Bakopa drobnolistna – niedoceniana roślina o intrygującym działaniu

Bakopa drobnolistna jest rośliną o bardzo ciekawych właściwościach. Mimo to jednak, wiele osób w ogóle nie ma pojęcia o jej istnieniu, a już tym bardziej mało kto zdaje sobie sprawę z tego jaki można zrobić z niej użytek. Tymczasem bakopa znakomicie nadaje się dla osób mających obciążającą pracę umysłową, żyjących w stresie i borykających się z problemami z zapamiętywaniem.

Przeczytaj koniecznie:

Ginko Biloba a pamięć i koncentracja

Bakopa czyli co?

Bakopa drobnolistna (znana też jako Bacopa monnieri), to roślina należąca do rodziny Scrophulariacea, która pochodzi z rejonów tropikalnej Australii, Azji i Ameryki. Od wieków stosowana jest jako surowiec zielarski i leczniczy w medycynie tradycyjnej. Bakopa jest skondensowanym źródłem wielu substancji czynnych, mogących wpływać na funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Mowa m.in. o związkach takich jak:

  • bakozydy A i B,
  • hersaponina,
  • monnieryna,
  • herpestyna,
  • brahmina,
  • a także fitosterole i glikozydy.

Wpływ na organizm

Bacopa drobnolistna zaliczana jest do „naturalnych nootropików”, gdyż znana jest ze swoich właściwości poprawiających funkcje poznawcze. Wymienione przed chwilą substancje, które są w niej zawarte, oddziałują na mózg (a dokładnie na hipokamp) usprawniając parametry takie jak:

  • zdolność kojarzenia faktów,
  • koncentracja uwagi,
  • zapamiętywania informacji.

W wielu krajach zauważyć można wyraźny wzrost zainteresowania właściwościami omawianej rośliny, a cenią ją w szczególności:

  • pracownicy umysłowi,
  • kierowcy,
  • studenci,
  • osoby borykające się z pamięcią i słabą koncentracją uwagi.

W Polsce, roślina ta nie jest zbyt popularna, a szkoda bo na rzecz włączenia jej do suplementacji przemawiają liczne badania naukowe, w których pokazała swoje oblicze:

- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20590480 - w tym badaniu ekstrakt Bacopa monnieri w dawce 300mg dziennie (55% bakozydów) spowodował poprawę funkcji poznawczych i polepszenie nastroju u osób starszych,

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18611150 - w tym badaniu, wykonanym również z udziałem osób starszych (po 65 roku życia) i przy użyciu tej samej dawki, zaobserwowano podobne efekty jak w eksperymencie opisanym powyżej,

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12093601 - w tej próbie wzięły udział osoby pomiędzy 40 a 64 rokiem życia. U uczestników zanotowano poprawę w ilości przyswajanych nowych informacji.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18683852 - w tym podwójnie zaślepionym badaniu wzięły udział zarówno osoby młode jak i starsze (przedział wiekowy 18 – 64 lata). W ciągu 3 miesięcy suplementacji ekstraktem z Bacopa monnieri zanotowano wyraźną poprawę w zakresie „pamięci roboczej” oraz inne korzyści związane z polepszeniem funkcji kognitywnych.