Witamina B1 polepsza nastrój i poprawia refleks

Witaminy, chociaż nie są źródłem energii dla naszego organizmu, ani też nie mogą być używane jako budulec w procesach syntezy, to stanowią niezbędny element naszej diety. Pomimo, iż wydaje się że rola poszczególnych witamin została już dawno temu poznana i opisana, to systematycznie odkrywamy coraz to kolejne właściwości tych związków. Przeprowadzone niedawno badania wskazują na dość ciekawy potencjał tiaminy, która – przyjmowana w wysokich dawkach – poprawia nastrój i poprawia refleks.

Przeczytaj koniecznie:

Składniki mineralne z bliższej perspektywy

Czym jest witamina B1?

Witamina B1 (inne nazwy to tiamina lub aneuryna), należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie i stanowi niezbędny składnik naszej diety. W pokarmach występuje bądź to w postaci fosforanów, bądź w postaci niezestryfikowanej czyli wolnej. Jej biologicznie czynną formą jest dwufosforan tiaminy. Witamina B1 pełni ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego, a także oddziałuje na procesy pozyskiwania energii w przemianach węglowodanowych. Jej niedobory są przyczyną choroby zwanej beri- beri, a także powodują zaburzenia w układzie sercowo-naczyniowym. Do dobrych źródeł tiaminy zalicza się m.in:

  •     produkty zbożowe,
  •     mięso i podroby,
  •     nasiona roślin strączkowych (np. fasoli, grochu),     
  •     drożdże.     

Witamina B1 jest wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, tlenu, promieniowanie jonizujące – czynniki te mogą obniżać jej stężenie w pokarmie. Warto wiedzieć, iż wchłanianie tiamin w     jelitach może być hamowane przez taniny zawarte w herbacie. Dzienne zapotrzebowanie na ten związek wynosi około 1,2mg, niemniej intensywny wysiłek fizyczny i wysoka podaż węglowodanów     mogą zwiększać wymagania ustrojowe.

Witamina B1 a nastrój i refleks

Wiemy już, że tiamina jest niezbędnym elementem naszej diety oraz, że pełni ważną rolę w metabolizmie węglowodanów i w pracy układu nerwowego. Wyniki badań wskazują jednak, iż witamina ta posiada inne ciekawe właściwości, zwłaszcza gdy przyjmowana jest w wysokich dawkach. Szczególnie intrygujące w tej materii okazują się być wyniki eksperymentów prowadzonych przez dr Bentona (University of Wales Swansea). W jednym z badań, w którym wzięło udział ponad 120 zdrowych młodych kobiet, autor zaobserwował, że codzienne przyjmowanie 50mg tiaminy powodowało wyraźną poprawę samopoczucia i przyspieszenie czasu reakcji przy specjalnym teście, w którym uczestniczki miały położyć palec na zapalającej się lampce. Najciekawsze było jednak to, że suplementacja tiaminą przyniosła pozytywne efekty pomimo, iż badanie obejmowało osoby, które nie miały niedoborów tej witaminy.

Podsumowanie

Prawdopodobnie suplementacja dużymi dawkami tiaminy może być przydatna w przypadku osób borykających się ze zniżką nastroju oraz jednostek (w tym sportowców), u których duże znaczenie ma czas reakcji. Aspekt ten jest szczególnie ważny np. w sportach walki.  

 

 

 

Źródła: źódło: Psychopharmacology (Berl). 1997 Jan; 129 (1): 66-71.