Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Kiepski sen - kiepskie zdrowie?

Kiepski sen - kiepskie zdrowie?

Tadeusz Sowiński

Sen stanowi ciągle niedoceniany element profilaktyki wielu chorób – pomimo tego, iż jego „stosowanie” nie wiąże się z dużymi nakładami pieniędzy i nie wymaga wdrażania skomplikowanych procedur i technologii. Naukowcy z kolei odkrywają coraz to nowe konsekwencje wynikające z deficytu snu lub snu kiepskiej jakości. Kto powinien szczególnie zadbać o jakość i długość snu?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Sen często bywa traktowany jako strata czasu, który można by wykorzystać w sposób bardziej konstruktywny lub przyjemny. Stąd też obserwuje się skracanie czasu poświęcanego na wypoczynek nocny, po to aby więcej pracować, uczyć się czy też odpoczywać – np. imprezując czy oglądając telewizję do późnych godzin nocnych. Tymczasem istnieją osoby, które szczególnie powinny zainwestować w dobry sen. Należą do nich między innymi osoby chcące poprawić estetykę sylwetki – odpowiednio długi i dobry jakościowo wypoczynek nocny pomaga regulować mechanizmy odpowiedzialne za odczuwanie głodu i sytości, zmniejsza ochotę na niskojakościowe przekąski, pozytywnie wpływa na motywację oraz zaangażowanie. O poprawie jakości i optymalizacji długości snu winny również pomyśleć osoby pragnące poprawić wydajność swojej pracy – kiepski sen odbija się negatywnie na produktywności, osłabia zdolność koncentracji i myślenia. Pośród wszystkich innych korzyści wynikających z optymalnego spania, warto również podkreślić jego wpływ na wygląd cery. Często poszukujemy skutecznych kosmetyków przeciwzmarszczkowych, nadających skórze blasku i jędrności. Badania potwierdzają, iż osoby permanentnie niedosypiające wypadają pod tym względem znacznie gorzej – nie dość że wyglądają na starsze, to często również na zmęczone i chore.

Sen a najnowsze wyniki badań

Najnowsze wyniki badań wskazują również na istotną zależność pomiędzy jakością snu a kondycją układu krążenia i występowania rozmaitych dolegliwości w jego obrębie. Okazuje się również, iż permanentne niedosypianie zwiększa ryzyko wystąpienia zawałów serca (dwukrotnie) oraz udaru mózgu (czterokrotnie) – jednych z najczęstszych przyczyn zgonów związanych z kiepską kondycją układu krążenia. To jednak nie wszystko, zaniedbywanie snu jako istotnego elementu umożliwiającego regenerację i utrzymanie zdrowia, zdecydowanie negatywnie oddziałuje na samopoczucie oraz nastrój, może mieć wpływ na występowanie incydentów depresyjnych. Deficyt snu powiązano także z częstszym występowaniem przewlekłego bólu oraz chorób neurodegeneracyjnych.

Podsumowanie

Sen jest niedocenianym czynnikiem ludzkiej egzystencji, posiadającym niebagatelny wpływ na zdrowie i zmniejszającym ryzyko występowania wielu poważnych chorób i dolegliwości. Problemy ze snem są często konsekwencją niezdrowego trybu życia, niewłaściwie zbilansowanej diety oraz nadmiernej ekspozycji na czynniki stresowe. Często przyczyny problemów ze snem mogą być bardziej prozaiczne – wynikają z nocnego „naświetlania” się telewizorem czy monitorem komputera, czy też spowodowane są przez domowe zwierzęta, które posiadają trochę odmienny tryb spania i regeneracji.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie