Czy trening z gumami oporowymi ma sens?

Możemy wzmacniać mięśnie i budować siłę na wiele różnych sposobów. Możemy pracować z hantlami, sztangą lub na maszynach, możemy również wykonywać ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała, np. pompki. Kluczem jest praca pod obciążeniem/oporem, który jest na tyle trudny, aby zmusić ciało do przystosowania się i zmiany. Każdy z wymienionych wyżej sposobów treningu oporowego.  oferuje korzyści.

Jest jednak jeszcze jedno narzędzie do treningu oporowego, o którym wiele osób  zapomina i nie wykorzystuje go w swoich treningach. Mowa o gumach oporowych!

Wspomniane akcesoria treningowe wykonane są z wytrzymałej, elastycznej gumy. Ich ogromną zaletą jest to, że są lekkie, łatwo dają się zapakować i przenosić. Bez problemu wrzucimy je nawet do bagażu podręcznego lecąc samolotem. Możliwość zabrania ich ze sobą wszędzie zapewnia im pewną przewagę nad ciężarami, które są zbyt ciężkie i duże, aby wybrać się z nami na wakacje. Nawet, jeśli nie podróżujesz i nie potrzebujesz zabierać sprzętu ze sobą w różne miejsca, nie przekreślaj gum oporowych! 

Oto pięć powodów, dla których warto po nie sięgnąć i włączyć ćwiczenia z ich wykorzystaniem do swojego planu treningowego.

Gumy oporowe zapewniają stałe napięcie sił działających na mięśnie

Większość ludzi widząc gumy oporowe myśli sobie, że mogą one przydać się do wykonania treningu, ale nigdy nie będą tak skuteczne w budowaniu siły i rozmiaru mięśni, jak sztangi czy hantle. Niesłusznie! Okazuje się, że jest zupełnie inaczej.

Badania pokazują, że gumy oporowe aktywują mięśnie prawie tak skutecznie, jak  ciężary. Co więcej, taśmy mają pewną przewagę w stosunku do hantli i sztang. Kiedy podnosisz sztangę lub hantle, wielkość pracy, jaką wykonuje mięsień, zależy od tego, w którym miejscu ruchu jesteś. W przypadku większości ćwiczeń z wolnymi ciężarkami siła działająca na mięśnie jest największa w połowie ruchu, podczas gdy w szczycie koncentrycznej części ruchu napięcie mięśni jest prawie zerowe.

W przypadku ćwiczeń z gumami oporowymi wygląda to inaczej. Elastyczne paski utrzymują napięcie na mięśniu podczas całego ruchu, a napięcie zwiększa się, im bardziej rozciągnięta jest taśma. 

Nie można  oszukiwać 

Problem z wolnymi ciężarkami polega na tym, że pozwalają ci wykorzystać moment siły. Kiedy masz ciężkie hantle w dłoniach, stosunkowo łatwo możesz oszukiwać, zarzucając ciężar przy wykorzystaniu momentu siły. Kiedy to zrobisz, praca, jaką muszą wykonać mięśnie, jest mniejsza i potencjalnie zmniejszasz zyski, jakie możesz osiągnąć dzięki wykonywaniu treningów. Przy treningu z gumami oporowymi nie ma możliwości wykorzystania momentu siły. Mięsień jest zmuszony do utrzymywania napięcia przez cały czas trwania powtórzenia. W rezultacie uszkodzenia włókien mięśniowych są większe, a co za tym idzie, potencjalnie możesz osiągnąć lepsze efekty.

Większe napięcie mięśni powoduje również większy stres metaboliczny i uwalnianie hormonów anabolicznych, które pomagają w budowie mięśni. Dodatkowo usunięcie pędu z danego ruchu pomaga opanować prawidłową technikę i czucie mięśniowe. Wracając do danego ćwiczenia na hantlach, powinieneś lepiej czuć dany ruch i mieć mniejszą skłonność do „oszukiwania”.

Gumy oporowe zapewniają urozmaicenie treningu

Nie jest tajemnicą, że jeśli będziesz robić na treningach nieustannie to samo, przestaniesz odnosić efekty. Mięśnie dostosowują się do rodzaju stresu, który na nie nakładamy, nie rosną, ani nie stają się silniejsze. Wprowadzenie ćwiczeń w wykorzystaniem gum oporowych zapewni twoim mięśniom nowe bodźce, dzięki czemu będziesz mógł nadal notować progres.

Gumy oporowe sprzyjają dokładnemu wykonywaniu fazy ekscentrycznej

Największa ilość uszkodzeń mięśni występuje podczas ekscentrycznej fazy ćwiczenia. Faza ekscentryczna to faza "negatywna" lub faza ruchu, w której mięsień wydłuża się pod napięciem. Przykładowo, gdy wykonujesz uginanie przedramion na biceps, część ruchu, w której podnosisz ręce w kierunku ramion, jest fazą koncentryczną. Kiedy wracasz z powrotem do punktu wyjścia w kontrolowany sposób, wydłużasz mięśnie. Nazywa się to fazą ekscentryczną. Podkreślając ekscentryczną fazę ćwiczenia zapewniamy sobie największy potencjał dla wzrostu mięśni. Co to ma wspólnego z gumami oporowymi? 

W jednym z badań naukowcy odkryli, że uczestnicy badania wykonali więcej pracy podczas ekscentrycznej fazy ćwiczenia z użyciem gum oporowych, niż w przypadku wykonywania ćwiczeń na maszynach. W trakcie kontrolowanej fazy ekscentrycznej powstają największe uszkodzenia mięśni, a co za tym idzie, utrzymywanie większego napięcia mięśni podczas tej fazy daje mięśniom większy impuls do wzrostu.

Opór niezależny od grawitacji

Podczas pracy z ciężarami opór jest tworzony przez grawitację, a ta występuje tylko w płaszczyźnie pionowej. Taśmy generują opór we wszystkich kierunkach i płaszczyznach, ponieważ opór jest tworzony przez sprężyste naprężenie w samej taśmie i nie jest zależny od grawitacji. Dzięki gumom oporowym możesz trenować pod oporem w wielu płaszczyznach. Dzięki temu elastyczne opaski są pomocne do wykonywania treningu w różnych warunkach i dla osób o różnym stopniu zaawansowania.

Podsumowując

Włączenie gum oporowych do treningu to kolejny sposób na zróżnicowanie treningów oraz uniknięcie stagnacji. Elastyczne taśmy stymulują mięśnie w inny sposób, niż hantle i sztangi. Elastyczne taśmy mają wiele zalet. Przede wszystkim są lekkie i można łatwo zabrać je ze sobą w podróż. Niech to Cię jednak nie zmyli! Gumy oporowe mogą stanowić nie lada wyzwanie nie tylko dla początkujących. Możesz ich używać do budowania siły, jak i rozmiaru mięśni. Mogą w wielu wypadkach służyć za substytut hantli i sztangi.