Jak poprawić stosunek omega 3 do omega 6?

Nasza współczesna dieta zazwyczaj nie sprzyja ani zdrowiu ani szczupłej sylwetce. Istnieje wiele typowych błędów żywieniowych popełnianych masowo przez nas na co dzień, które należało by skorygować. Stosunkowo trudne w praktyce dla wielu osób okazuje się jednak poprawienie stosunku spożycia kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 i omega 6, który bardzo często jest nieprawidłowy, co może sprzyjać rozwojowi wielu chorób i obniżać ogólnie pojętą kondycje metaboliczną organizmu. W niniejszym poradniku zaproponuję prosty i tani sposób na to, by wspomnianą relację w spożyciu lipidów poprawić.

Przeczytaj koniecznie:

Omega 3 – lepsza ryba czy kapsułka?

Omega 3 i omega 6 w naszej diecie

Tłuszcz stanowi bardzo ważny składnik naszej codziennej diety. Istotne znaczenie ma jednak nie tylko jego ilościowe, ale także jakościowe spożycie. Lipidy pokarmowe różnią się pomiędzy sobą budową, a co za tym idzie – różnią się też właściwościami fizycznymi i biologicznymi. Oprócz długości łańcucha, przestrzennej konfiguracji kwasy tłuszczowe mogą się odróżniać od siebie obecnością wiązań podwójnych jak również ich umiejscowieniem. Ze względu na ich lokalizację kwasy tłuszczowe podzielić można na omega 3 i omega 6 oraz kwasy tłuszczowe omega 9.

Kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6

Rodzinę kwasów tłuszczowych omega 3 tworzą:

  • kwas alfa-linolenowy (ALA),
  • kwas eikozapentaenowy (EPA),
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA).

Do kwasów omega 6 zaliczamy natomiast:

  • kwas linolowy (LA) ,
  • kwas gamma-linolenowy (GLA),
  • kwas arachidonowy.

Za niezbędne składniki naszej diety uznaje się kwasy: alfa-linolenowy i linolowy, spowodowane jest to tym, ze nie mogą być one przez nasze organizmy syntetyzowane, stąd też muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Niestety najczęściej zdarza się tak, że wraz z dietą spożywamy za duże ilości kwasów omega 6, a za małe – kwasów omega 3. Prowadzi to do szeregu nieprawidłowości, co związane jest z ich biologiczna rola, a dokładnie – z właściwościami ich metabolitów zwanych eikozanoidami.

Dlaczego proporcja jest tak ważna?

Warto  wiedzieć, że z metabolitów kwasów omega 3 powstają substancje o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwzakrzepowych, a z kwasów omega 6 – substancje o  działaniu prozapalnym i pro agregacyjnym. Dysproporcja w spożyciu kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6 przyczyniać się może do rozwoju wielu groźnych chorób. Istnieją powody by uważać, że taki stan sprzyja rozwojowi miażdżycy, cukrzycy, a także – uwaga - otyłości, chorób neurodegeneracyjnych i nowotworów.