Czy kreatyna pomaga w nauce?

Odkrywane są coraz nowe potencjalne zastosowania dla kreatyny. Nie jest to tylko suplement diety zwiększający siłę, masę i wytrzymałość mięśni. Okazuje się, iż suplementacja kreatyną w połączeniu z zabiegami terapeutycznymi skutecznie wspomaga rehabilitację urazów ścięgien.

Ma ona wpływ na odczuwanie bólu, zachowanie masy mięśniowej oraz wzrost siły w trakcie rehabilitacji. Po podawaniu kreatyny zawodnik może pracować szybciej lub pod większym obciążeniem i nadal znajduje się w strefie tlenowej (ma to ogromne znaczenie dla biegaczy, pływaków, triatlonistów, zawodników sportów walki, piłkarzy itd.) Innymi słowy kreatyna może mieć wpływ na próg wentylacyjny (VT, ventilatory threshold), zwany także progiem anaerobowym (AT, anaerobic threshold) lub progiem mleczanowym wystąpił przy znacznie wyższym % VO2 max.

Niedawno okazało się, iż kreatyna podawana w większych dawkach i przez dłuższy czas ma wpływ na stężenie kreatyny w mózgu. Wydaje się, iż kreatyna wywiera wpływ w sytuacjach gdy procesy poznawcze są zaburzone (np. przy pozbawieniu snu, niedotlenieniu lub podczas wykonywania nadmiernie złożonych zadań). Dodatkowo naukowcy twierdzą, iż kreatyna może mieć znaczenie dla zmniejszania odniesionych urazów lub przyspieszania powrotu do zdrowia po lekkim urazie mózgu.

Na chwilę obecną trzeba większej liczby badań prowadzonych na ludziach by to potwierdzić. Z pewnością wiemy, iż istnieje wiele ciekawych preparatów mogących mieć wpływ na funkcje poznawcze i uczenie. Jednym z nich jest rhodiola rosea. Różeniec wywiera korzystny wpływ na rozdzielenie zasobów uwagi, koncentrację, szybkość działania i dokładność wykonywania zadań w sytuacjach o wysokim stopniu złożoności. Całkiem możliwe, iż kreatyna, obok kofeiny i różeńca sprawdzi się także jako środek mający wpływ na procesy zachodzące w mózgu.

 

Źródła: Dolan E1, Gualano B1, Rawson ES2. „Beyond muscle: the effects of creatine supplementation on brain creatine, cognitive processing, and traumatic brain injury”. Imre Juhasz „Creatine Supplementation Supports the Rehabilitation of Adolescent Fin Swimmers in Tendon Overuse Injury Casus” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5950745/ Jennifer L Graef “The effects of four weeks of creatine supplementation and high-intensity interval training on cardiorespiratory fitness: a randomized controlled trial” Andrzej Magiera i wsp. “Ocena progu przemian beztlenowych w warunkach laboratoryjnych – porównanie metod” http://www.medycynasportowa.edu.pl/api/files/view/9867.pdf M.Heldmann EP 116. Impact of Rhodiola Rosea extract WS1375 on electrophysiological correlates of attention allocation in a dual task paradigm https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1388245716302152 http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_2_2015/337Zajenkowski_PsychiatrPol2015v49i2.pdf