Czy gorzka czekolada jest dobra  na masę?

Czekolada to przysmak wielu z nas. Z reguły jest traktowana, jako odstępstwo od diety, ale przyjrzyjmy się jej właściwościom. Czy jej regularne spożywanie może się przyczynić do lepszej budowy mięśni?

Magiczna epikatechina

Epikatechina to bardzo ciekawy przeciwutleniacz występujący naturalnie w ekstrakcie kakaowym od 1,5 do 3 mg na 1 g. Znaleźć go można jeszcze w innych produktach, np. jabłkach, jeżynach, czarnej herbacie, malinach, fasoli, ale to właśnie ekstrakt kakaowy jest najlepszym źródłem.

Epikatechina przynosi wiele korzyści szczególnie dla osób pracujących nad sylwetką. Wpływa na zwiększenie wzrostu, siły i wytrzymałości mięśni. Ma także właściwości takie, jak zwiększanie przepływu krwi i tlenku azotu, wrażliwości na insulinę, czy też obniżenie poziomu cholesterolu.

Epikatechina może także wpływać na wzrost mięśni poprzez hamowanie białka znajdującego się w tkankach. Chodzi o miostatynę, której główną funkcją jest hamowanie wzrostu mięśni. Ma ona działanie przeciwne do innego białka - folistatyny, działającej na korzyść wzrostu mięśni. Ciekawostką jest, że działanie epikatechiny może zarówno hamować miostatynę i napędzać działanie folistatyny.

Wracając do gorzkiej czekolady…

Często się mówi, że jak mamy ochotę na coś słodkiego, albo chcemy stłumić nagły apetyt to warto sięgnąć po gorzką czekoladę. To kolejna właściwość epikatechiny, ponieważ zwiększa ona poziom sytości, obniżając apetyt na różne zachcianki. Jaki z tego wniosek? A taki, że od czasu do czasu warto sięgnąć po gorzką czekoladę i to bez wyrzutów sumienia. Szczególnie, jeśli zależy nam na budowie masy mięśniowej. Oczywiście sama czekolada nie jest rozwiązaniem, bo żeby ukształtować sylwetkę trzeba zadbać o właściwy trening i zbilansowaną dietę. Czekolada gorzka jednak może nam nieco ten proces umilić.

Jaką czekoladę wybrać?

W sklepach mamy szeroki wybór czekolad z różną zawartością procentową kakao. Dobra gorzka czekolada z większą zawartością epikatechiny powinna mieć minimum 70% kakao, a nam wystarczy zjedzenie 40-50 g.