Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Co się stanie jak po treningu zjemy dużo tłuszczu?

Co się stanie jak po treningu zjemy dużo tłuszczu?

Tadeusz Sowiński

Kwestia spożywania tłuszczu w posiłku potreningowym należy do tych, które uznaje się za definitywnie rozstrzygnięte. Otóż podobno wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że po wysiłku tłuszczu jeść nie wolno bo… No i właśnie w tym miejscu pojawia się szerokie pole do różnego rodzaju spekulacji dotyczących tego, co złego dzieje się w naszym organizmie pod wpływem tłuszczu spożytym w nieodpowiednim miejscu i w nieodpowiednim czasie. Na szczęście chcąc dowiedzieć się jakie są realne skutki spożywania tłuszczu po wysiłku, nie musimy opierać się na obiegowych spekulacjach, a w zamian możemy sięgnąć do badań naukowych.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Zły, zły tłuszcz?

Tłuszcz pokarmowy po wielu dekadach totalnej banicji nagle postrzegany zaczyna być z pewnym entuzjazmem. Najpierw pojawiła się moda na tłuszcze w kolacji, potem na tłuszcze w śniadaniu. Obiad i inne przekąski jakoś mimochodem także stały się bardziej tłuste, natomiast posiłki spożywane po wysiłku okazały się totalnie odporne na obowiązującą modę. Czy słusznie? Cóż, z pewnością twierdzenie mówiące, iż unikanie tłuszczu w posiłku potreningowym jest grzechem przeciwko zdrowiu, sylwetce i formie sportowej uznać należy za herezję – nikt bowiem nigdy tego nie udowodnił. Z drugiej strony argumenty mające świadczyć na rzecz całkowitego unikania tłuszczu w okresie następującym po wysiłku, także wydają się być trochę kontrowersyjne. Gwoli przypomnienia, obiegowe teorie głoszą, iż tłuste posiłki we wspomnianym okresie niosą za sobą następujące skutki:

  • upośledzenie procesów trawienia i wchłaniania białka i węglowodanów,
  • obniżenie tempa syntezy białek mięśniowych,
  • zaburzenie funkcjonowania gospodarki insulinowo-glukozowej,
  • zaburzenie procesu uzupełniania glikogenu mięśniowego.

To oczywiście tylko wybrane, negatywne konsekwencje o których mowa jest wtedy, gdy tylko w polu widzenia pojawia się posiłek potreningowy z „widoczną warstwą tłuszczu”. Warto owe przekonania skonfrontować z wynikami badań naukowych.

Ciekawe badanie

Zespół amerykańskich naukowców kierowany przez dr Fox z Division of Kinesiology, The University of Michigan postanowił przeprowadzić badanie weryfikujące wpływ wysokiej podaży tłuszczu w posiłku potreningowym na wybrane parametry metaboliczne i tempo resyntezy glikogenu mięśniowego. W tym celu zdrowi ochotnicy zostali przypisani do jednej z dwóch diet:

  • diety niskotłuszczowej zakładającej 77%, 18% i 5% energii odpowiednio z węglowodanów, białka i tłuszczu,
  • diety wysokotłuszczowej zakładającej 44%, 10% i 46% energii odpowiednio z węglowodanów, białka i tłuszczu.

W zasadzie różnica pomiędzy dietami polegała na tym, że w ramach protokołu eksperymentalnego dodano do każdego z trzech posiłków po 55g tłuszczu (łącznie: 165g tłuszczu, czyli tyle ile zawarte jest w ważącej 200g kostce masła).

Uczestnicy badania wzięli udział w sesji treningowej obejmującej sety interwałów. W ramach projektu posiłek potreningowy został zjedzony godzinę po wysiłku. Następnie dokonano pomiarów:

  • poziomu glikogenu mięśniowego,
  • poziomu triglicerydów wewnątrzmięśniowych,
  • poziomu glukozy i poziomu insuliny.


1 / 2 Następna strona