Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Kwasy omega 3 pomagają rzucić palenie

Kwasy omega 3 pomagają rzucić palenie

Tadeusz Sowiński

Od kilku lat coraz więcej pisze się i mówi o prozdrowotnych właściwościach kwasów tłuszczowych zaliczanych do rodziny omega 3. Odpowiednie spożycie tych lipidów zmniejszać może ryzyko rozwoju chorób układu krążenia i innych przypadłości o podłoży zapalnym. Okazuje się jednak, że kwasy omega 3 mają także inne, ciekawe właściwości. Zwiększenie ich spożycia może pomagać w walce z tytoniowym nałogiem!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czym są kwasy omega 3?

Tłuszcze zawarte w pożywieniu występują zazwyczaj w postaci triacylogilceroli, czyli estrów glicerolu i trzech reszt kwasów tłuszczowych. Wspomniane kwasy tłuszczowe różnią się pomiędzy sobą budową, a co za tym idzie – właściwościami biologicznymi. Czynnikami różnicującymi mogą być:

  • długość łańcucha węglowego,
  • konfiguracja przestrzenna,
  • obecność (lub jej brak) wiązań podwójnych,
  • lokalizacja wiązań w łańcuchu węglowym.

Kwasy tłuszczowe omega 3 to kwasy wielonienasycone (do których zaliczamy alfa-linolenowy, eikozapentaenowy i dokozaheksaenowy), w     przypadku których ostatnie wiązanie podwójne w łańcuchu węglowym znajduje się przy trzecim od końca atomie węgla. To tyle w kwestii systematyki. Jeśli chodzi o aktywność biologiczną to pochodne omega 3 pełnią w organizmie funkcje hormonów tkankowych o działaniu przeciwzapalnym i przeciwagregacyjnym. Uważa się, że odpowiednie ich spożycie zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób, w tym również miażdżycy i nadciśnienia. To jednak nie wszystko. Kwasy omega 3 mają także inne ciekawe właściwości.

Kwasy omega 3 w walce z tytoniowym nałogiem

Opublikowane na łamach "Journal of Psychopharmacology" w zeszłym roku wyniki badania przeprowadzonego przez izraelskich naukowców z Uniwersytetu Hajfy pokazały, że suplementacja kwasami omega 3 może zwiększyć szansą na zerwanie z tytoniowym nałogiem. Studium objęło 48 osób w wieku 18-45 lat, które przez ostatni rok wypalały nie mniej niż 10 papierosów dziennie (średnia wynosiła 14 sztuk na dobę). Ochotników podzielono na dwie grupy, pierwsza przez miesiąc czasu otrzymywała kapsułki omega-3, a druga natomiast suplementowała placebo. Uczestnicy nie wiedzieli co otrzymują, mało tego – nawet nie sugerowano im w żaden sposób by próbowali ograniczyć ilość wypalanych papierosów.

Co się okazało?

Po miesiącu trwania eksperymentu, a następnie po kolejnych 30 dniach od jego zakończenia (od zaprzestania stosowania suplementów), autorzy projektu sprawdzili u uczestników nasilenie głodu nikotynowego oceniając ilość badanych papierosów po specjalnej prowokacji. Owa prowokacja polegała na tym, że ochotnicy biorący udział w badaniu mieli przez 2 godziny przed spotkaniem z naukowcami nie palić papierosów. Następnie w ramach testu uczestnikom pokazywano rozmaite obrazki mające wzbudzić chęć sięgnięcia po papierosa. Okazało się, że palacze z grupy omega 3 mieli istotnie mniejszą ochotę na „dymka”. W praktyce, w ciągu dnia wypalali oni średnio o 2 papierosy mniej niż osoby z grupy placebo. Efekt ten utrzymywał się jeszcze po miesiącu od zakończenia suplementacji!

Wnioski

Chociaż wydawać się może, że zmniejszenie ilości wypalanych papierosów o 2 sztuki to niewiele, w praktyce jest to jednak zredukowanie ilości przyjmowanej nikotyny i innych szkodliwych substancji o niemal 15% i to jedynie za pomocą suplementu. Zdaniem autorów badania jest to ilość znacząca i może okazać się cenna przy rzucaniu palenia. Wnioski więc są takie, że osoby chcące zerwać z tytoniowym nałogiem powinny pomyśleć o zwiększeniu spożycia kwasów omega 3 poprzez włączenie do diety obfitych ich źródeł (jak choćby ryby morskie) lub też poprzez suplementację kierunkową. Z drugiej strony trzeba mieć na uwadze, że kwasy omega 3 łatwo się utleniają i wysokie ich spożywanie przy jednoczesnej ekspozycji na działanie czynników nasilających produkcję wolnych rodników może być szkodliwe dla zdrowia. Powyższy zabieg polecić należy więc osobom zdeterminowanym, chcących rzucić palenie, a nie robiących jedynie naiwne przymiarki.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki