Kapusta biała czy czerwona?

Obok ogórka i pomidora kapusta to warzywo, po które Polacy sięgają najczęściej. W Polskiej kuchni gości ona od wieków. Znajdziemy ją w bigosie, gołąbkach, pierogach z kapustą i grzybami, jako dodatek do dań w postaci kiszonej kapusty czy też surówki. Trudno się więc dziwić, że jej popularność jest tak duża. Jaką kapustę lepiej wybrać białą czy czerwoną? Czym różnią się od siebie?

Kapusta biała

Biała kapusta to tanie warzywo, które jadać możemy przez cały rok. Najlepiej zajadać się najwięcej w sezonie. Liście młodej kapusty są bowiem bardziej delikatne i soczyste.

W białej kapuście znajdziemy wiele cennych składników odżywczych m.in. witaminy C, B, A, E i K, a także minerały wapń, magnez, siarkę i potas. Kapusta posiada również związki o silnym działaniu antynowotworowym. Badania pokazują, że regularne spożywanie kapusty wpływa korzystnie na profilaktykę raka piersi, okrężnicy i płuc.

Najwięcej wartości odżywczych kryje głąb kapusty – czyli jej środek. Wierzchnie liście, jeśli są zniszczone, warto oderwać i wyrzucić.

Najwięcej cennych składników dostarczymy zjadając kapustę surową. W wyniku obróbki termicznej traci ona bowiem część wartości odżywczych – m.in. w znaczącym stopniu witaminę C.

W 100g białej kapusty znajduje się około 29kcal, 1,7g białka, 2g tłuszczów, 7,4g węglowodanów.

Kapusta biała zawiera dużą ilość błonnika, bo aż 2,5g/100g.

Kapusta ma jednak również swoje minusy. Zaliczyć do nich trzeba przede wszystkim to, że jedzona w większych ilościach może być ciężkostrawna i powodować wzdęcia, gazy, pełność w nadbrzuszu, zgagę.

Zawiera również tiocyjanki, które utrudniają wchłanianie tyroksyny oraz jodu. Osoby chorujące na niedoczynność tarczycy, przyjmujące tyroksynę nie powinny więc spożywać w nadmiarze kapusty – głównie chodzi o jej surową postać.

Kapusta w dużym stopniu kumuluje azotany i azotyny.

Kapusta czerwona

Kapusta czerwona nazywana jest również kapustą modrą. Zasadniczą cechą odróżniającą ją od kapusty białej jest jej intensywny czerwony (raczej fioletowy) kolor.

Czerwono-fioletową barwę zawdzięcza dużej zawartości antocyjanów. Antocyjany to rodzaj flawonoidów o działaniu przeciwutleniającym.

Czerwona kapusta, podobnie jak biała, jest niskokaloryczna. W 100g dostarcza około 27 kcal, w tym 1,9g białka, 0,2g tłuszczów, 6,7g węglowodanów. Podobnie jak kapusta biała dostarcza sporej ilości błonnika.

W porównaniu do kapusty białej wypada lepiej pod kątem zawartości witaminy C, a także potasu i witaminy A. Ma również więcej witamin z grupy B.

Ustępuje natomiast kapuście białej pod kątem zawartości witaminy K.

Podsumowując, zarówno kapusta czerwona, jak i biała powinny znaleźć się w naszym menu. Obie są bowiem niskokaloryczne, smaczne i zdrowe.