Czy usuwanie toksyn to bzdury?

Kto nie chciałby oczyścić swojego ciała z toksyn? Nic dziwnego, że temat detoksykacji jest tak popularny. Każdego dnia jesteśmy narażeni na znaczną liczbę chemikaliów środowiskowych. Toksyny dostają się do naszego organizmu z powietrza, którym oddychamy, z jedzenia, które jemy i produktów, które nakładamy na naszą skórę.

Badania pokazują, że zanieczyszczenia w powietrzu przyczyniają się do problemów zdrowotnych, takich jak astma czy choroby serca. Ponadto badania wykazują, że pewne zanieczyszczenia powietrza mogą dotrzeć do mózgu, przez co mogą przyczyniać się do starzenia się mózgu i rozwoju demencji. Niektóre z toksyn środowiskowych, na przykład BPA, nazywane są "obesogenami", co oznacza, że mogą również wpływać na rosnący problem otyłości.

Niestety nie można całkowicie uniknąć toksyn, chyba że stworzylibyśmy zamkniętą bańkę, w której byśmy żyli. 

Twoje ciało ma własne sposoby detoksykacji

Nie przetrwalibyśmy zbyt długo, gdyby nasze ciało nie miało sposobu na usunięcie toksyn. Organem, który w głównej mierze się tym zajmuje jest wątroba. Twoja wątroba wykorzystuje dwuetapowy proces, aby pomóc twojemu ciału pozbyć się toksyn i robi to bez żadnego wspomagania. Pierwsza faza detoksykacji wątroby polega na tymczasowym przekształceniu potencjalnie szkodliwej substancji w postać rozpuszczalną w wodzie. Stamtąd przechodzi do fazy drugiej. Podczas drugiej fazy enzymy w wątrobie przyłączają grupy chemiczne do zmienionych toksyn, które ułatwiają wypłukiwanie ich wraz z moczem i żółcią.

Jak zmaksymalizować skuteczność działania wątroby?

Kluczem jest utrzymanie tych faz w równowadze poprzez zapewnienie wydajnego działania każdej z nich. Jeśli faza pierwsza działa szybciej, niż faza druga, toksyny rozpuszczalne w wodzie nie będą wystarczająco szybko modyfikowane i mogą się gromadzić. 

Jak wspomniałam wyżej toksyny wydalane są z organizmu po ich wcześniejszej modyfikacji w wątrobie, a dopiero później mogą zostać usunięte poprzez nerki i mocz. Niektóre toksyny dostają się również do żółci, przez którą są eliminowane wraz z kałem.

Najlepszym sposobem na efektywne usuwanie toksyn z organizmu jest utrzymanie zdrowej wątroby. Oznacza to ochronę wątroby przed szkodliwymi substancjami, które bezpośrednio ją niszczą. Należą do nich alkohol i niektóre leki, w tym leki dostępne bez recepty, takie jak acetaminofen (paracetamol). Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że paracetamol w wyższych dawkach może uszkodzić wątrobę.

Innym sposobem na zmniejszenie gromadzenia się toksyn jest zmniejszenie ekspozycji na nie.

Jak możesz to zrobić?

Nie pal papierosów, ogranicz spożycie alkoholu, kiedy to możliwe, używaj organicznych produktów do pielęgnacji ciała i nie przechowuj jedzenia ani napojów w plastikowych pojemnikach, spożywaj duże ilości świeżych owoców i warzyw, jeśli masz możliwość wybieraj produkty ekologiczne.

Czy istnieją legalne sposoby detoksykacji?

Ograniczenie ekspozycji na toksyny powinno być pierwszym krokiem, o jaki należy zadbać. Jednak również właściwa dieta pomaga w optymalizacji funkcjonowania organizmu. Owoce i warzywa zawierają fitochemikalia, które pomagają zachować prawidłowe funkcjonowanie wątroby.

Spośród warzyw,  to warzywa krzyżowe i zielone warzywa liściaste najbardziej przyczyniają się do wspomagania detoksykacji organizmu. Badania pokazują, że warzywa kapustne, takie jak brokuły, zwiększają aktywność enzymów wątrobowych zaangażowanych w detoksyfikację. Dzięki temu detoksykacja wątroby przebiega płynnie bez gromadzenia się związków pośrednich.

Inne środki spożywcze, które wspomagają detoksykację obejmują czosnek, rozmaryn i soję, a także flawonoidy znajdujące w owocach i warzywach. Co ciekawe, sok grejpfrutowy ma odwrotny skutek. Nigdy nie pij soku grejpfrutowego, jeśli zażywasz leki bez uprzedniej konsultacji z lekarzem!

Istotne jest również to ile błonnika znajduje się w twojej diecie.  Włókno wiąże się z niektórymi toksynami, dzięki czemu toksyny są absorbowane w przewodzie pokarmowym, a nie wchłaniane do krwiobiegu. Pokarmy bogate w błonnik wspomagają również rozwój zdrowych bakterii jelitowych, które odgrywają rolę w eliminacji toksyn i ich rozkładzie.

Wiele osób w obawie przed kwasem fitynowym zrezygnowała ze spożywania większości produktów pełnoziarnistych i warzyw strączkowych. Czy słusznie? Rzeczywiście nadmiar kwasu fitynowego może zaburzać wchłanianie składników odżywczych takich, jak żelazo czy wapń. Z drugiej jednak strony kwas fitynowy sprawia, że przyswajamy dużo mniejsze ilości toksyn. Z tego względu całkowita jego eliminacja wydaje się być bezzasadna, a wręcz szkodliwa.

Unikaj przetworzonej żywności. Jeśli masz możliwość ogranicz najbardziej, jak to możliwe, dodatki do żywności (konserwanty, środki aromatyzujące, emulgatory i barwniki). Wystawiasz się na wystarczającą ekspozycję na chemikalia z powietrza, którym oddychasz.

Ważne by stosować zbilansowaną dietę, gęstą odżywczo, bogatą w witaminy i minerały. Systemy, które wspomagają oczyszczanie organizmu, zwiększają zapotrzebowanie na wiele składników, w tym magnez, witaminę B6, witaminę B12 i kwas foliowy. Upewnij się, że wybierasz wartościową żywność i codziennie spożywasz co najmniej 5 porcji owoców i warzyw. Ponadto dieta bogata w minerały, takie jak: wapń, magnez i cynk, pomaga zmniejszyć wchłanianie metali ciężkich, na które naraża nas dzisiejsze środowisko. 

Podsumowując

Prawdą jest, że detoksykacja ma zasadnicze znaczenie dla zdrowia, stosowanie  rozwiązań pod postacią suplementów może okazać się dużym wsparciem, ale to nie załatwia całej sprawy. Skoncentruj się na zmniejszeniu ekspozycji na toksyny i zanieczyszczenia w środowisku, na uzyskaniu wystarczającej ilości mikroelementów wraz z dietą i na utrzymaniu w zdrowiu swojego głównego organu oczyszczającego -  wątroby.