Fitness czy siłownia?

Spis treści:

  1. Fitness
  2. Trening siłowy

W ostatnich latach zauważyć można imponujący wzrost zainteresowania aktywnością ruchową wśród społeczeństwa. To cieszy, ponieważ mamy mnóstwo powodów by ograniczać ruch – prawie wszędzie jeździmy samochodem, mamy windy, schody ruchome, zakupy możemy robić przez Internet z dostawą do domu… Coraz mniej czynności wymaga od nas jakiegoś nakładu pracy. Sklepy spożywcze kuszą nas z kolei szerokim wyborem produktów, z czego większość jedynie ładnie wygląda, a ze zdrowym odżywianiem ma niewiele wspólnego. Krótko mówiąc – łatwo dzisiaj o nadwagę, słabą odporność i kiepską jakość życia.

Przeczytaj koniecznie:

Mięśnie bez siłowni?

Tym bardziej cieszy widok przepełnionych klubów fitness czy ścieżek rowerowych. Nie da się ukryć, że taka jest teraz „moda”. W ostatnich latach rozwinęło się w Polsce wiele sieci klubów sportowych, w których posiada się członkostwo np. na rok i pomimo wielu negatywnych opinii na temat umów jakie trzeba zawrzeć, cieszą się one sporą popularnością. Wynika to między innymi z potrzeby poczucia przynależności do społeczności, ale jest to zapewne tylko jeden z czynników.

Niezależnie od tego czy chodzenie do klubu jest modne czy nie, zwykle podejmujemy się aktywności w celu poprawy swojej sylwetki, zdrowia i ogólnego samopoczucia. Pytanie co jest lepsze? Zajęcia grupowe fitness czy trening na siłowni?

Fitness 

Zajęcia fitness to pojęcie bardzo ogólne. Istnieje wiele rodzajów, zaczynając od klasycznych zajęć wzmacniających skupiających się głównie na pośladkach, udach i brzuchu, ogólnorozwojowych – łączących w swojej formie zarówno  ćwiczenia wzmacniające statyczne jak i dynamiczne, choreograficzne, prozdrowotne takie jak Pilates, zdrowy kręgosłup czy stretching i wiele innych.

Zaletą zajęć fitness jest ich różnorodność – każdy znajdzie coś dla siebie i rosnąca w grupie wzajemna motywacja „wszyscy robią to i ja dam radę”. Osoby nieśmiałe będą się czuły bardziej komfortowo w grupie niż sam na sam ze sztangą na siłowni, gdzie w ich mniemaniu wszystkie oczy są zwrócone na nie. Wprawne oko instruktora fitness i tak dojrzy każdego uczestnika zajęć, ale poczucie własnej strefy komfortu pozostaje.

Zwolennicy treningów personalnych powiedzą, że zajęcia grupowe nie przyniosą takich efektów jak trening indywidualny. Jest w tym trochę racji, ponieważ ćwicząc z trenerem wykonujemy ćwiczenia adekwatne do naszych potrzeb i naszych celów. Zakres ruchu oraz obciążenia dopasowane są do naszych indywidualnych możliwości. Na zajęciach grupowych cel treningu jest ogólny dla całej grupy – dlatego też jest podział na rodzaje zajęć, aby chociaż uśrednić priorytet. Wynika to z tego, że w sytuacji, gdy na sali jest 20 osób to każda z nich jest inna. Różnią się wiekiem, wzrostem, wagą, formą, stanem zdrowia itp. Niemożliwe jest aby jeden instruktor w ciągu ledwo 60 minut poprowadził trening dopasowany do każdej z tych osób. Nie znaczy to jednak, że zajęcia fitness nie przynoszą żadnych efektów. Zawsze lepiej korzystać z takiej formy ruchu niż żadnej. Osoba początkująca odnotuje postępy, lepsze samopoczucie i lepszą kondycję. Z czasem jednak będzie można zauważyć adaptację do wysiłku i same zajęcia, na których wykonujemy cały czas podobne treningi będą już za mało wymagające.

Kolejnym istotnym elementem działającym na korzyść treningu indywidualnego jest nauka i pilnowanie techniki. Mając trenera tylko dla siebie skupia on całą swoją uwagę na nas i koryguje nasze błędy. Na zajęciach fitness instruktor musi spojrzeć na całą grupę globalnie i wychwycić najczęściej wykonywane błędy i te co mogą przynieść najbardziej negatywne konsekwencje. Dużo też zależy od wprawy instruktora, ale z reguły nie da się na jednych zajęciach skorygować wszystkich błędów. Kolejny aspekt to nastrój i energetyka zajęć, którą buduje instruktor. Uczestnicy zajęć przychodzą nie tylko poćwiczyć, spalić kalorie, ale też zrelaksować się po całym dniu pracy, oderwać od codziennych obowiązków, wyłączyć myślenie. Duże narzucanie dyscypliny i skupianie się tylko i wyłącznie na szczegółach dotyczących techniki, choć jest bardzo ważne to jednak może zniechęcić. Trening fitness jest poniekąd rozrywką stąd takie, a nie inne podejście. Bardzo ważne jednak jest by poprzez formę rozrywki i przyjemnej aktywności edukować ćwiczących – uświadamiać jak ważna jest rozgrzewka, poprawna technika ćwiczeń, progresja.

Trening siłowy

Trening siłowy niezależnie od tego czy wykonywany samodzielnie, czy pod okiem trenera personalnego daje nam szersze możliwości jeśli chodzi o dopasowanie do naszych własnych priorytetów. Ćwiczenia, liczbę powtórzeń, obciążenie, intensywność dobieramy tylko i wyłącznie do siebie i dzięki temu szybciej jesteśmy w stanie zobaczyć rezultaty naszych działań.

W treningu siłowym zwykle brakuje nam form relaksacyjnych. Robimy za mało ćwiczeń rozciągających, prozdrowotnych – szkoda nam czasu na poświęcenie dziennie kilku do kilkunastu minut. Warto tutaj skorzystać z zajęć grupowych, takich jak Pilates, zdrowy kręgosłup, joga czy stretching. Na tych zajęciach pracuje się powoli, każdy we własnym tempie i zakresie ruchu. Każde ćwiczenie czy pozycję wykonuje się dłuższy czas, łatwiej zatem skorygować technikę, postawę. Zwykle instruktorzy dużo mówią o tym co i jak należy poczuć, dlatego też w spokojnej atmosferze możemy skupić się na sobie, zrelaksować ciało i umysł. Wbrew pozorom taka forma aktywności jest bardzo ważna i może wpłynąć na jakość naszych treningów – lepsza świadomość ciała, elastyczność, stabilność.

Podsumowanie

Każda forma ruchu jest dobra. Warto się ruszać dla zdrowia, dla dobrego samopoczucia, dla ładnej sylwetki. Kluby fitness oferują szerokie spektrum zajęć grupowych tak, aby każdy mógł wybrać coś dla siebie. Trzeba jednak pamiętać, że cel zajęć jest wspólny dla wszystkich, dlatego jeśli nam zależy na szybszych i bardziej sprecyzowanych efektach wybierzmy trening na siłowni, gdzie korzystając z różnorodnego sprzętu i obciążeń jesteśmy w stanie zrealizować swoje indywidualne cele.