Płatki jaglane – wartościowy składnik diety

Płatki owsiane cieszą bardzo dużą popularnością wśród osób aktywnych fizycznie i wszystkich chcących się zdrowo odżywiać. Owsianka uznawana jest powszechnie za „idealne śniadanie”. Okazuje się, że istnieją także inne, równie cenne płatki, które warto włączyć do diety. Mowa o płatkach jaglanych, o których ciągle pisze i mówi się niewiele, a które posiadają szereg ciekawych właściwości. O jakich walorach mowa?

Przeczytaj koniecznie:

Pięć powodów, dla których warto jeść kaszę gryczaną

Doskonałe źródło węglowodanów

Węglowodany stanowią ważny element diety, zwłaszcza w przypadku osób aktywnych fizycznie. Odpowiedni dobór produktów węglowodanowych ma duże znaczenie dla odpowiedniego funkcjonowania gospodarki energetycznej organizmu. Płatki jaglane są źródłem skrobi, czyli „węgli” złożonych, które występują w nich w towarzystwie obniżającego poposiłkową glikemię błonnika (mowa o płatkach pełnoziarnistych). Dodatkowo płatki jaglane zawierają też substancje takie jak magnez, chrom i witamina B1, które biorą udział w przemianach węglowodanów i poprawiają wrażliwość insulinową.

Zasadotwórcza jaglanka

Problem z produktami zbożowymi jest taki, że podobnie jak mięso, jaja i ryby działają kwasotwórczo. Wysoka konsumpcja tego typu produktów negatywnie wpływać może na równowagę kwasowo-zasadową. do nasilonego ubytku ważnych składników mineralnych takich jak wapń, magnez, potas. Prowadzi to do nasilonego wydalania pierwiastków takich jak wapń, magnez i potas oraz potencjalnego wzrostu aktywności enzymów katabolicznych. Problem ten dotyczy także płatków owsianych. Płatki jaglane tymczasem wykazują lekko zasadotwórcze właściwości! Połączenie jogurtu naturalnego, solidnej porcji świeżych owoców i płatków jaglanych pozwala stworzyć „odkwaszający” i wartościowy posiłek.

Płatki jaglane są przyjazne dla przewodu pokarmowego

Płatki jaglane, podobnie jak kasza jaglana są zazwyczaj dobrze tolerowane nawet przez osoby, którym trawienie innych zbóż przysparza problemów (takich jak wzdęcia, gazy, biegunki). Co ciekawe, często jest to jedno z najlepiej tolerowanych zbóż (oprócz ryżu), w przypadku zespołu jelita drażliwego. Warto jednak zwrócić uwagę, iż istnieją różne rodzaje płatków jaglanych (oczyszczone i pełnoziarniste), które różnią się zawartością błonnika i niektórych składników odżywczych. Bardziej wartościowe są płatki pełnoziarniste, ale w przypadku problemów jelitowych takich jak wzdęcia, gazy, biegunki bezpieczniej będzie sięgnąć po płatki oczyszczone.