Ból głowy po treningu

Według badań bóle głowy, związane z wysiłkiem fizycznym, dotyczą około 2% wszystkich zgłaszanych do lekarzy bólów głowy. Teoretycznie niewiele. Jednak dolegliwości te mogą skutecznie zniechęcić do aktywności nawet najbardziej zmotywowane osoby. Czym mogą być spowodowane i jak im przeciwdziałać?

Przeczytaj koniecznie:

Szklanka wody lekiem na ból głowy

Wysiłek sprzyja ujawnianiu pierwotnych bólów głowy takich jak migrena czy napięciowy ból głowy. Ból głowy może być jednak ściśle związany jedynie z aktywnością fizyczną. Mówimy wówczas o powysiłkowym/wysiłkowym bólu głowy.

Uważa się, że główną rolę w generowaniu wysiłkowego bólu głowy odgrywają zmiany ciśnienia wewnątrzczaszkowego, występujące w trakcie wysiłku.

W przypadku powysiłkowych bólów głowy, ból pojawia się od 5 minut do 48 godzin po rozpoczęciu wysiłku fizycznego. Narasta stopniowo i ma charakter pulsacyjny.

Najczęściej spotyka się go po bieganiu, tenisie ziemnym, pływaniu, podnoszeniu ciężarów i kajakarstwie. Bóle głowy po wysiłku występują częściej po ćwiczeniu przy gorącej, dusznej i wilgotnej pogodzie, szczególnie bez uprzedniej rozgrzewki.

Nie ustalono pochodzenia bólów pierwotnych, ale badacze przypuszczają, iż mają one związek z poszerzeniem naczyń krwionośnych w mózgu podczas wysiłku, co zwiększa ciśnienie wewnątrz czaszki.

Jeżeli ból jest ostry, pojawia się nagle i trwa dłużej niż 48h, towarzyszą mu objawy neurologiczne, takie jak podwójne widzenia, sztywność karku, obecne są również nudności i wymioty, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem. Objawy takie dotyczą najczęściej wtórnych bólów głowy, które mogą być symptomem choroby.

Dużo częściej jednak, bóle związane są ze zmianami ciśnienia wewnątrzczaszkowego.

Bóle często występują po ciężkich seriach wielostawowych ćwiczeń na nogi takich jak przysiady, wypychania nóg na suwnicy, martwe ciągi, czy też intensywnym bieganiu lub wykonywaniu kompleksów sztangowych na czas.

Możemy wymienić pewne czynniki, które wpływają na zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia powysiłkowego bólu głowy. Wymienić możemy tutaj:

Odwodnienie

Bardzo często zapominamy o uzupełnianiu płynów w ciągu dnia. W rezultacie dochodzi do odwodnienia, krew staje się gęsta, wolniej krąży w naszych żyłach, jednym z pierwszych objawów odwonienia są bóle głowy. Należy pamiętać, by nawadniać się zarówno przed treningiem, w trakcie jego trwania oraz po nim.

Spadki cukru

Intensywne treningi generują duże zużycie energii przez nasz organizm. Jeśli nasza dieta nie dostarcza odpowiedniej ilości paliwa, może go zabraknąć w czasie ćwiczeń. Spadki cukru we krwi mogą powodować bóle głowy, osłabienie i mdłości.

Zazwyczaj węglowodany powinny znaleźć się w posiłku przed i po treningowym. Jeśli stosujemy metodę ładowania węglowodanami (carb back loading), zadbajmy o ich dostateczną ilość w posiłku wieczornym.