Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Zdrowa otyłość – czy coś takiego istnieje?

Zdrowa otyłość – czy coś takiego istnieje?
Istnieje przekonanie, że można być otyłym i jednocześnie zdrowym. Argumentem miałyby być obserwacje poczynione wśród ludzi, którzy mimo nadmiaru kilogramów posiadają prawidłowe wyniki badań takich jak: poziom cukru we krwi, poziom cholesterolu oraz ciśnienie krwi. Tak właśnie powstał mit zdrowej otyłości. Dlaczego jest to mit?

W zeszłym roku ukazało się badanie, które przełamało definitywnie dotychczasowy tok myślenia. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Wydziału Epidemiologii i Zdrowia Publicznego University College London wykazało, że posiadanie dodatkowych kilogramów wcześniej lub później odbije się na zdrowiu.

W opisanym badaniu wzięło udział 2521 mężczyzn i kobiet w wieku 39-62 lat. Dokonano pomiaru wagi, stężenia cholesterolu, glukozy, ciśnienia tętniczego, a także wrażliwość insulinową.

Do grupy tak zwanych zdrowych otyłych zaliczono te osoby, które pomimo BMI wskazującego na otyłość, posiadały wyniki badań w normie. Co ciekawe, obserwacje prowadzono  przez okres 20 lat.

Wśród grupy “zdrowych otyłych” osób u ponad połowy odnotowano w tym czasie pogorszenie stanu zdrowia. Badania wykazały, iż u ponad 30% badanych stan zdrowia znacznie pogorszył się już po 4 latach od rozpoczęcia eksperymentu.

Zaledwie 11% ”zdrowych otyłych” udało się obniżyć swoją początkową wagę.

Badanie to pokazuje, że nie istnieje coś takiego jak “zdrowa otyłość”. Jest to jedynie stan przejściowy. Konsekwencje zdrowotne prędzej czy później dadzą o sobie znać u większości osób, których dotyka problem  otyłości.

Inne badania sprawdzały wpływ aktywności fizycznej u osób otyłych na ich stan zdrowia. Wykazano, że zarówno aerobik, jak i codzienny 20-minutowy szybki spacer, mogą zmniejszyć ryzyko zgonu o prawie 50% w porównaniu do osób, które są nieaktywne fizycznie. Zaobserwowano, że więcej korzyści z uprawiania sportu odnotowuje się u osób posiadających wskaźnik BMI w normie. Im mniejsza nadwaga, tym więcej korzyści z aktywności fizycznej odnotowujemy. Osoby otyłe nawet, gdy ćwiczą bardziej intensywnie niż osoby szczupłe osiągają mniej korzyści.

Podsumowując, otyłość nie jest stanem naturalnym i niesie za sobą wiele konsekwencji zdrowotnych. "Zdrowa otyłość" to mit. Osoby takie wykazują tendencję, aby przejść do złego stanu zdrowia w czasie. Szkodliwe skutki “zdrowej otyłości” mogą być po prostu opóźnione.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę