Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Wielkanocne jaja – szkodzą czy nie?

Wielkanocne jaja – szkodzą czy nie?

Tadeusz Sowiński

Chociaż w ostatnim czasie można zauważyć intensywne działania mające na celu „odmitologizowanie” jaj, to wiele osób nadal podchodzi z pewną obawą do zwiększonej ich konsumpcji. W końcu przecież lekarze i dietetycy nadal przestrzegają przed pokarmowym cholesterolem i namawiają do ograniczania jego podaży – a jaja należą do dość obfitych źródeł tego składnika. Wielkanoc tymczasem nierozerwalnie łączy się ze zwiększonym ich spożyciem. W związku z tym, należy sobie zadać pytanie czy istnieje w ogóle jakiś limit ilości jaj, które można zjeść w ciągu dnia czy tygodnia?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Jajo – co kryje w sobie?

Jajo to de facto pokarm dość niejednorodny, składa się bowiem z trzech różnych struktur: żółtka, białka i skorupki, przy czym każdy z wymienionych jego elementów jest źródłem zgoła innych substancji. Biorąc pod uwagę kwestie żywieniowe, szczególnie istotne znaczenie ma dokładny skład pierwszych dwóch komponentów, ale trzeci czyli skorupka też bezwartościowy nie jest, zawiera bowiem duże ilości wapnia. Tym niemniej koncentrując się na wartościach odżywczych i zdrowotnych jaja, uwagę poświęcamy najczęściej żółtku i białku, które dostarczają protein, lipidów, witamin, składników mineralnych, a także wielu innych substancji mogących wpływać na funkcjonowanie naszego organizmu.

Żółtko z bliższej perspektywy

Żółtko jaja kurzego charakteryzuje się bardzo wysoką gęstością odżywczą, dostarcza bowiem m.in.:

  • sporej dawki wysokojakościowego białka,
  • pewnej ilości tłuszczu (w tym zarówno kwasów jednonienasyconych, jak i wielonienasyconych i nasyconych oraz fosfolipidów takich jak lecytyna),
  • witamin (w tym również cennej witaminy D),
  • składników mineralnych.

Dodatkowo w żółtku obecny jest też cholesterol i to on budzi sporo kontrowersji, ale na ten temat więcej informacji podanych jest w dalszych częściach artykułu.

Białko pod lupą

Część jaja kurzego zwana białkiem składa się głównie z… wody, no i oczywiście z białka oraz bioaktywnych związków mających za zadanie chronić zarodek (część obecną w żółtku) przed wpływem czynników zewnętrznych, w tym również – rozmaitych patogenów. Białko pozbawione jest tłuszczu, charakteryzuje się także niższą zawartością witamin i składników mineralnych niż żółtko. Obecność substancji takich jak lizozym także jednak czyni z niego ciekawy obiekt badań naukowych.

Jajo -pokarm kompletny

Gdy uważnie zlustrujemy wartość odżywczą jaja kurzego, to szybko odkryjemy, że jest to bomba witaminowo-mineralna z wysoką zawartością pełnowartościowego białka o znakomitej przyswajalności. Skąd więc wziął się lęk przed jajami i skąd wzięły się zalecenia, by w trosce o zdrowie ograniczać ich spożycie?



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

1 / 3 Następna strona