Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Gotowanie na parze - co i jak długo?

Gotowanie na parze - co i jak długo?
Gotowanie na parze jest nie tylko wygodne, ale i zdrowe. Pozwala zachować więcej właściwości odżywczych w jedzeniu, niż gotowanie w wodzie. Na parze gotować można niemalże wszystko. Nie musimy ograniczać się jedynie do warzyw. Co i jak długo można gotować na parze?

Podczas tradycyjnego gotowania część cennych składników odżywczych przechodzi do wody, którą wylewamy.

Produkty przyrządzane na parze zachowują wyższy poziom składników odżywczych, witamin oraz minerałów. Najbardziej podatne na zniszczenie są witaminy rozpuszczalne w wodzie. Podczas, gdy zwykłe gotowanie zmniejsza ilość witaminy C w warzywach o 70%, to gotując na parze tracimy jej zaledwie 40%.

Do zalet gotowania na parze można zaliczyć również to, że nie wymaga ono dodawania tłuszczu, a także umożliwia przygotowanie kilku różnych produktów jednocześnie. Ponadto, gotując na parze osiągamy wyższą temperaturę niż podczas gotowania w wodzie. Dzięki temu gotowanie na parze jest krótsze.

Gotujemy więc krócej, zachowujemy więcej wartości odżywczych i mamy mniej zmywania.

Gotowanie na parze może odbywać się w specjalnym urządzeniu zwanym parowarem, ale również w garnku przeznaczonym do takiego gotowania lub w zwykłym garnku, potrzebować będziemy jednak wówczas specjalnego sitka, które nałożymy na garnek z gotującą się wodą. Nie polecam eksperymentów z plastykowymi sitkami. Pod wpływem wysokiej temperatury mogą ulec zniekształceniom.

Na parze mogą być gotowane warzywa, ziemniaki oraz ryż. Niektóre warzywa, takie jak brokuły i kalafior, rozpadają się i rozmakają podczas zwykłego gotowania w wodzie, dlatego gotowanie ich na parze jest świetną alternatywą. Gotowanie na parze jest zalecane dla wszystkich ryb.

W celu nadania bardziej wyrazistego smaku warzywom czy rybom można do gotującej się wody dodać aromatyczne zioła.

Na parze gotować można także jajka oraz mięso. Z produktów mięsnych najlepiej sprawdzają się chudsze mięsa drobiowe.

Pamiętaj, by przed gotowaniem mięso i ryby pokroić na kawałki równej wielkości

Pierś z kurczaka na parze 10-20 min. (im drobniejsze kawałki tym krótszy czas gotowania, filet w całości gotujemy 20 minut)

Podudzia kurczaków wymagają już nieco dłuższego gotowania, około 35-40 min.

Pokrojony na cienkie plastry schab wieprzowy wymaga około 15 minut gotowania.

Ryby gotują się na parze bardzo szybko, cienki filet z ryby gotowy jest już po 5-10 minutach. Należy pamiętać, aby nie układać filetów jeden na drugim.

Nieco dłużej gotować należy zamrożone filety rybne, około 15 minut.

Krewetki gotowane na parze gotowe są już po 3-5 minutach.

 

Ziemniaki z parowaru gotować będą się około 20-25 minut, jeśli pokroimy je w mniejsze fragmenty: plasterki lub kostkę. Całe, młode ziemniaki w mundurkach potrzebują około 40 minut, by stały się miękkie.

Cukinia gotowa jest już po 5-7 minutach. Nieco dłużej gotować musimy kalafior czy fasolkę szparagową. Warzywa te gotowe są po około 20-25 minutach gotowania.

Brokuły gotują się nieco szybciej niż kalafior. Podzielone na mniejsze fragmenty gotowe są już po około 15 minutach.

Na parze można gotować również takie warzywa jak szpinak. Czas gotowania świeżego szpinaku to około 10 min. W połowie gotowania liście szpinaku trzeba przerzucić na drugą stronę.

Marchew świeża gotuje się około10 minut, jeśli pokroimy ją w plasterki. Jeśli chcemy gotować marchew na parze w całości to potrzeba około 20 minut, w zależności od jej wielkości.

Gotując na parze pamiętaj, że żywność nie może mieć kontaktu z wodą i powinna się znajdować co najmniej 2,5 cm nad nią.

Pamiętaj, aby mięso i ryby znajdowały się podczas gotowania na samym dole, aby wyciekające z nich soki nie kapały na inną żywność.

Pokrywka musi być dobrze dopasowana, tak by para nie uciekała z garnka.

Woda nie powinna gotować się zbyt gwałtownie, ma tylko delikatnie szumieć

Należy uważać, by nie wygotowała się woda w garnku. Łatwo w ten sposób przypalić garnek i zepsuć gotującą się potrawę. Jeśli zauważysz, że wody jest zbyt mało dolej do garnka wrzątek. Nie dolewaj zimnej wody, ponieważ w ten sposób obniżysz temperaturę pary.

Produktów gotowanych na parze lepiej nie solić przed gotowaniem, łatwo je bowiem przesolić. Dużo lepiej posolić już ugotowane produkty po nałożeniu ich na talerz.

Gotowanie na parze to jeden z najzdrowszych sposobów na przyrządzanie ulubionych potraw. Nie jest to nic nowego. W Chinach przykładowo, na parze gotuje się już od ponad 3000 lat.


 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę