Chia fresca

Nasiona chia znane są nam nie od dziś. Dzięki swojej wartości odżywczej znalazły miejsce w diecie zwolenników zdrowego odżywiania. Docenione zostały również przez kulinarnych estetów, bowiem ziarenka te dają szerokie możliwości tworzenia spektakularnych deserów.

Przeczytaj koniecznie:

Przyprawy - nieodłączny element zdrowej diety

Dla miłośników szałwii hiszpańskiej mamy dobrą wiadomość, ponieważ coraz większej popularności nabiera specyficzny napój przygotowywany na jej bazie. Mowa o chia fresca, napoju plemienia Tarahumara, zamieszkującego stan Chihuahua w Meksyku. Napój znany jest również pod nazwą iskiate, lemoniada meksykańska czy napój biegaczy. Ostatnia nawiązuje właśnie do plemienia Tarahumara, słynącego z niezwykłej wytrzymałości w biegu.

Chia fresca to połączenie nasion chia, soku z limonki, wody mineralnej i opcjonalnie słodzika lub innego „dosładzacza”, np. miodu lub syropu klonowego. Jest to idealna opcja na lato, gdzie w trakcie trwania upałów potrzebujemy większego nawodnienia organizmu. Nasionka szałwii hiszpańskiej pochłaniają bardzo duże ilości wody, nawet 9-krotność swojej objętości, zatem zdecydowanie ułatwią uzupełnianie wody zarówno w wysokich temperaturach, jak i w okresie wzmożonego wysiłku, pełniąc wówczas rolę izotonika. Chia fresca jest świetną alternatywą dla osób, które dzień zaczynają od szklanki wody z cytryną w celu poprawy metabolizmu i motoryki przewodu pokarmowego. Jako naturalny dopalacz gwarantuje natychmiastowy zastrzyk energii przed treningiem lub rano zamiast kawy.

Bogactwo wartości odżywczych, takich jak kwasy omega-3, omega-6, białko, wapń, żelazo, cynk, błonnik i przeciwutleniacze, wpływa na rozwój masy mięśniowej, obniża poziom cholesterolu, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca.

Jak przyrządzić chia fresca?

Do przygotowania napoju potrzebujemy:

  • 1 łyżka nasion chia
  • 200-250 ml wody mineralnej
  • 1 łyżeczka soku z limonki
  • łyżeczka syropu klonowego lub podobna ilość innej substancji słodzącej (opcjonalnie)

Nasionka należy wsypać do szklanki lub słoika, dodać sok z limonki i ewentualnie dosładzacz, następnie zalać wodą. Wszystkie składniki należy ze sobą połączyć energicznie mieszając. Tak przygotowany napój odstawić na kilka minut i gotowe. W ramach urozmaicenia można dodać kawałki świeżych owoców i listki mięty.