Niskie spożycie witaminy B9 nasila objawy alergii

Nasilone objawy uczuleniowe takie jak kichanie, łzawienie oczu czy pokrzywka mogą zepsuć nawet najlepiej zaplanowany wakacyjny wyjazd. Dlatego też alergicy powinni zadbać o odpowiednią profilaktykę. Okazuje się, że oprócz przeciwhistaminowych leków i innych środków farmaceutycznych ważne znaczenie ma w tym zakresie dieta i suplementacja. Czynnikiem nasilającym objawy alergii może być przykładowo zbyt niskie spożycie witaminy B9 znanej lepiej pod nazwą – kwas foliowy!

Przeczytaj koniecznie:

Witamina „D” a płodność

Witamina B9 – co to takiego?

Kwas foliowy, zwany także witaminą B9, to tak naprawdę grupa organicznych związków chemicznych występujących w żywności, różniących się pomiędzy sobą aktywnością biologiczną. Kwas foliowy kojarzony jest głownie profilaktyką wrodzonych uszkodzeń cewy nerwowej, a suplementację nim zaleca się przede wszystkim przyszłym mamom przed i w czasie ciąży. Faktycznie kwas foliowy jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju i optymalnego funkcjonowania układu nerwowego. Dodatkowo bierze też udział w pracy układu krwiotwórczego oraz – układu pokarmowego.

Witamina B9 a alergia

Oprócz opisanych przed chwilą właściwości kwas foliowy okazuje się mieć także inne oblicze. Opublikowane jakiś czas temu wyniki badań przeprowadzonych przez specjalistów z Johns Hopkins School of Medicine wykazały, że związek ten wpływa na skłonność do nieprawidłowych odpowiedzi ze strony układu immunologicznego na obecność związków zaliczanych do alergenów. Wspomniane badanie wykazało, że zachodzi odwrotna zależność pomiędzy poziomem folianów we krwi, a aktywnością przeciwciał IgE, których nadreaktywność powiązana jest z reakcjami alergicznymi. Badacze twierdzą, iż kwas foliowy poprzez modulację odpowiedzi immunologicznej może być czynnikiem zmniejszającym nasilenie objawów chorób alergicznych. Istnieją więc przesłanki by osoby borykające się z tego typu przypadłościami położyły szczególny nacisk na dostarczenie odpowiednich dawek kwasu foliowego z dietą lub też – wprowadziły suplementację.

Bogate źródła kwasu foliowego

Foliany występują praktycznie we wszystkich produktach żywnościowych - zarówno tych pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. Nie zawsze jednak ich zawartość w pokarmie jest wystarczająca by mieć istotny wpływ na nasze zapotrzebowanie. Za najbogatsze źródła witaminy B9 uważane są:

  • podroby takie jak wątroba,
  • warzywa liściaste,     
  • warzywa strączkowe,
  • warzywa krzyżowe,
  • kiełki zbóż,     
  • produkty pełnoziarniste,
  • drożdże,     
  • owoce cytrusowe,
  • jaja.     

Ostrzeżenie

Witamina B9 jest nietrwała. Okazuje się być bardzo wrażliwa na działanie światła, wysokich temperatur, a także zbyt niskiego pH. Do znaczących strat tego związku dochodzi podczas obróbki termicznej, zwłaszcza – gotowania w dużej ilości wody. Warto zadbać o to by w diecie pojawiły się źródła tego związku spożywane na surowo.

Podsumowanie

Kwas foliowy jest niezbędnym składnikiem naszej diety. Niedawne odkrycia sugerują, że oprócz wielu innych właściwości związek ten może także wpływać na intensywność reakcji alergicznych organizmu. Osoby borykające się z uczuleniami powinny zwrócić uwagę na jego spożycie.