opierają na przetworzonej żywności – fast foodach, słodyczach i innych potrawach stanowiących przede wszystkim źródło tzw. pustych kalorii. Naukowcy zwracają także uwagę, że o niedobór tego pierwiastka stosunkowo łatwo w sytuacji, gdy w organizmie zachodzą przewlekłe stany zapalne – wówczas dość mocno wzrasta na niego zapotrzebowanie.

Niedobór cynku a depresja

Okazuje się, iż pomiędzy spadkiem formy psychicznej, przewlekłym zmęczeniem, stanami depresyjnymi a deficytem cynku w organizmie istnieje dość ścisła zależność. Badania wskazują, iż u osób chorych na depresję czy posiadających objawy depresyjne ilość cynku w surowicy krwi jest istotnie obniżona w porównaniu z osobami nie posiadającymi zaburzeń nastroju. Przypuszcza się, że im cięższe stadium depresji klinicznej tym poziom cynku w danym organizmie jest niższy. Wykazano także, że suplementacja tym pierwiastkiem może pozytywnie wpływać na efektywność działania leków przeciwdepresyjnych. Warto przypomnieć, iż coraz częściej mówi się o tym, iż depresja to choroba, której towarzyszy uogólniony stan zapalny organizmu – osoby dotknięte tą chorobą, niezależnie od wieku czy płci, posiadają podwyższony poziom niektórych białek prozapalnych (IL-6, TNF- alfa)  – zarówno we krwi jak i płynie rdzeniowo-mózgowym.

Przewlekłym stanom zapalnym sprzyja niewłaściwy sposób odżywania, występowanie niektórych metabolicznych dolegliwości oraz przewlekły stres. Z kolei zmiana sposobu odżywiania (uwzględniająca z jednej strony zmniejszenie podaży związków nasilających stany zapalne np. kwasów tłuszczowych trans, rafinowanych cukrów, a z drugiej zwiększająca podaż związków działających przeciwzapalnie, takich jak omega 3, cynk, witamina D, etc.), normalizacja masy i składu ciała, zmiana trybu życia to czynniki pełniące istotną rolę w łagodzeniu skutków i objawów depresji oraz w jej profilaktyce.

Podsumowanie

Obniżony poziom cynku w organizmie może objawiać się między innym spadkiem kondycji psychicznej, drażliwością, przewlekłym zmęczeniem oraz słabszą odpornością na stres, a przez specjalistów kojarzony jest z istotnym ryzykiem występowania depresji. W trosce o zdrowie psychiczne i samopoczucie należy zrewidować swoje menu pod kątem występowania niedoborów tego pierwiastka, a w razie konieczności rozważyć jego suplementację.