Jak skutecznie wypracować właściwe nawyki żywieniowe?

Znaczna część społeczeństwa posiada przynajmniej minimalne wyobrażenie na temat tego, jak powinien wyglądać zdrowy i przemyślany jadłospis. Większość ludzi doskonale wie, które pokarmy są niepożądanym składnikiem diety, zdaje też sobie sprawę z ich negatywnego wpływu na zdrowie i estetykę sylwetki. Co jednak zrobić, aby wypracować właściwe nawyki w praktyce i ciągle nie powielać tych samych błędów żywieniowych?

Przeczytaj koniecznie:

Niewłaściwe nawyki i estetyka sylwetki

Po pierwsze: zmień sposób myślenia!

Dwa podstawowe założenia dotyczące poprawy zdrowia i estetyki sylwetki mówią, iż należy odżywiać się w sposób zdrowy – opierać swój jadłospis na nieprzetworzonej żywności, a także podejmować regularną aktywność fizyczną. Wiedzą o tym niemal wszyscy, w teorii nie są to nie wiadomo jak trudne wymogi –  zwłaszcza w kontekście osiągnięcia zadowalających rezultatów, dotyczących poprawy kondycji zdrowotnej i  wyglądu. Jednakże w praktyce często okazuje się, iż przywiązanie do dotychczasowego trybu życia i odżywiania (które doprowadziły do problemów z masą i składem ciała oraz zdrowiem) jest tak silne, że po prostu nie pozostaje nic innego jak pogodzić się ze swoją niedoskonałą sylwetką i kiepskim zdrowiem.

Jak się okazuje, najważniejszym i najtrudniejszym etapem w pracy nad zmianą nawyków żywieniowych i trybu życia jest zmiana sposobu myślenia. Zdecydowanie nie warto rozczulać się nad sobą ani pielęgnować w sobie poczucia krzywdy związanego z koniecznością wprowadzenia zmian. Rozstanie się z ulubionymi ciastkami czy frytkami nie powinno być postrzegane w kategoriach kary – w końcu rezygnujemy z czegoś co jest dla nas niezdrowe i szkodliwe, z czegoś co sprawia, że nie czujemy się najlepiej i nie najlepiej wyglądamy.

Po drugie: potrzebujesz dobrego planu!

Zapał do działania i chęć odmiany swojego dotychczasowego wyglądu warto w pierwszej kolejności wykorzystać do stworzenia przemyślanego i rozsądnego planu. Dobry plan powinien uwzględniać realne do osiągnięcia cele i być dopasowany do potrzeb konkretnego organizmu, możliwości i harmonogramu dnia. Przykładowo - nie każdy może jeść pięć czy sześć razy dziennie. Jeśli taki schemat jest niemożliwy do wprowadzenia, śmiało można skomponować jadłospis cztero- lub nawet trzyposiłkowy. Jak wiadomo, pewne ustępstwa i kompromisy w kwestii zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej będą konieczne, warto jednak jadłospis i rozkład treningów dopasować do swoich wymagań i preferencji, mając zawsze na uwadze cel, który owym działaniom przyświeca.

Prawda jest taka, że im bardziej uwzględniamy swoje indywidualne potrzeby i możliwości w planowaniu strategii, tym łatwiejsza będzie ona do zrealizowania w praktyce. Plan jednak winien uwzględniać konkretne działania, a nie tylko ogólnikowe wytyczne. Stwierdzenie „będę mniej jeść i więcej się ruszał” z pewnością nie jest wystarczającym zabiegiem – warto zadbać o szczegółowy jadłospis i plan treningowy. W razie konieczności, należy zwrócić się po pomoc do odpowiednich specjalistów.

​Po trzecie: nazwij swoje słabości!

Aby skutecznie pozbyć się niewłaściwych nawyków i przyzwyczajeń, należy dokładnie je zdefiniować i zastanowić się, co może być ich przyczyną. W tym celu trzeba skrupulatnie i bez zbędnych emocji przeanalizować swoją dotychczasową dietę i zastanowić się nad jej słabymi stronami oraz nad tym, co nie wymaga zmian. Nazwanie i zidentyfikowanie wszelkich błędów powinno stanowić punkt wyjścia do obrania właściwej strategii, w żadnym wypadku nie może to być powód do zadręczania się czy frustrowania. I w tym wypadku pomocna może okazać się pomoc specjalisty, który wskaże w jaki sposób można pracować np. nad uzależnieniem od słodyczy, niekontrolowanym podjadaniem czy problemami związanymi z kwestiami organizacyjnymi, takimi jak przygotowywanie posiłków czy robienie zakupów.