Batony białkowe - na co warto zwrócić uwagę

Sytuacja, gdy nie mamy czasu, możliwości czy ochoty na przygotowanie lub zjedzenie posiłku znana jest każdemu. Wiele różnych sytuacji w życiu zmusza nas do tego, aby sięgać po proste i szybkie zamienniki posiłków.

Niestety w sytuacjach takich, dość często nie są to dobre jakościowo produkty, co w przypadku częstych odstępstw od diety może mieć istotne znaczenie. Idealnym rozwiązaniem w takim przypadku wydają się batony białkowe. Zdecydowanie warto wiedzieć na co zwrócić szczególną uwagę kupując tego typu produkty.

Przetworzone cukry

Spora część batonów białkowych w swoim składzie zawiera różnego rodzaju cukry, poddane większemu lub mniejszemu przetworzeniu. Niestety właśnie ten składnik odżywczy z reguły jest największą wadą tego typu zamienników posiłków. W składach batonów obecne są między innymi:

  • cukier,
  • syrop glukozowo-fruktozowy,
  • syrop inwertowany,
  • syrop skrobiowy,
  • skrobia,
  • glukoza,
  • maltodekstryna.

Z reguły ich obecność ma na celu podbicie węglowodanów tanim kosztem. Są to bowiem bardzo tanie substancje, dzięki którym łatwo można zwiększyć kaloryczność produktu, niestety znacznym kosztem jakości.

Kupując batony białkowe warto wybierać te, oparte na poliolach, czyli cukrach alkoholowych, będących coraz częstszym składnikiem żywności funkcjonalnej.

Poliole

Wśród najczęstszych polioli wchodzących w skład batonów białkowych wyróżnić należy maltitol. Wynika to przede wszystkim z ceny surowca oraz wysokich właściwości słodzących. Rzadziej występujące poliole to:

sorbitol,

  • syrop sorbitolowy,
  • syrop maltitolowy,
  • izomalt,
  • ksylitol,
  • erytrytol.

Zdecydowaną zaletą ich obecności w batonach jest nadanie słodkiego smaku, przy około 40% kaloryczności cukrów. Posiadają one (szczególnie ksylitol i erytrytol) ciekawe właściwości zdrowotne, na które warto zwrócić uwagę.

Jak każdy produkt mają one również wady. W skład typowego batonu białkowego wchodzi z reguły około 15-20 g polioli. Niestety dla części osób, których układ trawienny nie jest przyzwyczajony to metabolizowania takiej ilości, oznaczać to może spore problemy trawienne - od wzdęć, gazów, po wystąpienie biegunki. Dlatego też jedząc je pierwszy raz, zaleca się zaczynać od połowy, aby określić tolerancję układu trawiennego na ich obecność.

Białka

Wybierając baton białkowy oczekujemy nie tylko dobrego smaku i zaspokojenia ochoty na słodkie, ale również składu, który będzie jak najlepszy dla naszej sylwetki. Białko odgrywa tutaj istotną rolę. Warto zwrócić uwagę nie tylko na jego ilość, która z reguły mieści się w przedziale 18-25 g, ale również na pochodzenie i jakość. Niektórzy producenci tanim kosztem dodają słabej jakości białko hydrolizatu glutenu pszennego, czy sojowe. Wydając 8-12 zł na taki posiłek oczekiwać powinniśmy obecności w składzie lepszej jakości koncentratu białka serwatkowego lub białek mleka.

Błonnik

Obecne są na rynku batony, których cukry ograniczone są w znacznym stopniu i bazą jest dodatek, czasami nawet 15-20 g, błonnika. Bez wątpienia jest to istotny element diety, odpowiadający między innymi za prawidłową perystaltykę jelit. Jednak podobnie jak w przypadku polioli - ważny jest umiar. Zapotrzebowanie dziennie na błonnik wynosi 25-40 g. Gdy dodatkowo dostarczymy sporą ilość z batonów, może to zadziałać drugą stronę.

Podsumowanie

Batony białkowe służyć mogą nam pomocą w różnych sytuacjach kryzysowych, braku możliwości zjedzenia posiłku czy zaspokojenia ochoty na słodkie. Warto jednak kupując je zwrócić uwagę, aby produkt, który chcemy zjeść był jak najlepszy jakościowo, a niekoniecznie składem zbliżony do słodyczy, a ceną znacznie droższy.