Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Białe czy ciemne pieczywo?

Białe czy ciemne pieczywo?

Tadeusz Sowiński

O ile można znaleźć wiele osób, które nie lubią drobiu, ryżu, jabłek czy brokułów lub mleka, o tyle mało kto nie darzy sympatią białego pieczywa. Smak świeżej bagietki posmarowanej masłem jest w stanie wywołać wyjątkowo przyjemne kulinarne wrażenia nawet u smakoszy o niezwykle wybrednym podniebieniu. Niestety, białe pieczywo okazuje się być wrogiem sylwetki i osoby chcące schudnąć powinny zachować względem niego daleko posuniętą ostrożność. Czy jednak pieczywo otrzymane z mąki z pełnego przemiału jest w tej materii korzystniejsze?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Chleba naszego powszedniego..?

Świeża kajzerka, masło, wędlina, żółty ser lub po prostu dżem – to codzienność w wielu polskich domach. Wszyscy lubią kanapki, a wiele osób nie wyobraża sobie bez nich życia. Niestety fakty są takie, że wysokie spożycie białego pieczywa najczęściej wiąże się ze wzrostem ryzyka rozwoju nadwagi i otyłości. Wskazują na to nie tylko codzienne obserwacje, ale także przeprowadzone w ostatnich latach badania, które udowadniają, że konsumpcja chleba otrzymywanego z oczyszczonej mąki jest jednym z czynników, które przyczyniają się do przyrostu masy ciała. Warto się jednak zastanowić, czy zmiana pieczywa białego na ciemne – otrzymane z pełnoziarnistej mąki jest lepszym wyborem w kwestii kontroli masy i składu ciała, czy też – w aspekcie efektywnego odchudzania.

Interesujące badania

Wspomnianą przed chwila zależność doskonale obrazują badania przeprowadzone przez zespół hiszpańskich naukowców kierowany przez dr Fuente-Arrillaga, które pokazały, że spożywanie przynajmniej dwóch porcji białego pieczywa dziennie wyraźnie zwiększa ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości. Co ciekawe obserwowana zależność nie była powiązana z parametrami takimi jak indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny! Warto dodać, że podobnego wpływu nie notowano w przypadku konsumpcji pieczywa otrzymywanego z mąki z pełnego przemiału. Poniżej link do cytowanej publikacji:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4213465/

Wyniki powyższego studium badawczego nie są odosobnione. W innych próbach wykazywano już istnienie podobnej zależności, przy czym udowodniono także, że eliminacja białego pieczywa pomaga w walce z nadwagą i otyłością. Znowuż podkreślić należy, że eliminacja pieczywa pełnoziarnistego takich korzyści za sobą nie niesie. Pokazują to badania przeprowadzone przez dr Serra-Majem i dr Bautista-Castaño, link do abstraktu – poniżej:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26148919

Wnioski

Istnieją wyraźne dowody na to, że regularna konsumpcja białego pieczywa może być czynnikiem zwiększającym ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości oraz, że eliminacja białego pieczywa z diety – wspomaga odchudzanie. W przypadku pieczywa otrzymywanego z mąki z pełnego przemiału sytuacja wygląda odmiennie. Zwiększone jego spożycie nie koreluje ze wzrostem ryzyka przyrostu tkanki tłuszczowej, a eliminacja niekoniecznie wspomaga odchudzanie. Warto o tych faktach pamiętać, bo ostatnio bywają one bagatelizowane.