Czy warto jeść jabłka?

Jabłka to jedne z najpopularniejszych owoców w Polsce. Ostatnimi czasy, w dobie mody na wyszukane egzotyczne owoce, często o nich zapominamy. Tymczasem jabłka mają wiele odmian, dostępne są cały rok, a powiedzenie głosi, że spożywanie jednego jabłka dziennie zapewni nam zdrowie i uchroni od wizyt u lekarza. Kiedy powinniśmy sięgać po jabłka, a kiedy mogą nam zaszkodzić?

Przeczytaj koniecznie:

Owoce, a tlenek azotu

Jabłka należą do niskokalorycznych owoców. Średnie jabłko waży około 150g i dostarcza ok. 70 kcal. Jedno jabłko pokrywa 12 proc. zapotrzebowania na błonnik pokarmowy oraz 18 proc. zapotrzebowania na witaminę C. Owoc ten zawiera też pewne ilości witamin z grupy A i B oraz potas. W zależności od odmiany skład witamin i minerałów może się różnić.

Spośród wszystkich witamin obecnych w jabłkach, najważniejsza jest witamina C, która wzmacnia układ odpornościowy.

Jabłka są bogatym źródłem pektyn, stanowią one jedną z frakcji błonnika rozpuszczalnego. Podczas trawienia pektyny wiążą niektóre metale ciężkie, między innymi kobalt i ołów. Pektyny „wymiatają” z organizmu resztki pokarmów, regulują florę bakteryjną jelit. Pektyny mogą sprzyjać również obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi. Wpływają również na regularne wypróżnianie się.

Wysoka zawartość pektyn może stanowić zarówno zaletę jabłek, jak również niekiedy ich wadę. Przy spożyciu dużej ilości jabłek, a tym samym pektyn, mogą wystąpić problemy z bólami brzucha oraz ze wzdęciami. Może to wynikać z procesów fermentacji.

Smak dojrzałych jabłek jest słodko-kwaskowaty, rozmaite odmiany mogą być bardziej lub mniej słodkie lub kwaśne. Swój niepowtarzalny smak jabłka zawdzięczają zawartości kwasów, głównie jabłkowego i cytrynowego, a także dobrze przyswajalnych cukrów.

Jabłka warto spożywać ze skórką. Przed spożyciem jabłka należy dokładnie umyć. To bezpośrednio pod nią znajduje się najwięcej wartości odżywczych. Pod skórką kryje się najwięcej witaminy C. Witaminy tej znajdziemy najwięcej w surowych owocach. W wyniku obróbki termicznej ilość witaminy C zmniejsza się. Im dłuższa obróbka termiczna, tym większe ubytki w wartościach odżywczych.

Nie dla każdego surowe jabłka będą jednak dobrym pomysłem. W postaci musu, pieczone lub gotowane jabłka stają się łatwiej strawne. Z tego też względu w diecie lekko strawnej poleca się jabłka po obróbce termicznej.

Jabłka dostarczają sporo fruktozy. Jedno jabłko dostarcza jej około 9g. Nie należy obawiać się fruktozy pochodzącej z owoców. Niekiedy jednak obserwuje się nietolerancje tego cukru. W takim wypadku jabłka mogą powodować wzdęcia.

Pamiętajmy, by zawsze wybierać jabłka nieuszkodzone, niepoobijane, nienadgniłe. Uszkodzone owoce bardzo szybko się psują. Zawierają również szkodliwe dla zdrowia patuliny.