Coraz więcej białka w produktach żwynościowych

Obecne trendy działań prozdrowotnych zmierzają w kierunku poprawy jakości zdrowia, poprzez wsparcie dietetyczne. Oznacza to, że rośnie zainteresowanie produktami odżywczymi, które mają stanowić element wsparcia wysiłku fizycznego, ale i nie tylko. Produkty te muszą posiadać pewne znamiona wysokoodżywcze, co powiązane jest głównie z ilością protein.

Oznacza to, że na rynku coraz bardziej powszechnie są wyroby, które posiadają zwiększony udział białek w swoich składach. Czy powiązane jest to z kształtowaniem się cen odżywek białkowych?

Zdrowie musi kosztować

Zwiększenie ilości białek w artykułach spożywczych głównie dotyczy tych produktów, do których istnieje możliwość dodania protein. Oznacza to, że predysponowane są produkty mleczne, które naturalnie obfitują w białko serwatkowe. Jak najbardziej zmiana nawyków żywieniowych ma wydźwięk pozytywny, jednak musi się wiązać z pewnymi konsekwencjami ekonomicznymi. Co to oznacza? Przede wszystkim komponent białkowy w produkcie żywnościowym powoduje, że jego cena wzrasta.

Zmiana proporcji jakościowej składników wymaga zastosowania dość sporego dodatku białka, co generuje koszty. Produkty postrzegane stricte jako mało dietetyczne i nieprzydatne w diecie sportowca, czy osoby dbającej o zdrowie, musiały zatrzeć za sobą negatywną opinię produktu, który bazował głównie na węglowodanach i cukrze. Obecnie dąży się więc do tego, by znaczenie białka i przetworów z jego dodatkiem rosło i stanowiło znaczny element diety.

Dlaczego białko jest tak ważne?

Analizując dietę statystycznego człowieka, naukowcy doszli do wniosku, że procentowy udział białek w diecie jest zbyt niski w powiązaniu z potrzebami organizmu. Jak podaje WHO, osoba dorosła, mało aktywna fizycznie powinna zjadać minimum 0,8-1g białka na 1kg masy ciała na dobę. Z punktu widzenia sportowca, ilość ta nie jest zbyt wygórowana, gdyż osoby aktywne powinny zjadać około 2g białka na 1kg masy ciała na dobę. 
Odpowiednia podaż białka odpowiada za tempo przemian metabolicznych, jak i produkcję termogenezy przez organizm. Oznacza to, że niedostateczna ilość protein w diecie może stanowić jedną z przyczyn obecnej epidemii otyłości, której to leczenie pochłania znaczne fundusze opieki zdrowotnej. Dodatkowo białko stanowi materiał budulcowy dla tkanek, jego odpowiednia ilość w diecie sprawia, że tkanki regenerują i odbudowują się w sposób prawidłowy.

W jakich produktach znajdziemy dodatek białkowy
Patrząc na branżę stricte spożywczą, komponent białkowy został dodany do takich produktów jak:

  • mleko smakowe do picia,
  • jogurty,
  • batony,
  • serki,
  • napoje białkowe.

Co ciekawe, powoli pojawiają się również inne wyroby jak choćby bułki wysokobiałkowe. Jak więc widzimy, asortyment produktów o zwiększonym udziale białek jest dość pokaźny. Ilość protein w tego typu produktach waha się od 12 do nawet 30 gram, co powiązane jest z rodzajem, jak i masą danego pokarmu.
Warto również wspomnieć, że wzrasta zainteresowanie produktami specjalnego przeznaczenia, jak preparaty odżywcze dla niemowląt i osób starszych, co również powiązane jest z podniesieniem cen surowca.

Dlaczego straci na tym sportowiec?

Otóż wszystkie te zabiegi, zmierzające do poprawy jakości produktów żywnościowych, odbijają się na cenie surowca białkowego. Oznacza to, że odżywki białkowe, które bazują na koncentracie białek serwatkowych muszą wzrosnąć. Koszta związane z wyprodukowaniem odżywki i tak wymagają już sporych nakładów finansowych, gdzie marża na produktach białkowych często jest dość niska, aby można było skutecznie przebić się wśród konkurencji. 
Wzrost cen surowca niestety musi się odbić na cenie całego preparatu, której nie będzie można już zrekompensować w inny sposób, jak poprzez zmianę ceny produktu ostatecznego. Koniec końców, sportowiec zapłaci więcej za produkt białkowy, chcąc korzystać z tego typu udogodnienia. Sytuacja chęci poprawy jakości produktów i uzupełnienia ich komponentem białkowym sprawia, że na rynku zaczyna brakować surowca. Dochodzi nawet do tego typu zdarzeń, że producenci zaczynają walczyć o możliwość kupienia jak największej ilość białka, co odbija się na jego cenie.