Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Jak zachować walory zdrowotne owoców i warzyw?

Jak zachować walory zdrowotne owoców i warzyw?
Owoc i warzywa stanowią ważny element zdrowej diety dostarczając niezbędnych składników pokarmowych takich jak chociażby witamina C, potas, kwas foliowy. Niestety okazuje się, że zawartość tych związków w konsumowanych przez nas produktach roślinnych jest często istotnie niższa niż ta, którą charakteryzują się w wersji pierwotnej. Co więcej, do największych strat witamin i składników mineralnych oraz innych ważnych substancji dochodzi właśnie w warunkach domowych, podczas przechowywania o obróbki wstępnej żywności. Warto więc zastanowić się jakie kroki poczynić by temu negatywnemu zjawisku zapobiec.

Warzywa i owoce – wartość odżywcza i zdrowotna

Warzywa i owoce w formie nieprzetworzonej zaliczane są do pokarmów o niskiej bądź umiarkowanej gęstości energetycznej i zarazem – wysokiej gęstości odżywczej. Oznacza to, że za pewnymi wyjątkami są one raczej niskokaloryczne (co związane jest z wysoką zawartością wody) i zarazem zasobne w składniki nieenergetyczne takie jak witaminy i ważne pierwiastki. Dodatkowo owoce i warzywa dostarczają także błonnika regulującego pracę przewodu pokarmowego i hamującego łaknienie oraz wielu biologicznie aktywnych związków o właściwościach antyoksydacyjnych, przeciwnowotworowych, przeciwzapalnych i przeciwzakrzepowych. Badania naukowe wskazują, że regularna konsumpcja owoców pomaga zmniejszyć ryzyko rozwoju wielu groźnych chorób takich chociażby jak miażdżyca i niektóre formy nowotworów.

Straty cennych składników

Prozdrowotne walory owoców i warzyw związane są z obecnością w nich wspomnianych już skalników takich jak witaminy, niezbędne pierwiastki oraz polifenole i karotenoidy. Niestety okazuje się, że związki te dość łatwo ulegają degradacji, a co najgorsze proces ten ma miejsce nie tylko w warunkach przemysłowych, ale także – domowych. Innymi słowy bardzo często to właśnie my odpowiadamy za to, że spożywane przez nas owoce i warzywa wyjałowione są z ważnych dla zdrowia składników. Związane jest to z nieprawidłowym ich myciem, krojeniem, zestawianiem i przechowywaniem. Na szczęście stratom składników odżywczych i innych prozdrowotnych związków można w prosty sposób zapobiec.

Oto kilka wskazówek dotyczących tego, jakie kroki podjąć by spożywać owoce i warzywa o maksymalnie wysokiej wartości odżywczej i zdrowotnej:

- warzywa i owoce powinny być świeże, w innym wypadku zawartość witamin, składników mineralnych, karotenów i polifenoli będzie obniżona. Na świeżość owoców i warzyw należy zwracać uwagę już w trakcie zakupów.

- należy zawsze jeść warzywa i owoce uprzednio umyte, przy czym mycie winno odbywać się pod bieżącą wodą. Nie wolno ich moczyć, gdyż może to doprowadzać do strat ważnych składników.

- owoce i warzywa najlepiej jest obierać i kroić tuż przed konsumpcją (odmierzając dawkę potrzebną do przygotowania danego posiłku, by nie zachodziła konieczność przechowywania rozdrobnionych pokarmów). W innym wypadku niektóre z przeciwutleniaczy ulegną oksydacji.

- owoce i warzywa najlepiej jeść na surowo (dotyczy to zwłaszcza produktów sezonowych i regionalnych), ewentualna obróbka termiczna winna trwać względnie krótko, gotowane, smażone bądź pieczone potrawy najlepiej jeść zaraz po przygotowaniu,

- do krojenia owoców i warzyw należy używać narzędzi ze stali nierdzewnej

- należy starać się chronić obrane warzywa i owoce przed światłem, dostępem powietrza, (najlepiej jest je przykrywać i schładzać).

Podsumowanie

Pozytywny wpływ owoców i warzyw na nasz organizm związany jest nie tylko z ich ilościowym spożyciem ale także dbałością o to by zachowały maksimum swoich walorów odżywczych i prozdrowotnych. Warto zwrócić wiec uwagę na kwestię ich przechowywania i obróbki kulinarnej gdyż aspekty te mają kluczowe znaczenie dla zawartości witamin, składników mineralnych i innych cennych dla nas substancji.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę