Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Białko serwatkowe a zdrowie

Białko serwatkowe a zdrowie

Tadeusz Sowiński

O tym, że białko serwatkowe należy do najlepszych jakościowo protein, jakie obecne są w pokarmach, wiedzą dziś chyba wszyscy. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że włączenie go do diety może nieść za sobą pewne korzyści, nie tylko dla formy sportowej i dla sylwetki, ale także dla zdrowia. Istnieją bowiem przesłanki by uważać, że regularna konsumpcja białka serwatkowego korzystnie wpływa na parametry lipidowe, uznawane za wskaźniki ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Walory białka serwatkowego

Białko serwatkowe jest proteiną pochodzenia mlecznego (stanowi około 20% białek mleka), które charakteryzuje się wyjątkowo wysoką wartością odżywczą. Głównymi zaletami białka serwatkowego są:

  • wysoka zawartość aminokwasów egzogennych,
  • duża zawartość leucyny,
  • lekkostrawność,
  • przyjemny smak.

Wszystko to sprawia, że białko serwatkowe przyjęło się jako integralny składniki wielu produktów dla sportowców i osób aktywnych fizycznie. Badania naukowe wskazują jednak, że ma ono inne, prozdrowotne zastosowanie.

Ciekawe badanie

Wykonane niedawno badania autorstwa Pal i wsp. potwierdziły korzystny wpływ spożywania protein serwatkowych na zdrowie. W eksperymencie wykonanym z udziałem siedemdziesięciu osób z nadmierną masą ciała autorzy postanowili sprawdzić wpływ spożywania różnych białek pochodzenia mlecznego na masę i skład ciała oraz parametry związane ze zdrowiem metabolicznym, takie jak poziom insuliny, poziom triacylogliceroli (triglicerydów), cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL (tzw. złego cholesterolu) we krwi. W tym celu uczestników podzielono losowo na trzy grupy, pierwsza grupa otrzymywała białko serwatkowe, druga grupa - białko kazeinowe, a trzecia – glukozę. Badanie trwało dwanaście tygodni.

Wyniki eksperymentu

Po trzech miesiącach trwania protokołów interwencyjnych autorzy skrupulatnie przebadali uczestników. Okazało się, że nie było statystycznie istotnych różnic pomiędzy grupami w składzie i całkowitej masie ciała. Jest to dość ciekawe, bo oznacza to, że spożywanie białek różnego typu może mieć podobny wpływ na kompozycję sylwetki o ile dieta uwzględnia odpowiednio głęboki deficyt energetyczny. Jeszcze ciekawszy jednak okazał się fakt, iż profil lipidowy korzystnie zmienił się jedynie w grupie białka serwatkowego. Podobnie wyglądała sprawa z poziomem insuliny na czczo i wrażliwością insulinową.

Wnioski

Białko serwatkowe posiadać może ciekawy potencjał prozdrowotny, a włączenie go do diety osób odchudzających się i mających stwierdzone zaburzenia parametrów związanych z gospodarką insulinowo-glukozową i lipidową niesie za sobą istotne korzyści.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Białko