Odchudzające napoje

Kwestia odpowiedniego doboru płynów ma duże znaczenie dla ogólnie pojętego zdrowia, a także dla masy i składu ciała. Oprócz niezliczonej ilości kolorowych napojów, których konsumpcja zdecydowanie negatywnie wpływać może na estetykę sylwetki, są też takie, które posiadają odmienne właściwości. O jakich płynach mowa?

Przeczytaj koniecznie:

Napoje typu light i utrata masy ciała

Wysokozmineralizowane wody

Woda niby jaka jest – każdy widzi. Jej obecność w niniejszym rankingu nie powinna nikogo dziwić, bo przecież to płyn bezkaloryczny. Ale czy owy płyn może odchudzać? Cóż, odpowiedź brzmi „tak”. Przede wszystkim jeśli na co dzień pijamy napoje słodzone cukrem i zastąpimy je wodą mineralną to już w ten sposób możemy istotnie obniżyć podaż energii, ale to nie koniec. Warto wiedzieć, że istnieją badania, które sugerują, że picie wody przed posiłkami może zmniejszać spożycie pokarmu i pomaga uzyskać ujemny bilans energetyczny. Co więcej pierwiastki zawarte w wodach mineralnych, takie jak wapń i magnez mogą wspierać proces spalania tłuszczu, wpływając na aktywność enzymów uczestniczących w regulacji wielu procesów metabolicznych. Szczególnie zasobne w magnez i wapń są wody wysokozmineralizowane.

Kawa

O ile jeszcze dwie dekady temu kawa odsądzana była od czci i wiary, i przedstawiana jako bezwartościowa, lub wręcz szkodliwa używka, o tyle teraz zaczyna być postrzegana jako napój o właściwościach prozdrowotnych. Kawa, podobnie jak zielona herbata (o herbacie więcej w kolejnym akapicie), dostarcza związków fenolowych, które w połączeniu z zawartą w niej kofeiną zwiększają wydatkowanie energii i pobudzają aktywność hormonów lipolitycznych, nasilając tym samym rozpad tkanki tłuszczowej i ułatwiając odchudzanie. Zdecydowanie najmocniejsze właściwości odchudzające ma kawa bez dodatku mleka i cukru, a jej wyjątkowy potencjał wzmocnić można dodając ostrych i korzennych przypraw, takich jak pieprz kajeński (chilli), kardamon, imbir, a także cynamon.

Herbata zielona, ale nie tylko

O ile o prozdrowotnych i odchudzających właściwościach herbaty zielonej mówi i pisze się sporo, o tyle mało kto wie, że podobne walory posiada również herbata czarna. Zawarte w herbacianym naparze bioaktywne składniki, takie jak katechiny (herbaty zielone i białe), a także teaflawiny i tearubiginy (herbaty fermentowane), w połączeniu z teiną (kofeiną) działają termogennie, zwiększając wydatkowanie energii oraz usprawniając pracę hormonów uczestniczących w regulacji gospodarki energetycznej organizmu. Odchudzające właściwości herbaty są szczególnie widoczne, gdy spożywamy ją regularnie, po kilka razy dziennie. Włączenie zielonej herbaty do diety zadziała lepiej na osoby stroniące na co dzień od kofeiny. Oczywiście herbaty nie należy słodzić.

Kakao

Kakao raczej nie kojarzy się z odchudzającym napojem, a bardziej z tuczącym, słodkim deserem pijanym w dzieciństwie. Cóż, sytuacja wyglądać może inaczej, o ile pod pojęciem „kakao” nie kryje się przesłodzony proszek, zabarwiony niewielką ilością pochodnych nasion kakaowca. Kakao jest źródłem polifenoli, fenyloetylaminy i teobrominy, które potencjalnie korzystnie wpływać mogą na gospodarkę energetyczną, sprzyjając redukcji tkanki tłuszczowej oraz korzystnie wpływając na wybrane parametry metaboliczne. Kakao podane bez cukru z odrobiną cynamonu lub kardamonu może stanowić skuteczny środek zastępczy w przypadku wyraźnej ochoty na słodycze. Ważne jest by napój przygotowywać z naturalnego surowca pozbawionego dodatku cukru.

Podsumowanie

Odchudzając się warto zwrócić uwagę na kwestię odpowiedniego doboru płynów. Przy należytej skrupulatności możliwe jest przyspieszenie procesu redukcji tkanki tłuszczowej. Przy złym doborze napojów proces odchudzania można natomiast utrudnić. Wody mineralne o wysokiej zawartości magnezu i wapnia, kawa, herbaty a także niesłodzone kakao – to napoje mogące usprawniać proces pracy nad kompozycją sylwetki.