Daktyle dla sportowców

Daktyle to owoce, których właściwości powinni docenić przede wszystkim sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Suszone daktyle to również idealne rozwiązanie dla „słodyczowych” łakomczuchów. W dzisiejszym artykule przyjrzę się właściwościom i wartościom odżywczym tych słodkich owoców.

Przeczytaj koniecznie:

Owoce i warzywa a zakwaszenie organizmu

Daktyle są owocami palm daktylowych. Nazywanych również daktylowcem właściwym lub drzewem daktylowym. Drzewa te nie występują w stanie dzikim. Uprawiane są natomiast w wielu krajach świata. Palmy daktylowe możemy spotkać w Afryce, Kalifornii, Australii czy Meksyku. Daktylowiec to jedno z najwcześniej uprawianych przez człowieka drzew owocowych.

Dojrzałe drzewa sięgają nawet 40 metrów wysokości. Jedno drzewo posiada nawet do 40 gron owocowych, a w każdym z nich około 30 sztuk daktyli.

Daktyle określane są często przez mieszkańców krajów arabskich jako „chleb życia”.

Nazwę tę zawdzięczają sobie nie bez powodu.

Daktyle bogate są bowiem w przeciwutleniacze oraz związki fenolowe. Znajdziemy w nich również witaminy oraz związki mineralne, a także błonnik i salicylany, które działają jak aspiryna.

Dojrzałe daktyle mają bardzo dużą zawartość cukrów, nawet do 80%. Są to cukry proste, które przyswajają się błyskawicznie. Dlatego daktyle, jako dobre źródło energii, są doskonałym produktem dla sportowców.

Cukry zawarte w daktylach to mieszanka glukozy, sacharozy oraz fruktozy.

W Polsce najczęściej dostępne są daktyle suszone.

W 100g suszonych owoców znajduje się około 277kcal, w tym 74 g węglowodanów.

Filiżanka daktyli to już około 400kcal. Co ciekawe, taka ilość daktyli spełnia całkowite dzienne zapotrzebowanie na potas (na 100g świeżych daktyli przypada 648 miligramów potasu)  oraz połowę rekomendowanego zapotrzebowania na błonnik. 100 gram świeżych daktyli to 7,1 g błonnika. Przede wszystkim błonnika rozpuszczalnego, czyli tego, który w diecie jest jak najbardziej pożądany.

Dzięki sporej zawartości błonnika regularne spożywanie daktyli pomaga zapobiegać miażdżycy, hamując powstawanie zakrzepów w naczyniach krwionośnych, a także usprawnia pracę jelit i zapobiega zaparciom.

Daktyle polecane są sportowcom nie tylko ze względu na sporą ilość szybko przyswajalnych węglowodanów, ale również ze względu na znacząca zawartość związków mineralnych i witamin.

Te słodkie owoce są źródłem wapnia, cynku, żelaza, miedzi, magnezu. Dostarczają również witaminy C,B2, B3, B5, B6 oraz kwasu foliowego.

Arabowie zawsze twierdzili, że „garść daktyli dziennie czyni męża zdrowym i długowiecznym” i byli przekonani o ich właściwościach leczniczych

Daktyle są bardzo cenione są przez sportowców. Zwłaszcza uprawiających sporty siłowe i wytrzymałościowe. Dzięki wysokiej zawartości cukrów prostych oraz minerałów, takich jak potas czy magnez, świetnie sprawdzają się około treningowo. Znakomicie uzupełniają niedobory glikogenu w mięśniach i wątrobie. Ponadto, zawierają salicylany, dzięki czemu mogą działać przeciwbólowo,

Mimo tego, że daktyle są dość kaloryczne mogą znaleźć zastosowanie również w diecie redukcyjnej. Jako dodatek do dań słodkich mogą z powodzeniem zastępować cukier. Jako zamiennik cukru sprawdzą się we wszelkiego rodzaju wypiekach czy też koktajlach.

Stanowią idealną bazę do przyrządzenia słodkich kremów. Można je wykonać na przykład z awokado lub z masłem orzechowym.

Zaletą suszonych daktyli jest również to, że mogą być przechowywane stosunkowo długo. Dzięki dużej zawartości cukru nie psują się bowiem szybko.

W kulturze śródziemnomorskiej cenione są również z uwagi na wyjątkowo dużą zawartość chromu, który obniża apetyt na słodycze. Niektórzy twierdzą nawet, że daktyle są tak słodkie, że mogą zastępować popularne „krówki”.

W ramach ciekawostki dodam, że daktyle występują w ponad 200 odmianach.

Wśród paczkowanych suszonych daktyli dominują daktyle z odmiany Deglet Noor.

Inną dość popularną odmianą daktyli jest odmiana Medjool.

Co ciekawe, odmiana Medjool zawiera w 100g aż 32 g fruktozy, podczas gdy w Deglet Noor fruktozy znajduje się 19,6g. Jak widać poszczególne odmiany różnią się od siebie znacząco udziałem poszczególnych cukrów prostych.

Poszczególne odmiany daktyli różnią się również między sobą pod kątem zawartości składników mineralnych oraz witamin.

Kupując suszone daktyle starajmy się zwracać uwagę na zawartość dwutlenku siarki. Jest to środek bakterio i grzybobójczy. W nadmiarze jest on szkodliwy dla naszego zdrowia.

Daktyle możemy spożywać prosto z paczki, mogą też posłużyć jako składnik do wielu ciekawych przepisów.

Wiele ciekawych propozycji znajdziesz w dziale Kuchnia SFD.

Podsumowując, daktyle nie bez powodu nazywane są w krajach arabskich „chlebem życia”. Owoce te bogate są w cukry proste, a także szereg witamin i minerałów. Dzięki temu stanowią świetna propozycję na przekąskę około treningową.