Dlaczego warto jeść słodkie ziemniaki?

Słodkie ziemniaki, zwane także batatmi, należą do szczególnie wartościowych produktów żywnościowych. Włączenie ich do diety może nieść za sobą wiele korzyści, w szczególności dla osób aktywnych fizycznie, dbających o zdrowie i odchudzających się. Tymczasem mało kto jednak zdaje sobie sprawę, jakie walory te warzywa w sobie kryją.

Przeczytaj koniecznie:

Ziemniaki w diecie odchudzającej

Dostarczają „dobrych” węglowodanów

„Dobre” węglowodany to takie, które obecne są w niskoprzetworzonych produktach, w których występują w towarzystwie nieenergetycznych składników odżywczych i błonnika. Słodkie ziemniaki stanowią znakomite źródło takich przyjaznych węglowodanów (ok. 20g w 100g), z których zdecydowaną większość stanowi skrobia. To co może być ważne dla osób z problemami z gospodarką insulinowo-glukozwą to fakt, iż bataty charakteryzują się niskim ładunkiem glikemicznym. Śmiało mogą je także spożywać osoby odchudzające się i borykające się z nadwagą, otyłością i tendencją do tycia, u których często występuje zaburzona glikemia.

Zawierają sporo błonnika

Błonnik, choć nie jest składnikiem odżywczym, to stanowi ważny element naszej diety oddziałując m.in. na stan mikroflory jelitowej i na motorykę przewodu pokarmowego. Błonnik obniża też w pewnym stopniu poposiłkową glikemię poprzez opóźnianie tempa opróżniania żołądka. W przeciętnej porcji batatów (300 - 400g batatów) zawarte jest około 8 - 12g włókna pokarmowego, gdzie zalecane dzienne spożycie mieści się w przedziale od 20 do 40g. Słodkie ziemniaki - w przeliczeniu na dostarczaną ilość węglowodanów strawnych okazują się być lepszym źródłem błonnika niż zdecydowana większość produktów zbożowych.

Uzupełniają dietę w witaminy i składniki mineralne

W dzisiejszych czasach znaczna część dostępnych w sklepach produktów charakteryzuje się wysoką gęstością energetyczną, a niską – odżywczą. Innymi słowy, żywność często dostarcza sporej dawki substratów energetycznych, a jednocześnie uboga jest w składniki nieenergetyczne, takie jak witaminy. Bataty dostarczają praktycznie wszystkich witamin oprócz B12 i witaminy D, które nie występują w pokarmach pochodzenia roślinnego.  Zjedzenie przeciętnej porcji słodkich ziemniaków (300 – 400g) pozwala pokryć około 20 – 30% zapotrzebowania na witaminę C i większość witamin z grupy B, a także na miedź, mangan oraz magnez, potas, a także 10% zapotrzebowania na żelazo i wapń. Przy okazji bataty dostarczają także pewnej dawki cynku i selenu, jak również choliny korzystnie wpływającej na funkcjonowanie układu nerwowego i wątroby.

Zawierają liczne antyoksydanty

Badania naukowe pokazują, że o ile antyoksydanty dostępne w postaci suplementów niekoniecznie muszą pozytywnie wpływać na nasze zdrowie, o tyle naturalne produkty żywnościowe w nie zasobne mają potencjał prozdrowotny. Bataty dostarczają naprawdę potężnej dawki przeciwutleniaczy w postaci karotenoidów i antocyjanów. Związki te chronią komórki naszego organizmu przed negatywnym wpływem stresu oksydacyjnego, a dodatkowo także działają przeciwzapalnie. Wysokie spożycie może potencjalnie stanowić element profilaktyki wielu chorób cywilizacyjnych w tym m.in. miażdżycy, cukrzycy, nowotworów, a także schorzeń narządu wzroku i innych.

Ciekawostka na zakończenie

Pozytywny wpływ konsumpcji batatów na zdrowie został potwierdzony w badaniach naukowych. Literatura fachowa wskazuje, że regularna konsumpcja słodkich ziemniaków korzystnie wpływać może na kondycję układu sercowo-naczyniowego. Do korzyści wynikających z ich spożywania zaliczyć można m.in.:

  • zmniejszenie podatności lipoprotein krążących we krwi na utlenianie,
  • obniżenie poziomu triglicerydów,
  • obniżenie ciśnienia tętniczego.

Włączenie batatów do diety pozwala nie tylko lepiej odżywić organizm, ale może więc nieść za sobą namacalne, zdrowotne korzyści.