Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Warzywa i owoce w codziennym jadłospisie - praktyczne wskazówki

Warzywa i owoce w codziennym jadłospisie - praktyczne wskazówki
Warzywa i owoce są cennym i nieodłącznym elementem zdrowego jadłospisu. Wiedzą o tym niemal wszyscy, jednak w praktyce bardzo często okazuje się, że wspomniane produkty pochodzenia roślinnego są skrajnie marginalizowane – np. ograniczane do plasterka pomidora na kanapce, bądź też niewłaściwie dobierane lub przetwarzane w warunkach domowych, co negatywnie wpływa na ich wartość odżywczą i prozdrowotną. O czym warto pamiętać, włączając warzywa i owoce do codziennego menu?

Żaden suplement nie zastąpi warzyw i owoców!

Istnieje całkiem spora grupa osób, która niemal całkowicie eliminuje owoce i warzywa ze swojego jadłospisu – ze względu na upodobania kulinarne bądź brak czasu i względy praktyczne. Zabiegowi temu towarzyszy przekonanie, iż wszelkie korzyści związane z ich  spożywaniem z powodzeniem można zastąpić łykając codzienną dawkę preparatu witaminowo-mineralnego. Jest przekonanie jak najbardziej niesłuszne! Suplementy winny stanowić ewentualne uzupełnienie menu, a nie substytut zróżnicowanej i właściwie zaplanowanej diety. Witaminy, przeciwutleniacze, składniki mineralne i inne związki naturalnie występujące w warzywach i owocach w wielu wypadkach nie posiadają swoich syntetycznych odpowiedników.

Urozmaicenie ma znaczenie!

Wybierając warzywa i owoce do codziennego menu, pamiętać należy o urozmaiceniu. Produkty pochodzenia roślinnego zawierają często substancje antyodżywcze, ograniczające przyswajanie wybranych witamin czy składników mineralnych. Spożywanie ich w nadmiarze może doprowadzić do selektywnego niedożywienia – przykładem są warzywa kapustne. Poza tym warzywa i owoce charakteryzują się różną wartością odżywczą, zawierają różnorodne związki o działaniu przeciwutleniającym – opierając się wyłącznie na dwóch ulubionych gatunkach, znacznie zubożamy codzienne menu.

Dokonuj przemyślanych wyborów!

Planując swój jadłospis, warto również odpowiednio przemyśleć dobór odpowiednich warzyw i owoców. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na produkty sezonowe, które charakteryzują się zazwyczaj wyższą wartością odżywczą, a także prześledzić asortyment dostępny w pobliskich sklepach – wbrew pozorom również zimą urozmaicenie jest całkiem spore. Dobrym rozwiązaniem są mrożonki – są praktyczne w użyciu, można przechowywać je w domowych warunkach przez całkiem długi czas.

Uważaj na produkty gotowe do spożycia!

Gotowe do spożycia warzywa i owoce – umyte i pokrojone, wyglądają dość zachęcająco w sklepowych lodówkach. Są przy tym niezwykle praktyczne – skracają czas potrzebny na przygotowanie posiłku, stanowią też dobrą alternatywę dla niezdrowych przekąsek. Jednakże pokrojone i gotowe do spożycia warzywa i owoce zazwyczaj charakteryzują się niższą wartością odżywczą – straty następują na skutek przebytej obróbki, jak i również „leżakowania” w sklepowej lodówce. Szczególnym przypadkiem są surówki – kupienie ich skraca czas przygotowywania posiłków, jednakże ich skład pozostawia wiele do życzenia. Oprócz warzyw zawierają one niechlubne dodatki w postaci znacznych ilości cukru, soli, czy kiepskiej jakości tłuszczów. Tak więc, o ile warzywa i owoce gotowe do spożycia (umyte, pokrojone, zapakowane) są gorszym, ale akceptowalnym źródłem produktów pochodzenia roślinnego w diecie, o tyle sklepowych surówek zdecydowanie lepiej jest unikać.

Zrezygnuj z „reanimacji” warzyw i owoców!

Miejsce lekko nadgniłych, spleśniałych, zwiędłych produktów pochodzenia roślinnego jest w koszu na śmieci! Przywracanie do świetności w postaci odkrajania i gotowania może skończyć się w najlepszym wypadku zatruciem pokarmowym. Nieświeże i zepsute warzywa czy owoce nie zawierają specjalnych walorów odżywczych, mogą natomiast stanowić źródło rozmaitych toksyn.

Podsumowanie

Warzywa i owoce są cennym składnikiem diety, powinny stanowić dodatek do każdego posiłku. Żaden suplement nie zastąpi ich odżywczych walorów.  Pamiętać przy tym należy o ich odpowiednim urozmaiceniu i starannej selekcji.

 

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę