Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Kasza bulgur - włącz ją do diety

Kasza bulgur - włącz ją do diety

Kinga Żuralska

Kasza bulgur nie należy do kasz rozpowszechnionych i często wykorzystywanych w polskiej kuchni. Dużo częściej sięgamy po kaszę manną, kuskus, jaglaną czy też gryczaną. W ostatnim czasie bulgur zyskał nieco na popularności i stał się dużo łatwiej dostępny niż kilka lat temu. Czy warto włączyć bulgur do swojej diety? Jakie właściwości posiada ta orientalna kasza?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czym jest bulgur?

Bulgur to rodzaj kaszy pozyskiwanej z ziaren pszenicy. Wykonuje się go najczęściej z pszenicy durum. Ziarna pszenicy twardej w pierwszej kolejności zostają ugotowane. Następnie ziarna te są suszone i gniecione z celu rozdrobnienia oraz usunięcia otrąb i zarodków pszennych.

Bulgur występuje w trzech odmianach, drobno, średnio i gruboziarnistej.

Kasza bulgur charakteryzuje się żółto - brązowym kolorem, ma delikatnie orzechowy zapach oraz smak. Świetnie komponuje się zarówno w sałatkach, jak również w daniach głównych i deserach.

Kaszę bulgur określa się również czasami jako pszenicę po turecku. Kasza ta stosunkowo rzadko gości na polskich stołach. Powszechnie stosowana jest w Turcji, krajach Półwyspu Arabskiego i Maghrebu.

Bulgur jest jedną z najstarszych kasz. Wzmianki w Biblii wskazują, że bulgur wytwarzano już 2000 lat p.n.e. przez starożytnych Hetytów, Babilończyków oraz Hebrajczyków.

Wartości odżywcze kaszy bulgur

Kasza bulgur dostarcza w 100 gramach około 342 kcal. Kasza bulgur jest stosunkowo bogata w białko. W 100g produktu znajduje się go bowiem 11,3g. Znajdziemy w niej również 1,7g tłuszczu oraz 75,9 g węglowodanów, z czego aż 12 g to błonnik, to więcej niż w kaszy gryczanej prażonej.

Bulgur a inne kasze

W porównaniu z pozostałymi kaszami pszennymi, a więc z kaszą manną oraz kuskusem, bulgur wypada najkorzystniej.

W porównaniu z wymienionymi kaszami bulgur jest mniej kaloryczny, bogatszy w błonnik i posiada niższy indeks glikemiczny.

Kasza kuskus dostarcza około 361 kcal w 100g, kasza manna około 369 kcal. Różnice w kaloryczności wymienionych kasz nie są jak widać znaczące.

Bulgur zawiera przede wszystkim więcej substancji odżywczych niż kasza manna oraz kuskus. Znajdziemy w nim między innymi kwas foliowy, magnez oraz potas.

Kasza bulgur zawiera cztery razy więcej magnezu niż kasza kuskus. W bulgurze znajdziemy aż 32mg/100g magnezu.

Pół szklanki kaszy bulgur dostarcza więcej błonnika i mniej kalorii niż inne zboża. Dzięki temu kasza ta pomaga w uzyskaniu sytości oraz wpływa na regulację wypróżnień.

Jako że bulgur pozyskiwany jest z ziaren pszenicy, zaliczany jest do zbóż zawierających gluten. W związku z tym nie mogą jej spożywać osoby chore na celiakię, jak również osoby z nieceliakalną nadwrażliwością na gluten.

Pod tym kątem przewagę nad bulgurem mają kasze bezglutenowe, takie jak kasza gryczana, czy kasza jaglana, jak również komosa ryżowa oraz ryż.



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

1 / 2 Następna strona