Sauna, alkohol i trening – powszechne błędy

Sauna jest bardzo często wykorzystywana przez sportowców. Niestety, równie często ludzie korzystają z sauny szkodząc swojemu zdrowiu i obniżając wyniki sportowe. Jakich błędów należy unikać? Czy sauna faktycznie przyspiesza regenerację po wysiłku?

Fakt: sauna pomaga się zregenerować po wysiłku

Japońscy naukowcy sprawdzili jak różne rodzaje kąpieli oraz domowa sauna mokra (w postaci mgiełki) wpływają na regenerację mięśni.

Sprawdzono 4 rodzaje „zabiegów”:

  • Kąpiel, pełne zanurzenie w wodzie (np. wanna),
  • Kąpiel pod prysznicem (natrysk),
  • Sauna mokra typu: mist (specjalne urządzenie nawiewowe),
  • Grupa kontrolna (brak),

W eksperymencie wzięło udział 10 mężczyzn. Uczestniczy ukończyli 4 sesje: 30 minut wypoczynku, 10 minut treningu ramion, 10 minut kąpieli/sauny i 10 minut odpoczynku. Zbadano elektromiogram – średnią siłę skurczu mięśni, temperaturę, przepływ krwi przez skórę oraz koncentrację utlenowanej hemoglobiny.

Wyniki?

Średnia moc skurczu mięśni (mierzona w spektrum sygnału EMG) była większa w przypadku kąpieli z pełnym zanurzeniem w wodzie. Dodatkowo stwierdzono, że ilość utlenowanej hemoglobiny i przepływ krwi przez skórę był najwyższy w grupie kąpieli z pełnym zanurzeniem ciała w wodzie.

Dla sauny mokrej typu mist stwierdzono wysoki przepływ krwi przez skórę oraz ilość utlenowanej hemoglobiny (niższą niż dla kąpieli z pełnym zanurzeniem w wodzie, ale wyższą niż dla prysznica i grupy kontrolnej).  Naukowcy stwierdzili, że kąpiel z pełnym zanurzeniem w wodzie i sauna typu mist są skuteczne w powysiłkowej odnowie w zmęczeniu mięśni.

Co ciekawe, sauna jest częścią programu mającego zapobiegać skutkom ubocznym po kontakcie z narkotykami w Utah, USA. Funkcjonariusze mający kontakt z metaamfetaminą (jednym z najgroźniejszych istniejących narkotyków) skarżyli się na bezsenność, zmęczenie, bóle głowy, palenie w sercu, zmiany osobowości, utratę pamięci, alergie, słabą koncentrację, bóle pleców itd.  Sauna, odpowiednie treningi i odżywianie pomogły w zwalczeniu objawów u większości poszkodowanych.

Pamiętaj jednak, że korzystanie z sauny zaraz po treningu to bardzo zły pomysł.

MIT: „Sauna + alkohol to dobre połączenie”

Spożywanie alkoholu i przebywanie w wysokiej temperaturze nie idą w parze. Od 1992 do 2003 roku w Szwecji odnotowano 77 przypadków śmierci powiązanych z używaniem sauny. 82% mężczyzn było w średnim wieku. Większość z nich zmarła w czasie weekendu. 84% znaleziono martwych w saunie. W 69 przypadkach ustalono stężenie alkoholu we krwi. W 49 z nich (71%) okazało się, że mężczyźni spożywali alkohol. Przyczyny śmierci: 34 przypadki (44%) były powiązane ze spożywaniem alkoholu, a 18 było spowodowanych zaburzeniami układu sercowo-naczyniowego. Inne przyczyny to utonięcie, zatrucie tlenkiem węgla, zatrucie amfetaminą i poparzenia. W 13 przypadkach nie ustalono przyczyn śmierci. Jak wiadomo, wysoka temperatura nie wpływa dobrze na układ sercowo-naczyniowy. Sauna również – może doprowadzić do powikłań zdrowotnych. Połączenie alkoholu z sauną bywa zabójcze.

Kolejne dane z Finlandii (gdzie użytkowanych jest 2 mln saun) wg autorów badania z 6 tysięcy  odnotowanych przypadków „nagłej śmierci” 1,7% można powiązać bezpośrednio z korzystaniem z sauny. Finlandia posiada również jedne z najwyższych na świecie wskaźników zgonów z powodu zawału serca. Odnotowywane są przypadki poparzeń oraz rozpadu mięśni (rabdomiolizy), wskutek spożywania alkoholu w saunie.