Mleka roślinne - rodzaje i właściwości

Coraz częściej spotykamy osoby, które rezygnują z różnych powodów z mleka krowiego i wykorzystują zamienniki – różne rodzaje mlek roślinnych. Być może słyszałeś, że znajoma wciąż przygotowuje mleko kokosowe, a w kawiarni możesz wybrać do kawy mleko migdałowe czy sojowe. Jakie mamy rodzaje mlek roślinnych i czy warto je pić?

(nazwę "mleko" uznajemy za dyskusyjną)

Mleka roślinne sprawdzają się często prawie tak dobrze jak mleko krowie. Można je używać do płatków, owsianki, jaglanki oraz do pieczenia różnorodnych ciast i ciasteczek.

Dużym plusem tych roślinnych jest możliwość samodzielnego przyrządzenia takiego mleka w domu. Możemy zakupić dobrej jakości wiórki kokosowe, migdały czy ryż i wytworzyć samodzielnie napój. Dzięki temu mamy całkowitą kontrolę nad świeżością i jakością. Jakie są rodzaje roślinnych mlecznych napojów? 

Mleko sojowe - jedno z najbardziej popularnych wegańskich mlek. Jest bardzo dobre nie tylko dla osób mających problem z trawieniem mleka krowiego, ale również dla diabetyków. Bardzo powoli uwalnia cukry, obniża poziom cholesterolu, jest doskonałym źródłem wapnia. Dzięki izoflawonom łagodzi zespół napięcia miesiączkowego oraz dolegliwości związane z menopauzą. Ważne, aby było wyprodukowane z organicznej soi.

Mleko kokosowe jest produkowane z miąższu orzecha kokosowego, a my w domu możemy je zrobić z wiórków kokosowych. Jest to bardzo popularny dodatek w kuchni azjatyckiej czy indyjskiej. Mleko kokosowe jest bardzo dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i w związku z tym jest dosyć kalorycznym mlekiem. Zawiera mangan, miedź, fosfor, żelazo i selen, niewielkie ilości witaminy C, kwasu foliowego i witamin z grupy B. Nadaje się do zup, sosów, ciast i ciasteczek.

Mleko migdałowe jest jednym z najbardziej odżywczych mlek, ale równocześnie najdroższym. Charakteryzuje się dużą zawartością magnezu, manganu, selenu, żelaza, wapnia i potasu. Skutecznie mobilizuje układ odpornościowy do działania, jest antyoksydantem oraz reguluje poziom cholesterolu. Jest mniej kaloryczne ze względu na niską zawartość tłuszczu.

Mleko ryżowe - wytwarzane z białego lub brązowego ryżu. To dobra alternatywa dla krowiego mleka. Niemal nie zawiera tłuszczu, jednak jest źródłem węglowodanów. Może być dobrym zamiennikiem dla alergików, ze względu na brak laktozy i kazeiny. Najlepiej przygotować je samemu w domu, gdyż te sklepowe często zawierają cukry, tłuszcze trans czy nawet rakotwórczy arsen.

Prócz wymienionych wyżej napojów, znane są również mleka owsiane, z kaszy jaglanej, orzechów włoskich, nerkowców, gryczane, a nawet z konopi indyjskich.

Wartości odżywcze popularnych produktów rynkowych.

Trzeba mieć na uwadze, że te sklepowe często są niskiej jakości - dużo niepotrzebnych dodatków, stabilizatorów, zagęszczaczy. Jeśli mamy możliwość, warto mleka roślinne przygotować samodzielnie w domu.