Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Powody, przez które jesz więcej niż Ci się wydaje

Powody, przez które jesz więcej niż Ci się wydaje

Tadeusz Sowiński

Niedoszacowanie energetyczne to dość powszechne zjawisko, skutecznie rozkładające na łopatki wiele planów ukierunkowanych na redukowanie zbędnej tkanki tłuszczowej. W większości przypadków, stwierdzenia typu „jem mało, ale nie chudnę”, związane są z dość subiektywnym pojmowaniem określenia „mało”. Oto najczęstsze powody, które sprawiają, iż dostarczamy w menu więcej energii niż nam się wydaje.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Bazowanie na przetworzonej żywności

Niewinne ciasteczko spożyte pomiędzy posiłkami, mała porcja spaghetti w ulubionej knajpce, kawałeczek pizzy ledwo „skubnięty” na kolację to wbrew pozorom solidna i trudna do spożytkowania na bieżące potrzeby dodatkowa porcja kalorii. Fakt, iż dana potrawa czy posiłek są niewielkich rozmiarów nie oznacza wcale, że nie mogą stanowić skoncentrowanego źródła solidnej porcji energii. Szczególnie w błąd wprowadzić mogą słodycze czy dania typu fast food – w niewielkich gabarytach nierzadko „upakowane” są spore ilości rafinowanych cukrów i tłuszczu.

Szacowanie na „oko”

Choć liczenie kalorii oraz ważenie przygotowywanych posiłków nie jest obligatoryjne, to jednak może okazać się skutecznym narzędziem pomagającym w miarę precyzyjnie oszacować ilość pochłanianych kalorii. Odmierzanie porcji na tzw. oko może okazać się zgubne – jak pokazują obserwacje naukowców, szczególnie panie mają tendencję do zaniżania wielkości spożywanych porcji. Waga kuchenna to proste urządzenie, którego zakup nie wiąże się z dużymi wydatkami, a może pomóc rozwiać wiele wątpliwości. dodatkowo zachęcam do zapisywania spożywanych posiłków – np. pomocne będzie założenie dziennika żywieniowego na potreningu.pl. Taka skrupulatna analiza dotychczasowego sposobu odżywiania zweryfikuje raz na zawsze nasze pojęcie na temat popularnego stwierdzenia „jem mało”.

„Problemy” z pamięcią

Często wydaje nam się, iż jemy mało, bo zapominamy o drobnych przekąskach czy dodatkach spożywanych w ciągu całego dnia. Nie jest to bynajmniej proceder świadomy – zazwyczaj umykają naszej uwadze produkty spożywane mimochodem, podczas wykonywania innych czynności. I tak spotkania towarzyskie czy służbowe, oglądanie telewizji, buszowanie w Internecie i inne zajęcia skutecznie rozpraszające mechanizmy samokontroli, sprawiają iż wypieramy z pamięci co poniektóre produkty żywnościowe. Tego typu problem można kontrolować, starając się zwracać większą uwagę na warunki w jakich spożywane są posiłki oraz w miarę możliwości notując ilość spożywanych pokarmów.

Jesz za szybko

Konsumpcja w pośpiechu sprzyja pochłanianiu większej ilości pożywienia oraz przejadaniu się – jest to fakt potwierdzony w wielu naukowych eksperymentach. Jest to też kolejny powód do tego, aby należycie celebrować akt konsumpcji. Dzięki temu szybciej pojawi się uczucie sytości, a dodatkowym beneficjentem będzie przewód pokarmowy – lepiej przeżute kęsy minimalizują ryzyko występowania nieprzyjemnych objawów z jego strony

Podsumowanie

Określenie „mało” może być bardzo mocno subiektywne – w kontekście oczywiście ilości spożywanego jedzenia. W większości przypadków związane jest z mocnym niedoszacowaniem i zaniżaniem dostarczanej energii. Proceder ten można zweryfikować prowadząc staranne zapiski żywieniowe w dzienniku, a także przywiązując większą uwagę do sposobu jedzenia.