Kiepski sen - kiepskie zdrowie?

Sen stanowi ciągle niedoceniany element profilaktyki wielu chorób – pomimo tego, iż jego „stosowanie” nie wiąże się z dużymi nakładami pieniędzy i nie wymaga wdrażania skomplikowanych procedur i technologii. Naukowcy z kolei odkrywają coraz to nowe konsekwencje wynikające z deficytu snu lub snu kiepskiej jakości. Kto powinien szczególnie zadbać o jakość i długość snu?

Przeczytaj koniecznie:

Wpływ treningu na sen

Sen często bywa traktowany jako strata czasu, który można by wykorzystać w sposób bardziej konstruktywny lub przyjemny. Stąd też obserwuje się skracanie czasu poświęcanego na wypoczynek nocny, po to aby więcej pracować, uczyć się czy też odpoczywać – np. imprezując czy oglądając telewizję do późnych godzin nocnych. Tymczasem istnieją osoby, które szczególnie powinny zainwestować w dobry sen. Należą do nich między innymi osoby chcące poprawić estetykę sylwetki – odpowiednio długi i dobry jakościowo wypoczynek nocny pomaga regulować mechanizmy odpowiedzialne za odczuwanie głodu i sytości, zmniejsza ochotę na niskojakościowe przekąski, pozytywnie wpływa na motywację oraz zaangażowanie. O poprawie jakości i optymalizacji długości snu winny również pomyśleć osoby pragnące poprawić wydajność swojej pracy – kiepski sen odbija się negatywnie na produktywności, osłabia zdolność koncentracji i myślenia. Pośród wszystkich innych korzyści wynikających z optymalnego spania, warto również podkreślić jego wpływ na wygląd cery. Często poszukujemy skutecznych kosmetyków przeciwzmarszczkowych, nadających skórze blasku i jędrności. Badania potwierdzają, iż osoby permanentnie niedosypiające wypadają pod tym względem znacznie gorzej – nie dość że wyglądają na starsze, to często również na zmęczone i chore.

Sen a najnowsze wyniki badań

Najnowsze wyniki badań wskazują również na istotną zależność pomiędzy jakością snu a kondycją układu krążenia i występowania rozmaitych dolegliwości w jego obrębie. Okazuje się również, iż permanentne niedosypianie zwiększa ryzyko wystąpienia zawałów serca (dwukrotnie) oraz udaru mózgu (czterokrotnie) – jednych z najczęstszych przyczyn zgonów związanych z kiepską kondycją układu krążenia. To jednak nie wszystko, zaniedbywanie snu jako istotnego elementu umożliwiającego regenerację i utrzymanie zdrowia, zdecydowanie negatywnie oddziałuje na samopoczucie oraz nastrój, może mieć wpływ na występowanie incydentów depresyjnych. Deficyt snu powiązano także z częstszym występowaniem przewlekłego bólu oraz chorób neurodegeneracyjnych.

Podsumowanie

Sen jest niedocenianym czynnikiem ludzkiej egzystencji, posiadającym niebagatelny wpływ na zdrowie i zmniejszającym ryzyko występowania wielu poważnych chorób i dolegliwości. Problemy ze snem są często konsekwencją niezdrowego trybu życia, niewłaściwie zbilansowanej diety oraz nadmiernej ekspozycji na czynniki stresowe. Często przyczyny problemów ze snem mogą być bardziej prozaiczne – wynikają z nocnego „naświetlania” się telewizorem czy monitorem komputera, czy też spowodowane są przez domowe zwierzęta, które posiadają trochę odmienny tryb spania i regeneracji.