Adaptogeny  – bezpieczna i skuteczna ashwagandha

Ashwagandha to w medycynie ajurwedyjskiej jedno z najważniejszych ziół. Najcenniejszy z krzewu ashwagandhy jest jej korzeń, który już od przeszło 3000 lat stosowany jest w starohinduskiej medycynie tradycyjnej - ajurwedzie. Uznawany jest za naturalny „stabilizator” naszego nastroju.

Przeczytaj koniecznie:

Statyny mogą upośledzać proces adaptacji wysiłkowej

Ashwagandha, inaczej witania ospała (Withania somnifera (L.) Dunal), określana również mianem indyjskiego żeń-szenia. W języku angielskim Withania somnifera nosi nazwę Winther Cherry. W języku polskim używa się nazwy witania, witania ospała lub koński korzeń.

Ashwagandha rośnie w Indiach, Bangladeszu, Nepalu, Pakistanie i Sri Lance. Krzew osiąga wysokość około 150 cm, ma żółte kwiaty i czerwone jagody, a najlepsze właściwości lecznicze posiada korzeń tej rośliny oraz jej owoce.

Korzeń Ashwagandhy zawiera fitosterole, alkaloidy, kumaryny, fenolokwasy.

W Indiach i poza jej granicami wciąż jest jednym z najbardziej docenianych ziół i numerem jeden we współczesnej fitoterapii. Lekarze Ajurwedy określają witanię ospałą jako stabilizator nastroju, a wielu naukowców porównuje ją do chińskiego żeń-szenia. Najnowsze badania określają Ashwagandhę jako roślinę o właściwościach adaptogennych, dzięki zawartości substancji o działaniu farmakologicznym.

Mianem adaptogenu określa się leki ziołowe wspomagające odporność organizmu na stres, stosowane w okresach traumatycznych przeżyć, w stanach wyczerpania czy też niepokoju. Świetnie sprawdzają się jako profilaktyczne środki wspomagające organizm. Warto stosować je w okresie okołooperacyjnym, w czasie kontuzji, stresu w pracy, egzaminów, wysiłku psychicznego, intelektualnego, fizycznego.

Naukowcy określili występujące związki w Ashwagandzie jako witanolidy. Są to substancje aktywne farmakologicznie o strukturze związku nazywanego witaferyna A, który z kolei ma charakter laktonu. Udowodniono, że witanolidy zawarte w zielu Ashwagandhy posiadają właściwości przeciwbakteryjne i antynowotworowe.

W korzeniu substancjami adaptogennymi są związki z grupy glikowitanolidów – witanozydy i sitoindozydy. Działają silnie antyoksydacyjnie i odtruwająco. Dzięki glikowitanolidom Witania zawdzięcza m.in. działania przeciwstresowe i antydepresyjne.

Korzenie Witani zawierają również alkaloidy (głównie nikotynowe), fitosterole (beta-sitosterol), kumaryny, fenolokwasy (kwas chlorogenowy, przede wszystkim w zielu). Dzięki dużej zawartości żelaza Ashwagandha znacznie wpływa na wzrost hemoglobiny oraz erytrocytów.

Tak bogaty skład korzenia powoduje, że jego właściwości mają bardzo duże zastosowanie w Ajurwedzie. Ashwagandha spowalnia procesy starzenia się, neutralizuje stres, wzmacnia funkcjonowanie wątroby i nerek, poprawia pamięć. Są to znakomite zioła na koncentrację, sen, uspokojenie. Reguluje także układ hormonalny, poprawia sprawność seksualną i hamuje siwienie włosów. Ponadto, zwiększa wydolność fizyczną, koordynację psychomotoryczną i zmniejsza czas reakcji - z tego powodu chętnie stosowana jest przez sportowców.

Ashwagandha znana jest przede wszystkim z właściwości uspakajających i wyciszających. Działa jako środek antystresowy, zwiększając tolerancję w sytuacjach napięcia nerwowego.

Udowodniono to w badaniach naukowych.

Przykładowo w tym badaniu: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23439798