Kasza bulgur - włącz ją do diety

Kasza bulgur nie należy do kasz rozpowszechnionych i często wykorzystywanych w polskiej kuchni. Dużo częściej sięgamy po kaszę manną, kuskus, jaglaną czy też gryczaną. W ostatnim czasie bulgur zyskał nieco na popularności i stał się dużo łatwiej dostępny niż kilka lat temu. Czy warto włączyć bulgur do swojej diety? Jakie właściwości posiada ta orientalna kasza?

Przeczytaj koniecznie:

Znudził Ci się zwykły ryż? Spróbuj ryżu basmati

Czym jest bulgur?

Bulgur to rodzaj kaszy pozyskiwanej z ziaren pszenicy. Wykonuje się go najczęściej z pszenicy durum. Ziarna pszenicy twardej w pierwszej kolejności zostają ugotowane. Następnie ziarna te są suszone i gniecione z celu rozdrobnienia oraz usunięcia otrąb i zarodków pszennych.

Bulgur występuje w trzech odmianach, drobno, średnio i gruboziarnistej.

Kasza bulgur charakteryzuje się żółto - brązowym kolorem, ma delikatnie orzechowy zapach oraz smak. Świetnie komponuje się zarówno w sałatkach, jak również w daniach głównych i deserach.

Kaszę bulgur określa się również czasami jako pszenicę po turecku. Kasza ta stosunkowo rzadko gości na polskich stołach. Powszechnie stosowana jest w Turcji, krajach Półwyspu Arabskiego i Maghrebu.

Bulgur jest jedną z najstarszych kasz. Wzmianki w Biblii wskazują, że bulgur wytwarzano już 2000 lat p.n.e. przez starożytnych Hetytów, Babilończyków oraz Hebrajczyków.

Wartości odżywcze kaszy bulgur

Kasza bulgur dostarcza w 100 gramach około 342 kcal. Kasza bulgur jest stosunkowo bogata w białko. W 100g produktu znajduje się go bowiem 11,3g. Znajdziemy w niej również 1,7g tłuszczu oraz 75,9 g węglowodanów, z czego aż 12 g to błonnik, to więcej niż w kaszy gryczanej prażonej.

Bulgur a inne kasze

W porównaniu z pozostałymi kaszami pszennymi, a więc z kaszą manną oraz kuskusem, bulgur wypada najkorzystniej.

W porównaniu z wymienionymi kaszami bulgur jest mniej kaloryczny, bogatszy w błonnik i posiada niższy indeks glikemiczny.

Kasza kuskus dostarcza około 361 kcal w 100g, kasza manna około 369 kcal. Różnice w kaloryczności wymienionych kasz nie są jak widać znaczące.

Bulgur zawiera przede wszystkim więcej substancji odżywczych niż kasza manna oraz kuskus. Znajdziemy w nim między innymi kwas foliowy, magnez oraz potas.

Kasza bulgur zawiera cztery razy więcej magnezu niż kasza kuskus. W bulgurze znajdziemy aż 32mg/100g magnezu.

Pół szklanki kaszy bulgur dostarcza więcej błonnika i mniej kalorii niż inne zboża. Dzięki temu kasza ta pomaga w uzyskaniu sytości oraz wpływa na regulację wypróżnień.

Jako że bulgur pozyskiwany jest z ziaren pszenicy, zaliczany jest do zbóż zawierających gluten. W związku z tym nie mogą jej spożywać osoby chore na celiakię, jak również osoby z nieceliakalną nadwrażliwością na gluten.

Pod tym kątem przewagę nad bulgurem mają kasze bezglutenowe, takie jak kasza gryczana, czy kasza jaglana, jak również komosa ryżowa oraz ryż.