Domowe batoniki dla biegacza i nie tylko

Batoniki dla sportowców można zakupić już niemalże wszędzie. Większość z nich ma jednak skład daleki od ideału. Pełne są cukru inwertowanego, syropu glukozowego oraz fruktozowo-glukozowego. Pojawiają się już coraz częściej batoniki ze składem godnym uwagi. Z reguły ceny tych dobrych odstraszają. Jak wykonać je samodzielnie?

Przeczytaj koniecznie:

Wysokokaloryczne, odchudzające przekąski.

Wbrew pozorom przygotowanie domowych, smacznych batoników o dobrym składzie, nie jest wcale skomplikowane, ani czasochłonne czy kosztowne.

Jedyne czego potrzebujemy to piekarnik (choć są i takie, które bez problemu wykonamy bez pieczenia) oraz blender (choć tez niekoniecznie będzie nam zawsze potrzebny). Poza tym potrzebujemy składników oraz blaszkę i papier do pieczenia.

Przepisy nie są skomplikowane. Pozwalają na stworzenie własnych batoników stosunkowo łatwo i szybko. Tak przygotowane przekąski będą nie tylko zdrowsze (w końcu sami decydujemy, co do nich włożymy), ale i tańsze.

Poniżej przedstawiam trzy łatwe w przygotowaniu i sprawdzone przepisy.

Batoniki owsiane z suszonymi morelami i rodzynkami

Potrzebujemy: płatki owsiane (200g), suszone morele (60g), rodzynki (60g), wiórki kokosowe (30g), siemię lniane (30g), olej kokosowy (75ml płynnego oleju), szczypta soli, miód (100g), letnia woda (150ml).

Morele kroimy na drobne kawałki. Siemię lniane mielimy w młynki. Wszystkie suche składniki dokładnie mieszamy. Dodajemy miód, wodę oraz olej kokosowy. Dokładnie mieszamy. Odstawiamy na 15 minut. Przekładamy do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia. Dokładnie ugniatamy.Wierzch smarujemy delikatnie miodem. Pieczemy w 150 stopniach przez około 20-30 min. Wyjmujemy z piekarnika i zostawiamy do przestygnięcia. Następnie kroimy dowolnie. Każdy batonik można zawinąć w folię aluminiową.

Ciastka owsiane z masłem orzechowym

Składniki: płatki owsiane (150g), mąka owsiana (30g), rodzynki (60g), suszone morele (30g), daktyle (60g), ziarenka chia (30g), wiórki kokosowe (30g), masło orzechowe (2 łyżki), olej kokosowy (50ml), miód (według uznania), mleko roślinne (100ml), woda letnia (150ml), cynamon, opcjonalnie odżywka białkowa (30g).

Morele kroimy na mniejsze kawałki. Suche składniki, poza daktylami, mieszamy dokładnie w misce. Do garnka wlewamy mleko, dodajemy miód, daktyle, masło orzechowe oraz olej kokosowy. Podgrzewamy, a następnie blendujemy na jednolitą masę. Do suchych składników dodajemy słodką masę daktylowo-orzechową oraz letnią wodę. Dokładnie mieszamy. Odstawiamy na 15 min. Kształtujemy okrągłe ciastka i układamy na papierze do pieczenia. Pieczemy około 20-30 min w 150stopniach. Odstawiamy do przestygnięcia. Przechowujemy w szczelnym pojemniku.

Batony z daktyli, żurawiny i migdałów

Potrzebujemy: 200g migdałów, 200g żurawiny (niedosładzanej), 250 g daktyli.

Migdały rozdrabiamy blenderem, namoczone wcześniej daktyle blendujemy z żurawiną i łączymy z rozdrobnionymi migdałami. Masa jest klejąca i bardzo gęsta. Najlepiej pomóc sobie rękoma. Masę wykładamy na blaszkę wyłożoną papierem i rozwałkowujemy na cienką warstwę, na grubość około 0,5 -1cm. Odstawiamy masę w chłodne miejsce na minimum godzinę lub najlepiej na całą noc. Kroimy masę w prostokąty. Przechowujemy przełożone papierem, by zapobiec sklejaniu się batoników ze sobą.

Skład batoników możemy dowolnie zmieniać i dostosowywać do własnych potrzeb oraz preferencji.

Do batoników poza wymienionymi wyżej składnikami nadadzą się również: nerkowce, suszone figi, masło z migdałów lub nerkowców, jagody goi, liofilizowane owoce, pistacje, sezam, amarantus czy spirulina.

Zachęcam do samodzielnych eksperymentów. Nie ma złych połączeń, jednak należy pamiętać, aby w efekcie otrzymać odpowiednią zwartą konsystencję masy, z której zostaną uformowane batony.

Tak przygotowane batoniki będą stanowiły świetne źródło energii w czasie długotrwałych wysiłków. Stanowią kombinację węglowodanów z lekko strawnymi tłuszczami oraz niewielką ilością białka.

Są one stosunkowo gęste odżywczo. Już jeden mały batonik potrafi dostarczyć nawet 200-300kcal. W czasie długotrwałych wysiłków jest to ich ogromną zaletą, gdyż pozwalają w łatwy sposób uzupełniać zapasy zużywanej energii.

Podsumowując, domowe batoniki wypadają w porównaniu do tych sklepowych lepiej pod każdym względem. Warto przygotować takie energetyczne przekąski samodzielnie.