Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Prawda na temat l-karnityny. Cz. I

Prawda na temat l-karnityny. Cz. I

PoTreningu

L-karnityna na rynku suplementów diety obecna jest odkąd pamiętam. W czasach pierwszych sklepów z odżywkami, jeśli jakiś klient zażyczył sobie „coś na rzeźbę”, bankowo otrzymywał preparat zawierający właśnie tę substancję. Kilkanaście lat temu jednak nie było dzisiejszych termogeników, wieloskładnikowych kompozycji naładowanych kofeiną i wzbogaconych w rozmaite roślinne ekstrakty, tak więc nie było też specjalnego wyboru.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Chciałaś lub chciałeś schudnąć – sprzedawca proponował l-karnitynę.

W dzisiejszych czasach na naszym rynku dostępnych jest kilkaset rozmaitych preparatów wspomagających pracę nad estetyką sylwetki. L-karnityna ciągle cieszy się sporą popularnością, pomimo tego, że wiele osób sądzi, iż jej działanie jest podobne do placebo, a producenci nie inwestują przesadnie w jej reklamowanie. Kiedy zajmowałem się sprzedażą  suplementów dla osób aktywnych, to pamiętam, że gdzieś co piąty środek sprzedawany „na redukcję tkanki tłuszczowej” oparty był właśnie na l-karnitynie. Czy więc możliwe by substancja, która nie wykazuje przypisywanego jej działania nadal cieszyła się tak dużym zainteresowaniem?

Zanim zaczniemy rozważania na temat zasadności stosowania l-karnityny we wspomaganiu redukcji tkanki tłuszczowej, omówię pokrótce jej biologiczną rolę w kontekście gospodarki energetycznej organizmu (znaczenie tego związku jest w rzeczywistości o wiele większe, ja skoncentruję się jednak na dwóch aspektach). L-karnityna pełni bardzo ważną funkcję w metabolizmie lipidów - jest transporterem długołańcuchowych kwasów tłuszczowych do mitochondriów, czyli „elektrowni komórkowych”, gdzie ulegają spaleniu, dzięki czemu powstaje energia. Innymi słowy karnityna umożliwia spalanie tłuszczu.

 L-karnityna uczestniczy także w przemianach aminokwasów rozgałęzionych (BCAA),  a dokładnie ich metabolitów - alfa-ketokwasów.  Tworzą one z l-karnityną specjalne kompleksy, uwalniane  do krwi i wyłapywane przez wątrobę, która może wykorzystać je np. w procesie glukoneogenezy. Karnityna bierze także udział w tlenowym metabolizmie glukozy, pomaga oszczędzić zapasy glikogenu mięśniowego, a fakt że znajduje się dużych ilościach w brunatnej tkance tłuszczowej, wskazuje na to, że może ona pełnić ważną rolę w procesie termogenezy, czyli produkcji ciepła.

Nie trzeba dysponować specjalnie szczegółową wiedzą za kresu biochemii czy fizjologii, by na samego podstawie opisu biologicznej roli l-karnityny uznać, że warto uzupełnić jej pulę w organizmie poprzez dodatkową suplementację. Niestety w rzeczywistości fakt, iż jakiś związek pełni ważne funkcje w ustroju uczestnicząc w wielu procesach metabolicznych nie musi oznaczać, że dodatkowa jego podaż, przebieg tych procesów w istotny sposób usprawni. Tymczasem producenci suplementów diety, często jako argumentu potwierdzającego zasadność suplementacji diety jakimś związkiem używają właśnie przedstawionej powyżej zależności. Czy w wypadku l-katrnityny takie podejście ma jakieś uzasadnienie?

W drugiej części tego artykułu postaram się odpowiedzieć na tak postawione pytanie opierając się na źródłach ze świata nauki. Zapraszam do lektury.



W artykule mówimy o: Ladies Odchudzanie Suplementy i odżywki