Dbamy o Wasze zdrowie - na czas zamknięcia siłowni wszystkie plany -30%! Szczególnie teraz ważne jest, by wzmacniać swój organizm! Trzymaj dietę i ćwicz w domu z naszymi planami. Skorzystaj z oferty

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Szpinak – dlaczego nie należy go jeść zbyt często?

Szpinak – dlaczego nie należy go jeść zbyt często?
Szpinak należy do warzyw o wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej. Włączenie go do diety może nieść za sobą wiele korzyści. Chociaż nie jest on przez wszystkich lubiany, to jednak ma swoich zagorzałych entuzjastów, którzy gotowi są jadać go nawet codziennie. Niestety szpinak jest przykładem naturalnego produktu żywnościowego, który sprzyja ogólnie pojętemu zdrowiu tylko wtedy gdy spożywany jest od czasu do czasu. Codzienna jego konsumpcja nie jest praktyką dobrą i może negatywnie wpływać na organizm.

Wartość odżywcza i prozdrowotna szpinaku

Szpinak charakteryzuje się dość dużą zawartością witamin, składników mineralnych i innych cennych dla nas substancji (wykorzystywanych niekiedy w suplementacji sportowej), a jest przy tym bardzo niskokaloryczny. Wystarczy zjeść zaledwie 100g tego warzywa by pokryć:

- 100% zapotrzebowania organizmu na witaminy C i A,

- 50% zapotrzebowania na kwas foliowy

- 10 - 20% zapotrzebowania na witaminy B1, B2 i B6,

- 10 – 15% zapotrzebowania na żelazo, magnez, miedź i cynk

- 5% zapotrzebowania na potas.

Dodatkowo w 100g szpinaku zawarte jest około 2,5g błonnika oraz pakiet niewitaminowych związków o właściwościach antyoksydacyjnych i takich, którym przypisuje się właściwości anaboliczne.

Dlaczego nie powinno się go jeść codziennie?

Szpinak oprócz wielu walorów posiada także wady, które sprawiają, iż nie powinien on stanowić stałego elementu codziennego menu. Problematycznym składnikiem tego warzywa jest kwas szczawiowy. Związek ten może ulegać wchłanianiu z przewodu pokarmowego i następnie wytracać się w nerkach sprzyjając powstawaniu złogów zwanych kamieniami.  Fakt ten może okazać się szczególnie problematyczny u osób z wyraźną tendencją do kamicy nerkowej. O ile okazjonalne zjedzenie szpinaku (np. raz w tygodniu), nie stanowi w tej materii problemu, o tyle codzienna jego konsumpcja może już istotnie zwiększać ryzyko wystąpienia zdrowotnych problemów.

Kilka słów na zakończenie, czyli sposób na szpinak

Istnieje pewien sposób na to, aby ograniczyć wchłanianie kwasu szczawiowego. Należy spożywać szpinak w towarzystwie produktów zasobnych w wapń – np. przetworów mlecznych. Wapń tworzy niewchłaniane przez nas kompleksy z kwasem szczawiowym, chroni w ten sposób organizm przed ekspozycją na działanie tego związku. Należy jednak pamiętać, iż obecność wapnia nie gwarantuje, iż całość kwasu szczawiowego ulegnie związaniu. Co więcej – liczyć należy się z tym, że wapń połączony z kwasem szczawiowym – tez jest dla nas nieprzyswajalny.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę