Warzywa i owoce w codziennym jadłospisie - praktyczne wskazówki

Warzywa i owoce są cennym i nieodłącznym elementem zdrowego jadłospisu. Wiedzą o tym niemal wszyscy, jednak w praktyce bardzo często okazuje się, że wspomniane produkty pochodzenia roślinnego są skrajnie marginalizowane – np. ograniczane do plasterka pomidora na kanapce, bądź też niewłaściwie dobierane lub przetwarzane w warunkach domowych, co negatywnie wpływa na ich wartość odżywczą i prozdrowotną. O czym warto pamiętać, włączając warzywa i owoce do codziennego menu?

Przeczytaj koniecznie:

Owoce i warzywa a zakwaszenie organizmu

Żaden suplement nie zastąpi warzyw i owoców!

Istnieje całkiem spora grupa osób, która niemal całkowicie eliminuje owoce i warzywa ze swojego jadłospisu – ze względu na upodobania kulinarne bądź brak czasu i względy praktyczne. Zabiegowi temu towarzyszy przekonanie, iż wszelkie korzyści związane z ich  spożywaniem z powodzeniem można zastąpić łykając codzienną dawkę preparatu witaminowo-mineralnego. Jest przekonanie jak najbardziej niesłuszne! Suplementy winny stanowić ewentualne uzupełnienie menu, a nie substytut zróżnicowanej i właściwie zaplanowanej diety. Witaminy, przeciwutleniacze, składniki mineralne i inne związki naturalnie występujące w warzywach i owocach w wielu wypadkach nie posiadają swoich syntetycznych odpowiedników.

Urozmaicenie ma znaczenie!

Wybierając warzywa i owoce do codziennego menu, pamiętać należy o urozmaiceniu. Produkty pochodzenia roślinnego zawierają często substancje antyodżywcze, ograniczające przyswajanie wybranych witamin czy składników mineralnych. Spożywanie ich w nadmiarze może doprowadzić do selektywnego niedożywienia – przykładem są warzywa kapustne. Poza tym warzywa i owoce charakteryzują się różną wartością odżywczą, zawierają różnorodne związki o działaniu przeciwutleniającym – opierając się wyłącznie na dwóch ulubionych gatunkach, znacznie zubożamy codzienne menu.

Dokonuj przemyślanych wyborów!

Planując swój jadłospis, warto również odpowiednio przemyśleć dobór odpowiednich warzyw i owoców. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na produkty sezonowe, które charakteryzują się zazwyczaj wyższą wartością odżywczą, a także prześledzić asortyment dostępny w pobliskich sklepach – wbrew pozorom również zimą urozmaicenie jest całkiem spore. Dobrym rozwiązaniem są mrożonki – są praktyczne w użyciu, można przechowywać je w domowych warunkach przez całkiem długi czas.

Uważaj na produkty gotowe do spożycia!

Gotowe do spożycia warzywa i owoce – umyte i pokrojone, wyglądają dość zachęcająco w sklepowych lodówkach. Są przy tym niezwykle praktyczne – skracają czas potrzebny na przygotowanie posiłku, stanowią też dobrą alternatywę dla niezdrowych przekąsek. Jednakże pokrojone i gotowe do spożycia warzywa i owoce zazwyczaj charakteryzują się niższą wartością odżywczą – straty następują na skutek przebytej obróbki, jak i również „leżakowania” w sklepowej lodówce. Szczególnym przypadkiem są surówki – kupienie ich skraca czas przygotowywania posiłków, jednakże ich skład pozostawia wiele do życzenia. Oprócz warzyw zawierają one niechlubne dodatki w postaci znacznych ilości cukru, soli, czy kiepskiej jakości tłuszczów. Tak więc, o ile warzywa i owoce gotowe do spożycia (umyte, pokrojone, zapakowane) są gorszym, ale akceptowalnym źródłem produktów pochodzenia roślinnego w diecie, o tyle sklepowych surówek zdecydowanie lepiej jest unikać.

Zrezygnuj z „reanimacji” warzyw i owoców!

Miejsce lekko nadgniłych, spleśniałych, zwiędłych produktów pochodzenia roślinnego jest w koszu na śmieci! Przywracanie do świetności w postaci odkrajania i gotowania może skończyć się w najlepszym wypadku zatruciem pokarmowym. Nieświeże i zepsute warzywa czy owoce nie zawierają specjalnych walorów odżywczych, mogą natomiast stanowić źródło rozmaitych toksyn.

Podsumowanie

Warzywa i owoce są cennym składnikiem diety, powinny stanowić dodatek do każdego posiłku. Żaden suplement nie zastąpi ich odżywczych walorów.  Pamiętać przy tym należy o ich odpowiednim urozmaiceniu i starannej selekcji.